„Od výrobce máme návrhy designu tramvaje. O tom, který ze čtyř barevně odlišných nakonec zvolíme, necháme hlasovat veřejnost,“ říká ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys.
Před pár měsíci představil první modrožlutobílou verzi tramvaje se zúženým čelem a protaženým „nosem.“ Návrh vyvolal rozporuplné emoce. Někomu se líbil, jiné děsil.
Čtyři varianty designu |
„Hrůza. Design jako z minulého století. Hranatá kraksna,“ napsal například Michal Tříska v diskusi na iDNES.cz. „Věřím, že design se ještě hodně překope. Tohle je paskvil,“ přidal se Wratislav Tobola. „Designový masakr. Nechutně úzký,“ dodal Tomáš Jouský.
„O tvaru a designu budeme ještě debatovat,“ ujistil tehdy Morys.
Šéf pražské konstrukční kanceláře firmy Stadler Bohumír Kráčmar ale vysvětlil, proč musí být prostor u kabiny řidiče úzký: „Když zákazník žádá stoprocentní nízkopodlažnost a přední dvoukřídlé dveře, které umožní rychlejší a bezpečnější nástup i výstup cestujících, musí být kabina zúžená. Aby se tam vešly zmíněné dveře, a také proto, abychom dodrželi západní normy a neriskovali střet s auty při průjezdu tramvaje obloukem.“
Které barevné řešení se vám líbí nejvíce?Jak se vám líbí finální návrhy nových tramvají pro Ostravu? Preferujete černé, nebo bílé dveře? A co umístění vykřičníků...? Své názory na design tramvaje posílejte na adresu: ivana.leskova@mfdnes.cz |
Nová tramvaj tedy bude mít zúžený tvar kabiny, ale jiné barvy. „Tvar se mírně změnil, je aerodynamičtější, ale pracovali jsme s řadou konstrukčních omezení, především s nutností zachovat zúžený prostor kabiny a „spodní nos,“ který ční z čela tramvaje. Jde o bezpečnostní prvek, který má zabránit vážným poraněním při srážce tramvaje s chodcem,“ líčí Daniel Morys.
Lidé si tak nemohou určit finální tvar vozu, ale jeho vzhled ano. „Nejvíc mě zaujal návrh s černými dveřmi a bílou spodní linkou. Jsem zvědavý, co se bude líbit většině,“ říká ředitel s tím, že DPO zveřejnilo návrhy designu tramvají na svém webu i sociálních sítích – Facebooku a Twitteru.
„Současně vyzýváme Ostravany, aby nám posílali návrhy názvů tramvaje. O těch, které zazní nejčastěji, pak necháme hlasovat,“ dodal.
Redakce MF DNES a iDNES takovou anketu nedávno zveřejnily. Nejvíc čtenářů vidělo v tramvaji se zúženou kabinou hlavu delfína. Proto navrhovali název Delfín či Delfine (článek o názvu zde).
Jaký návrh tramvaje se vám líbí nejvíce (dle pořadí ve fotogalerii)?
Hlasování skončilo
Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 31. května 2017. Anketa je uzavřena.