Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dva roky po krádeži se do muzea vrátila část modelů vlaků

  7:43aktualizováno  7:43
Do Vagonářského muzea ve Studénce na Novojičínsku se vrátila část modelů vlaků, které před dvěma roky odnesli zloději. Vláčky jsou ve špatném stavu, nenechavci s nimi totiž nezacházeli zrovna v rukavičkách.

Ukradené vagonky se vrátily do muzea ve Studénce. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Poškrábaný lak, zrezavělé a odlomené kovové součástky, pokřivené stěny vagonů. V takovém stavu se do Vagonářského muzea vrátila část exponátů, které předloni v srpnu ukradla pětičlenná skupina zlodějů.

"Nechápu, proč to ti zloději vlastně ukradli," podivuje se vedoucí muzea Martin Šmída a dodává, že vláčky jsou pro jejich jedinečnost neprodejné.

Ředitel muzea Martin Šmída u jednoho z navrácených exponátů - jde o uhlířský vagon.

Modeláři podle něj nechtějí model vlastnit a nepochlubit se jím. "Pokud se kradené modely objeví někde vystavené, dozvíme se o tom," říká Šmída. Navíc zloději modely vlaků svým zacházením značně poškodili. Při kradení pospíchali a všechno házeli do velkých tašek.

Kdo kradl v muzeu

Gang zlodějů řádil u nás i v Německu. Skupina pachatelů z Ostravska, která v srpnu 2008 vykradla muzeum ve Studénce, se na modely specializovala. Na svědomí měla vloupání do modelářských prodejen a železničních muzeí nejen u nás, ale i v Německu. Gang během svého působení napáchal škodu za sedm milionů korun. Policie pětici mužů dopadla a obvinila v září 2009. Dva z nich skončili ve vazbě, ostatní jsou stíháni na svobodě.

Zpátky v muzeu jsou všechny "velké" modely. Velké proto, že jsou postavené v měřítku 1:10. Nejhodnotnější z nich je parní lokomotiva Olmütz, jejíž cena byla vyčíslena na 175 tisíc korun.

Škody jsou na ní veliké, celá její přední část je téměř ulomená. Moc nechybělo a mašinka mohla být na dva kusy. Nyní čeká na opravu.

"Zrovna renovujeme tendr na dříví a osobní vůz třetí třídy," informuje Šmída. Město uvolnilo peníze na výrobu úplně nové lokomotivy. Zároveň probíhá výroba kopií osobních vagónů.

Nakonec tak budou mít v muzeu dvě sady "velkých" modelů vlaků. Časově náročnou práci na modelech dělá Helmut Priviczer, původně zaměstnanec vagonky, nyní důchodce.

Díky šikovným rukám pana Priviczera jsou kopie ještě hezčí než originály. A tak muzeum zatím neví, kterou sadu umístí do expozice, a kterou použije pro svou prezentaci na výstavách.

Jeden z ukradených a nyní navrácených exponátů.

V muzeu dosud chybí celá sestava elektrických motorových jednotek, které vyráběla jenom vagonka ve Studénce.

"Vyráběny byly čtyři typy - a tyto čtyři typy jsme v muzeu opravdu měli," vysvětluje Martin Šmída. Protože je to celá sběratelská série, mají tyto modely velkou hodnotu. Ne finanční, ale sbírkovou.

Jeden z ukradených a nyní navrácených exponátů.

Modely tří typů vlaků jsou totiž jedinečné, existuje pouze jeden originál. I když se čtvrtý typ, který dnes známe pod názvem City Elefant, jako model vyrábí, nikdo, kromě muzea, nemohl vlastnit celou sadu "motoráčků". Jestli se i tyto modely podaří do muzea vrátit, zatím nikdo neví.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pro stavbu ostravského vozu byly použity moderní technologie počítačového...
VIDEO: Studenti VŠB postavili karoserii elektromobilu jako od profesionálů

Obdobnou metodou jako v profesionálních vývojových centrech navrhli a postavili studenti a vyučující Vysoké školy báňské designovou studii karoserie...  celý článek

Ctirad Sára (vpravo) v současnosti spolupracuje s mnoha lidmi z různých oborů....
Nápad vyrábět motýlky ze dřeva byla trefa. U lidí jsou stále populárnější

Je libo módní doplněk vyrobený ze sudu, v němž desítky let zrálo víno? Nebo ze střechy africké školy? I takové věci vyrábějí ve firmě BeWooden v místní části...  celý článek

Autor publikace Slezská Ostrava v proměnách času Česlav Piętoň
Ke Slezské Ostravě patřily visuté dráhy, říká Česlav Piętoň

Badatel a sběratel Česlav Piętoň po sedm let mapoval zajímavosti z historie Slezské Ostravy. Nyní je vydává souborně v knize.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.