Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dvě podobné hutě, úplně jiný vzduch: v Gentu čisto, v Ostravě spousta jedů

  12:55aktualizováno  12:55
Tolik jedovatých karcinogenů jako v Ostravě-Radvanicích a Bartovicích nedýchají lidé nikde v Česku. Množství benzo(a)pyrenu tu loni dosáhlo roční průměrné hodnoty 9,2 nanogramu na metr krychlový. Roční limit je 1 nanogram. Lidí žijící u podobně huti v Belgii přitom dýchají zhruba dvacetinu tohoto množství.
Hutnický komplex ArcelorMittal v Ostravě. Jedy v okolním ovzduší několikanásobně převyšují limity, podobný provoz v Belgii je přitom dodržuje.

Hutnický komplex ArcelorMittal v Ostravě. Jedy v okolním ovzduší několikanásobně převyšují limity, podobný provoz v Belgii je přitom dodržuje. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Vědci z Akademie věd to dávají stav ostravského ovzduší do souvislosti hlavně se zdejší hutí ArcelorMittal, která je největším znečišťovatelem vzduchu ve městě (v minulém roce se jí však přiblížily Třinecké železárny - více čtěte zde). Její belgická sesterská společnost v Gentu, která vyrábí ve srovnatelném objemu i struktuře, však takové dopady na okolí nemá. V Gentu se lidem dýchá dobře.

I když to tak vždycky nebývalo, před lety na tom byli tamní lidé podobně. "Před deseti lety problémy byly. Bylo to v době, kdy huť ještě používala staré pece bez filtrů," řekla Erika Colenová ze sdružení pacientů v belgických Flandrech.

Teď je však situace jiná. Zatímco ostravský ArcelorMittal je dál velkým, byť ne jediným znečišťovatelem ovzduší v regionu, huť v Gentu už okolí neškodí.

V posledních deseti letech totiž firma za pomoci belgické vlády, která vychází ocelárnám kvůli udržení pracovních míst vstříc, provozy modernizovala natolik, že se dnes v Gentu dá dýchat. Belgie navíc až na pár nedostatků plní limity pro znečištění ovzduší dané evropskou směrnicí. Byly to právě tyto limity, které belgickou vládu přiměly se situací v zemi pohnout.

Česku hrozí za špatné ovzduší evropský soud

V Česku se to nedaří. Evropská komise stát kvůli porušení směrnice v předchozích letech burcuje. Státu dokonce hrozí, že stane před evropským soudním dvorem.

Obě firmy jsou přitom co do objemu a typu výroby srovnatelné. "V obou závodech je primární (výroba železa) i sekundární (výroba oceli) metalurgie. Obě provozují koksovny, aglomerace, vysoké pece a zaměřují se i na výrobu oceli - jsou tedy srovnatelné z hlediska struktury výroby i co se týče kapacity výroby," říká Eva Vyhnánková, která studuje na Masarykově univerzitě v Brně a píše diplomovou práci o dopadech přímých zahraničních investic na životní prostředí v Česku.

Ale zatímco v Ostravě, kde je hustota průmyslu vyšší než v Gentu, patří huť k největším znečišťovatelům, v Gentu už neškodí. Podle tiskové mluvčí ArcelorMittalu Ostrava Věry Breiové je však takové srovnání mícháním jablek s hruškami.

V Gentu panují úplně jiné podmínky, říká mluvčí hutí

"Gent leží asi padesát kilometrů od moře. Je to tedy oblast vystavená větrům. Jak by asi vypadalo ovzduší v Ostravě-Radvanicích a Bartovicích, kdybychom je přesunuli pouhých 50 kilometrů od moře?" říká Věra Breiová, která poukazuje také na to, že vliv na zdejší ovzduší mají kromě průmyslu i další zdroje - domácí topeniště, doprava či emise z Polska.

Lidem v Ostravě ale jde hlavně o to, aby dýchali čistý vzduch. A od toho jsou zatím daleko. Třeba loni v Ostravě-Radvanicích a Bartovicích, které jsou v sousedství huti, dýchali průměrně 9,2 nanogramů na metr krychlový karcinogenu zvaného benzo(a)pyrenu. V Zelzate, čtvrti Gentu, kde sídlí ArcelorMittal, to bylo 0,48 nanogramů na metr krychlový.

Proč Ostravu pořád tíží tak špatný vzduch? Europoslanec Jan Březina viní hlavně vládu a krajské politiky, kteří si podle něj řešení situace na Ostravsku přehazují jako horký brambor. "Krajské orgány trestuhodně nevyužívají svých pravomocí, které jim umožňují například ukládat poplatky za znečišťování ovzduší a další opatření," říká Jan Březina.

Na to reaguje náměstek hejtmana Miroslav Novák. "Ať si pan Březina z Bruselu vykládá, co chce. Vůbec neví o tom, co se děje v České republice," řekl. Kraj dle něj využívá možnosti vůči znečišťovatelům maximálně.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Osobní auto vjelo u Opavy pod vlak. Čtyři zranění
Vlak odhodil auto, v němž jeli rodiče s dětmi. Všichni vyvázli živí

Osobní auto, v němž jeli čtyři lidé, se v neděli večer střetlo s vlakem na železničním přejezdu nedaleko Opavy. Motorák, který jel jen pomalu, automobil...  celý článek

Colours of Ostrava 2014: Chinaski
Ostravské stopy: Buty a Citron jsou mé srdcové kapely, říká Malátný

Kapela Chinaski si vybrala k zahájení svého nového turné Ostravu. V úterý 24. října tak bude mít v Ostravar Aréně premiéru největší pódium, jaké lze v českých...  celý článek

Pohled na část mošnovského letiště.
Plány na rozvoj mošnovského letiště nevyšly. Kraj zvažuje, co dál

Moravskoslezskému kraji se stále nedaří rozvoj mošnovského letiště. Zadrhly se nové mezinárodní linky, také pronájem letiště není vůbec jistý. Příslibem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.