„Právě se dodělává elektroinstalace. Práce by měly trvat ještě dva tři týdny, pak se počítá se zátěžovými testy a zkušebním provozem,“ popsal aktuální dění na palubě předseda mikroregionu Slezská Harta Libor Unverdorben.
Velkokapacitní výletní loď ponese jméno Harta, vzešlo z ankety na webových stránkách mikroregionu. Na hladinu Slezské Harty loď dosedla první zářijovou neděli, na vodu ji spouštěly dva jeřáby.
Zbývá dokončit její vrchní palubu a elektroinstalaci. Zázemí najde v Leskovci nad Moravicí, kde bude kotvit.
Snahy o provoz velkokapacitní lodi na Hartě se datují už do roku 2014. O dva roky později se na ni mikroregionu podařilo získat čtrnáctimilionovou krajskou dotaci.
I její pořízení provázely komplikace. „Samotný výrobce lodi vzešel z opakovaného výběrového řízení a našel se až v Polsku. Poté se již rozběhly práce naplno. Projektová dokumentace byla ke konci roku 2017 schválena nejvyšší certifikační autoritou a následně začala výroba trupu lodi a jednotlivých komponentů,“ upřesnil Unverdorben.
Loď pojme pětačtyřicet lidí a posádku. Unikátní je v tom, že je výhradně na elektropohon, aby vyhověla legislativě a omezením spojeným s přehradou, která je zásobárnou pitné vody.
Je bezbariérová, horní paluba poslouží jako vyhlídková, dole se počítá s vyhrazeným prostorem pro kočárky a kola. Výletníky bude vozit od příští sezony.
Zatím turisty po Slezské Hartě vozí Santa Maria, replika staré plachetnice, jež pojme nejvýše deset cestujících. Lodní doprava byla na Hartě zahájena v roce 2010.