Vítězný návrh na podobu nové tramvaje. Návrhy designu nových tramvají pro...

Vítězný návrh na podobu nové tramvaje. Návrhy designu nových tramvají pro Ostravu od firmy Stadler. Čtyři varianty se liší především barevností dveří, vedením linek a umístěním symbolů města. | foto: Dopravní podnik Ostrava

Dopravní podnik Ostrava vybírá design nových tramvají, rozhodne veřejnost

  • 12
Novým typem nízkopodlažní klimatizované středněkapacitní tramvaje od švýcarské firmy Stadler se sice Ostravané svezou poprvé až za rok, ale právě teď mohou rozhodnout o tom, jak budou vozy vypadat.

„Od výrobce máme návrhy designu tramvaje. O tom, který ze čtyř barevně odlišných nakonec zvolíme, necháme hlasovat veřejnost,“ říká ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys.

Před pár měsíci představil první modrožlutobílou verzi tramvaje se zúženým čelem a protaženým „nosem.“ Návrh vyvolal rozporuplné emoce. Někomu se líbil, jiné děsil.

Čtyři varianty designu

„Hrůza. Design jako z minulého století. Hranatá kraksna,“ napsal například Michal Tříska v diskusi na iDNES.cz. „Věřím, že design se ještě hodně překope. Tohle je paskvil,“ přidal se Wratislav Tobola. „Designový masakr. Nechutně úzký,“ dodal Tomáš Jouský.

„O tvaru a designu budeme ještě debatovat,“ ujistil tehdy Morys.

Šéf pražské konstrukční kanceláře firmy Stadler Bohumír Kráčmar ale vysvětlil, proč musí být prostor u kabiny řidiče úzký: „Když zákazník žádá stoprocentní nízkopodlažnost a přední dvoukřídlé dveře, které umožní rychlejší a bezpečnější nástup i výstup cestujících, musí být kabina zúžená. Aby se tam vešly zmíněné dveře, a také proto, abychom dodrželi západní normy a neriskovali střet s auty při průjezdu tramvaje obloukem.“

Které barevné řešení se vám líbí nejvíce?

Jak se vám líbí finální návrhy nových tramvají pro Ostravu? Preferujete černé, nebo bílé dveře? A co umístění vykřičníků...?

Své názory na design tramvaje posílejte na adresu: ivana.leskova@mfdnes.cz

Nová tramvaj tedy bude mít zúžený tvar kabiny, ale jiné barvy. „Tvar se mírně změnil, je aerodynamičtější, ale pracovali jsme s řadou konstrukčních omezení, především s nutností zachovat zúžený prostor kabiny a „spodní nos,“ který ční z čela tramvaje. Jde o bezpečnostní prvek, který má zabránit vážným poraněním při srážce tramvaje s chodcem,“ líčí Daniel Morys.

Lidé si tak nemohou určit finální tvar vozu, ale jeho vzhled ano. „Nejvíc mě zaujal návrh s černými dveřmi a bílou spodní linkou. Jsem zvědavý, co se bude líbit většině,“ říká ředitel s tím, že DPO zveřejnilo návrhy designu tramvají na svém webu i sociálních sítích – Facebooku a Twitteru.

„Současně vyzýváme Ostravany, aby nám posílali návrhy názvů tramvaje. O těch, které zazní nejčastěji, pak necháme hlasovat,“ dodal.

Redakce MF DNES a iDNES takovou anketu nedávno zveřejnily. Nejvíc čtenářů vidělo v tramvaji se zúženou kabinou hlavu delfína. Proto navrhovali název Delfín či Delfine (článek o názvu zde).

Jaký návrh tramvaje se vám líbí nejvíce (dle pořadí ve fotogalerii)?

celkem hlasů: 980

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 31. května 2017. Anketa je uzavřena.

Návrh č.1 s bílými dveřmi a vykřičníky nad nimi.
Návrh č.1 s bílými dveřmi a vykřičníky nad nimi. 588
Návrh č. 2 s černými dveřmi a bílým pruhem nad nimi.
Návrh č. 2 s černými dveřmi a bílým pruhem nad nimi. 211
Návrh č. 3 s černými dveřmi a bílým pruhem pod nimi.
Návrh č. 3 s černými dveřmi a bílým pruhem pod nimi. 108
Návrh č.4 s černými dveřmi s bílými vykřičníky.
Návrh č.4 s černými dveřmi s bílými vykřičníky. 73