(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Koláž - iDNES.cz

Spor o elektronické aukce v Ostravě nekončí, město nesmí uzavřít smlouvu

  • 1
V Ostravě vrcholí boj o desítky milionů za pořádání e-aukcí. Město si podruhé vybralo vítěze, firmu Tender systems. Ale nesmí s ní uzavřít smlouvu.

Tvrdý boj o lukrativní veřejné zakázky není neobvyklý. Soutěž Ostravy na dodavatele systému sdružených nákupů, tedy pořadatele e-aukcí, se ale přece jen liší.

Je veřejně sledovaná. Táhne se déle než rok. Má podruhé stejného vítěze, firmu Tender systems, ale podpis smlouvy je v nedohlednu. Zatím není jisté ani to, zda bude vítěz skutečně novým dodavatelem. Hrozí totiž, že celá soutěž skončí ostudou.

Otázka zní: pro koho? Kandidáti jsou dva: město, nebo jeho současný pořadatel elektronických aukcí, firma eCentre, která se snaží zabránit podpisu smlouvy.

Podle ředitele společnosti eCentre Petra Kostelného se město opakovaně dopustilo chyby, když vítězem soutěže určilo Tender systems.

„Problémů je tam víc, ale ten hlavní vidíme v tom, že firma dostatečně neprokázala svou kvalifikaci. Místo dvou zrealizovaných zakázek předložila opakovaně pouze jednu dokončenou. Proto jsme opakovaně podali námitky zadavateli a hodláme se opět obrátit také na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS),“ říká Kostelný.

Když tak společnost eCentre učinila poprvé, město raději samo zrušilo poslední krok soutěže, tedy výběr vítěze. Požádalo firmy o doplnění podkladů a nová hodnotící komise opět vybrala Tender systems. Firma nabízí nejnižší cenu - pro město a jeho organizace chce čtyři roky pracovat za 22,7 milionu korun.

Město chce ušetřit

„Současnému pořadateli e-aukcí platíme průměrně 14 milionů ročně, takže za čtyři roky 56 milionů. A to je hlavní důvod, proč chceme levnějšího dodavatele. Ale také hlavní důvod toho, proč firma eCentre opakovaně podává námitky. Její smlouva s městem totiž skončí s podpisem nové smlouvy,“ vysvětluje okolnosti náměstek primátora Ostravy Radim Babinec.

Podle něj se současný provozovatel systému sdružených nákupů snaží stížnostmi cíleně zmařit výběr konkurenta. „Prosazuje tím své ekonomické zájmy,“ míní Babinec.

Podotkl, že město před Vánocemi zamítlo všechny námitky stěžovatele jako nedůvodné. „Vítěz doložil svou kvalifikaci podle požadavků zadávacího řízení. Smlouvu ale podepsat nemůžeme. Zatím čekáme, zda se stěžovatel odvolá k ÚOHS.“

Dočká se brzy. „Odvoláme se už zítra. A složíme jistinu téměř 400 tisíc korun, protože jsme si jistí, že naše námitky jsou oprávněné,“ tvrdí ředitel eCentre Kostelný.

Pro město to bude znamenat další týdny až měsíce čekání na verdikt, který rozhodne, zda smí podepsat smlouvu s vítězem, či ne. Babinec výsledek předjímat nechce.

Ředitel firmy Tender systems Pavel Antonín Eger ale věří, že ÚOHS rozhodne ve prospěch města. „Jsem si jistý, že naši kvalifikaci jsme doložili přesně podle požadavků zadavatele a splnili tak jeho podmínky. Firmě eCentre jde jen o to, aby si udržela zakázku. Když průměrně dostává od města milion korun měsíčně, vyplatí se jí riskovat ztrátu 400 tisíc za to, že si prodlouží dobu trvání zakázky,“ líčí Eger.

Vydělá, nebo prodělá?

To Kostelný odmítá. „Nejde nám jen o peníze. Bojujeme za záchranu systému, který jsme vytvořili a stal se vzorem pro ostatní, ale i za zájmy města a jeho zaměstnanců. Ti netuší, jaké problémy je čekají po změně systému. Naše e-aukce šetří městu 100 milionů ročně, nová firma toho nedocílí. Na změně tak Ostrava nakonec prodělá,“ varuje Kostelný s tím, že ÚOHS jí už loni vyměřil pokutu 30 tisíc za to, že po prvním kole soutěže odmítla řešit jejich námitky pro údajné opoždění. Podle Babince chybil a pokutu uhradil externí administrátor zakázky.