Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Třineckých železáren budou lidé dojíždět ve sdílených elektromobilech

  11:24aktualizováno  11:24
Třinec, Český Těšín a další partneři chtějí za pomoci dotace na projekt EMA pořídit 50 elektromobilů a 100 elektrokol, ale také sítě parkovišť s dobíjecími stojany a rezervační systém. V rámci takzvaného carsharingu či bikesharingu by je využívali například zaměstnanci Třineckých železáren.

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto). | foto: Profimedia.cz

„Cílem je usnadnit lidem cestu do a ze zaměstnání. Měli by se dopravovat levněji a přitom šetrněji k životnímu prostředí. Navíc by se regionu mohlo ulevit také v oblasti parkování, protože by odpadla nutnost mít doma druhé auto,“ vysvětluje místostarosta Českého Těšína Stanislav Folwarczny.

S čím počítá projekt EMA

  • S pořízením 50 elektroautomobilů, 100 elektrokol, 15 dobíjecích stanic a parkovacích míst v areálu Třineckých železáren.
  • Se vznikem 25 mobilních dobíjecích stanic, z toho tři by byly v Třinci a dvě v Českém Těšíně.
  • S náklady ve výši 156 milionů korun (80 procent dotace).

Poznamenal, že jde o prestižní pilotní projekt, který dosud nemá v Česku obdoby. Část elektrokol a elektromobilů získají i radnice.

„Pokud klapne žádost o dotace na projekt EMA, do kterého jsme se zapojili společně s Třincem a dalšími partnery, měli bychom získat pro potřeby úřadu a městských společností asi 10 elektrokol a nejméně dva elektroautomobily,“ podotkla mluvčí Českého Těšína Dorota Havlíková.

Město samotné by ale nemohlo získat peníze, které Evropská komise nabízí pro testování nových, neověřených řešení problémů. Dotace je totiž určená jen městům s více než 50 tisíci obyvateli. Nebo také aglomeracím.

Právě toho využil Třinec, který se s Českým Těšínem i dalšími partnery spojil, aby společně podmínku splnili. V polovině dubna požádal o dotaci na velkou flotilu elektromobilů a elektrokol.

„Projekt EMA, jehož nositelem je naše město, potvrzuje, jak důležité je partnerství a spolupráce, ale také odvaha jít do nevyzkoušených řešení. O přiznání dotací se má rozhodnout v listopadu. Pokud peníze získáme, celá síť sdílených elektromobilů a elektrokol by měla být v provozu od roku 2019. Přínosem bude snížení dopravní zátěže v našem městě a s tím související snížení emisí. Navíc bychom měli dostat k dispozici tři elektromobily a asi 30 elektrokol pro potřeby městského úřadu,“ popisuje starostka Třince Věra Palkovská.

Většinu aut i bicyklů bude lidem půjčovat a rezervační systém provozovat Regionální rada pro rozvoj regionu Čekotěšínska, Třinecka a Jablunkovska.

„Projekt EMA bude stát asi 156,5 milionu korun, z toho 80 procent by měly pokrýt dotace. Pokud je získáme, nebude problém nakoupit auta a kola, ale do roku 2019 potrvá vývoj rezervačního systému i budování parkovišť a dobíjecích stanic,“ přibližuje Gabriela Kalužová ze společnosti BeePartner, která připravuje projekt pro Regionální radu a město Třinec.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Opavský kapitán Zdeněk Pospěch se loučí s fotbalovou kariérou.
Z prodeje opavského fotbalu sešlo. Zájemce nikdy nebyl, míní opozice

Slezský fotbalový klub zůstane i nadále Opavě. Z jeho avizovaného prodeje soukromému investorovi sešlo, už nejeví zájem. Podle opozice však kupec opavského...  celý článek

Na soudní jednání dorazil jen obhájce Petr Vaněk, který svého klienta,...
Prodavače krémů za korunu obžalovali z podvodu, žádá výslechy 1295 lidí

Velmi krátký byl začátek hlavního líčení s jednatelem společnosti Streemsun, kterého obžaloba viní z podvodu při distribuci krémů „zdarma“. Vzorek dostávali...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Problémy Vítkovic stahují do insolvence i další firmy

Problémové vítkovické firmy začínají stahovat do insolvence i další podniky. Jedním z nich je například sviadnovská společnost Lichna Trade, která se kvůli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.