Nejen podle školy, ale také podle firmy, kde budou mít praxi a v budoucnu chtějí i pracovat, si mohou vybírat svůj obor absolventi základních škol v regionu.
Po pilotním zkušebním ověřování jsou nyní v lavicích první ročníky studentů, kteří se učí podle vzdělávacích programů postavených na principu duálního vzdělávání. To přenáší praktickou výuku žáků do reálného prostředí firem.
Aktuálně v tomto režimu spolupracují čtyři školy a tři firmy, další dvě společnosti pak v omezeném rozsahu. Nový vzdělávací program má Střední škola elektrotechnická v Ostravě, Vítkovická střední průmyslová škola, Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky Frenštát pod Radhoštěm a Střední škola informatiky Rožnov pod Radhoštěm.
Jejich partnery je ArcelorMittal Ostrava, Brose CZ a ČEZ, omezeně pak Vítkovice a Varroc.
Například ostravská huť ArcelorMittal v provozech přivítá šedesátku studentů oborů strojní mechanik a elektrikář.
„Budou pod vedením a dozorem našich nejlepších specialistů vykonávat všechny práce, které budou právě potřeba pro udržování strojních a elektrických zařízeních v chodu. Opravy a údržbářské práce na výrobních zařízeních různých provozů po celé huti,“ popsala mluvčí AMO Barbora Černá Dvořáková.
Dodala, že huť studentům vítkovické průmyslovky a ostravské elektrotechnické školy, jejichž je partnerem, nabídne nejen praxi, kde jim lidé z huti předají své znalosti a zkušenosti, ale i placené stáže a garanci budoucího zaměstnání.
„Máme zájem o co nejvíce absolventů, nejlépe o všechny,“ doplnila k otázce zaměstnání mluvčí.
Vazby mezi školami a praxí jsou narušené
Podle ředitele ostravské Střední školy elektrotechnické Tomáše Führera firmy díky tomu budou mít větší přehled o budoucích absolventech na trhu práce.
„Od prvního ročníku budou vědět, kolik a jací žáci se na ten obor připravují, a budou se na těchto přípravách podílet,“ uvedl ředitel školy, v níž se nový vzdělávací program týká asi osmdesáti studentů především tříletých učebních elektrooborů a jež kromě ostravské huti spolupracuje i se společností ČEZ.
Dosud řada firem školy oslovovala až kvůli absolventům třetích ročníků a hledala mezi nimi budoucí zaměstnance. Vazby mezi technickými školami a skutečnou praxí jsou narušené.
Školy se teď s firmami dohodly na jasném rozvrhu praxí i na tom, co se tam musí žáci naučit. Na základě toho upravily svoje vzdělávací programy. „Například jsme přizpůsobili školní vzdělávací plán podle potřeb jednotlivým firem,“ uvedl ředitel Tomáš Führer.
Také firmy se na nový systém musely připravit. „Investovali jsme deset milionů korun do zřízení moderního střediska praktického vyučování, ve kterém tak letos budeme odborně vzdělávat žáky již dvou ročníků,“ doplnil Niclas Pfüller, generální ředitel Brose CZ.
Projekt pomůže firmám i studentům
Změnu způsobu výuky inicioval Svaz průmyslu a dopravy ČR. „Cílem je, aby technické kompetence, které absolventi škol budou v budoucím zaměstnání potřebovat, byly vyučovány a testovány společně firmou i školou,“ komentoval Jan Rafaj, první viceprezident svazu.
Podle hejtmana Ivo Vondráka by prvky duálního vzdělávání mohly pomoci vyřešit dlouhodobý nedostatek zaměstnanců v technických profesích v kraji.
„Duální vzdělávání žákům přináší možnost vyzkoušet si své teoretické poznatky v provozu. Také jim dává šanci si ještě v průběhu studia najít pracovní místo. A podniky, které v našem regionu dlouhodobě bojují s nedostatkem kvalitních, zejména technicky vzdělaných zaměstnanců, tak mohou vyřešit tento problém,“ sdělil.
Projekt je otevřený, průběžně se jedná o přistoupení dalších firem i zapojení dalších oborů. Podle moravskoslezského vzoru by se měl od příštího školního roku spustit i ve Zlínském, Středočeském a Ústeckém kraji.