Krajský úřad totiž 10. července zveřejnil oznámení o zahájení procesu EIA – posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Na webu Moravskoslezského kraje i portálu cenia.cz jsou informace o tom, kudy má trať vést, které tramvajové linky po ní budou jezdit, jak to změní autobusovou dopravu a jaké jsou předpokládané vlivy na životní prostředí.
Zatímco investor i odborníci očekávají, že projekt nazvaný Ekologizace veřejné dopravy Ostrava-Poruba pomůže v některých místech snížit hluk či prašnost, stavba kolejové dráhy si vyžádá citelné kácení stromů a mýcení dřevin.
Ze zveřejněného dendrologického průzkumu vyplývá, že bude nutné vykácet přes 900 stromů, z toho téměř 400 s průměrem kmene nad 21 centimetrů, a kromě toho zmizí také stovky keřů a náletových dřevin. Hodnota zeleně určené ke kácení činí podle znalců 3,25 milionu.
Tři obvody ztratí stovky stromů
Obyvatelé ostravských obvodů Poruba, Pustkovec i Plesná tak přijdou například o různé druhy lip, javorů, bříz, topolů, dubů, buků, habrů, olší, jasanů, jehličnanů, ale i myrobalán třešňový, douglasku tisolistou, hlošinu úzkolistou, ořešák královský, střemchu obecnou, cedr atlaský, škumpu či zerav západní.
„Nejvýznamnější negativní vlivy záměru jsou představovány kácením dřevin v okolí silnice (vlivem rozšíření stávající komunikace), respektive záborem pozemků zemědělského půdního fondu, pozemků lesa. Pro kompenzaci kácení byla navržena výsadba hodnotných dřevin v počtu 341 stromů a 4 327 keřů v okolí komunikace a 126 stromů na ploše DUHA,“ stojí v oznámení.
Využít možnosti a vyjádřit své připomínky k trati chtějí především její odpůrci v čele se spoluautorkou petice Markétou Vysloužilovou.
„Do 30 dnů od zveřejnění může každý občan poslat krajskému úřadu připomínky. My zveřejněné dokumenty studujeme a mnozí z nás se k nim určitě vyjádří. Z rozptylové studie je zjevné, že v úseku od Slovanu po Duhu by došlo ke zvýšení prašnosti i imisí benzenu a dalších látek,“ líčí Vysloužilová.
„Kromě toho jsem jedním ze tří radních nového spolku Prosíme, přemýšlejme, který bude vstupovat do řízení jako takzvaná dotčená veřejnost,“ dodala.