Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto jako vejce. V Kopřivnici tvoří kopii vzácného amerického veterána

  19:21aktualizováno  19:21
Na první pohled vypadá jako obytný přívěs moderních tvarů. Jenže ve skutečnosti restaurátoři firmy Ecorra z Kopřivnice-Lubiny zhotovují kopii naprosto výjimečného amerického veterána Dimaxion.

Mechanik restaurátorské firmy Ecorra Jaroslav Špaček při práci na výrobě amerického Dimaxionu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Že značku neznáte? Není divu. V roce 1933 byly vyrobeny tři kusy a část aerodynamického vozu se dvěma koly vpředu a jedním vzadu. Svým tvarem nadchl, leč jízdní vlastnosti a kvalita ovládání už byly horší.

Ostatně při jízdních zkouškách tehdy zahynul řidič a investor. Sériová výroba novinky tak skončila ještě dříve, než začala.

Do výroby kopie dávného vozu se nyní pustili v restaurátorské firmě Ecorra v Kopřivnici-Lubině. Hotový vůz Dimaxion (někdy se píše Dymaxion) se pak stane ozdobou Lane Motor Museum v americkém Nashville, které vystavuje různé motorové unikáty.

"Ostatně právě pro toto muzeum jsme už v minulosti zrenovovali unikátní sněžné sáně Tatra," uvedl šéf Ecorry Vítězslav Hinner.

Aerodynamický veterán

Renovátoři jsou asi v polovině práce. Z USA dorazil do Lubiny rám vozidla s motorem a dalším příslušenstvím. Mirko Hrazdíra z Lelekovic u Brna pak vytvořil dřevěnou konstrukci netradičního automobilu.

"Byla to nádherná práce, musel jem využít řadu vlastních řešení neobvyklého tvaru konstrukce, která má nahoře žebroví," popsal Hrazdíra.

Nyní lidé z Ecorry vyrábějí plechovou karosérii, vůz musí vyladit a zprovoznit. "Naštěstí máme u tohoto projektu k dispozici kvalitní dokumentaci, takže vyrábíme skutečně naprosto přesnou kopii originálu," konstatoval Hinner.

Dimaxion si zamiloval i slavný architekt Norman Foster, autor takzvané minimalistické bubliny v Manchesteru, londýnského mrakodrapu přezdívaného Okurka či spoluautor nejvyššího mostu světa Pont de Millau v Provence, který stojí na dálnici A75 mezi Paříží a Barcelonou.

"Normana Fostera, pro něhož jsme už dříve zrenovovali Tatru 87, zaujaly tvary Dimaxionu natolik, že se jimi nechal inspirovat při některých svých projektech a jeden exemplář vozidla si začal sám upravovat," připomněl Vítězslav Hinner.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Volič si dělal selfie u urny, pak ve schránce hledal ztracenou obálku

Neobvyklý volební incident řeší v Žermanicích na Frýdecko-Místecku. Starší volič násilím otevřel hlasovací schránku a snažil se tam najít prázdnou obálku,...  celý článek

Frýdecko-místecký primátor Michal Pobucký.
Tři primátoři stojí před soudem s obžalobou za laciný prodej pozemků

Prodej osmnácti pozemků v roce 2009 přivedl před soud osm někdejších radních magistrátu ve Frýdku-Místku. Státní zástupce míní, že půdu prodali pod cenou...  celý článek

Sanatoria Klimkovice.
Klimkovice bojují proti hluku. Chtějí zabránit rozrůstání logistické zóny

Válku s hlukem a kamiony musíme vyhrát, byť některé bitvy jsme zatím prohráli. Tak lze zhodnotit počínání zastupitelů Klimkovic, kteří ve středu na bouřlivém...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.