Při dubnové srážce autobusu s tramvají se zranili tři lidé. Antikolozní systém by měl podobné situace eliminovat.

Při dubnové srážce autobusu s tramvají se zranili tři lidé. Antikolozní systém by měl podobné situace eliminovat. | foto: HZS Moravskoslezského kraje

Ostravský dopravce testuje ve vozech systém, který dokáže zabránit nehodám

  • 0
Ostravský dopravní podnik Ostrava (DPO) testuje nový antikolizní systém. Slibuje si od toho, že ubude zničených autobusů a tramvají při nehodách i větší ochranu cestujících i řidičů.

„Na konci letošního roku by měly po městě jezdit minimálně dva naše vozy vybavené antikolizním systémem. Půjde o jednu tramvaj a možná i několik autobusů, pro které je pořízení systému levnější,“ říká generální ředitel DPO Daniel Morys. 

Podotkl, že sofistikovaný systém registruje pomocí inteligentních čidel překážku a umí zasáhnout do řízení tak, aby vozidlu zabránil ve střetu s jiným vozem nebo člověkem. „Pokud se antikolizní systém v pilotním projektu osvědčí, rádi bychom jím postupně vybavili všechna naše stávající vozidla a zařadili ho jako součást požadovaného vybavení do výběrových řízení na dodávky nových vozů,“ dodal Morys.

Cena antikolizních systémů vzejde až ze soutěže, ale DPO je připravený investovat do větší bezpečnosti městské hromadné dopravy miliony. Má k tomu vážný důvod. Každý rok totiž řeší stovky dopravních nehod s milionovými škodami, zraněním i úmrtím lidí. Loni například nepřežila srážku s trolejbusem ředitelka městského archivu.

Systém funguje například v německém Frankfurtu

„V roce 2017 byli naši řidiči účastníky 500 dopravních nehod, z nichž 178 zavinili. Při nehodách bylo zraněno 93 lidí,“ říká mluvčí DPO Karolína Rycková.

Škody na vozidlech DPO šly do milionů.

„V prvním pololetí loňského roku, kdy evidujeme 247 dopravních nehod, utrpěl podnik škody ve výši 3,85 milionu, z toho 2,3 milionu při nehodách zaviněných vlastními řidiči. Na poměrně vysokém čísle škod způsobených vlastní vinou má vliv šest větších nehod. Tři řidiči nedali přednost, z toho ve dvou případech šlo o šoféry našich aut. Dvakrát se spolu střetla vozidla městské hromadné dopravy. A jednou šlo o kuriózní nehodu, kdy řidič autobusu v areálu dílen v Martinově couval a narazil do sloupu,“ líčí Rycková. 

Morys doufá, že nehodám by mohl zabránit právě antikolizní systém. Vyzkoušet si jeho účinnost v praxi chce ještě letos také pražský dopravní podnik. V tramvajové dopravě už funguje například ve Frankfurtu nad Mohanem.