Režisérka Petra Všelichová a její klapka během natáčení s bratrem Karla Reisze Pavlem. | foto: Jarmila Hoznauerová

Ostravský festival představí Karla Reisze, světového režiséra z Moravy

  • 1
Na mezinárodním filmovém festivalu Ostrava Kamera Oko se uskuteční slavnostní premiéra dokumentu pojednávajícím o životě celosvětově uznávaného ostravského rodáka Karla Reisze. Film o slavném režisérovi a producentovi uvede 24. září v Minikině oscarový kameraman Walter Lassally.

"Jak se stával slavnější, přicházeli k nám známí herci, třeba Warren Beatty, Meryl Streepová nebo Christopher Reeve. Víte, otevřeli jste dveře a tam byl Superman, to byl docela zážitek," vypráví v úvodu snímku Ten filmový život jeden z Reiszových synů.

Karel Reisz (1926–2002)

* Filmový režisér, producent a teoretik českého původu se narodil v Moravské Ostravě jako syn židovského právníka.

* Ve 13 letech se dostal do Anglie jako jedno z několika set Wintonových dětí, oba jeho rodiče zemřeli v Osvětimi.

* V 50. letech spoluzakládal hnutí Free Cinema a po dokumentech se věnoval výhradně hraným snímkům. Je autorem asi nejvýznamnějšího britského snímku V sobotu večer, v neděli ráno (1960). V Hollywoodu natočil svůj nejznámější snímek Francouzova milenka (1981).

Jak je vlastně možné, že se z tohoto podle svědků jinak nenápadného, tichého a přemýšlivého muže stal mezinárodně uznávaný filmový režisér? Také na tuto nelehkou otázku se snaží odpovědět nový dokument Petry Všelichové.

Respektovanější než Miloš Forman

Reiszův světový úspěch byl pro Ostravu velkou výzvou, protože patří ke zdejším rodákům, a nebýt kandidatury Ostravy na Evropské hlavní město kultury 2012, tak se o Reiszovi ví stále velmi málo.

Režisér se totiž před pár lety stal jednou z jistot, na kterou vsadil známý český producent Čestmír Kopecký (tvůrce filmů jako Nuda v Brně nebo seriálu Zlatá šedesátá), který měl kandidaturu na starost. V klání sice Ostrava neuspěla, film ale vznikl.

"Natočit o něm dokument považuji za nutnost, protože zde musí existovat paměť, zachycení jeho jedinečnosti. Reisz nebyl jen režisér, ale i producent. Byl to on, kdo lidem otevřel dveře, když hledal možnost oživení kinematografie," vysvětloval Kopecký loni v listopadu, když začal projekt připravovat.

Celovečerní dokument, který ve vzpomínkách blízkých přátel nebo členů rodiny popisuje Reiszův život, je možné rozdělit na dvě témata. V jednom se tvůrci zaměřují na Reiszovu konfrontaci s Ostravou včetně významného momentu, kde se Reisz stal spoluzakladatelem novodobé britské kinematografie zvané Free Cinema.

V tom druhém se jejich pozornost soustředí na hollywoodské projekty a obracejí se k tajemství autorského rukopisu muže, který je v zahraničí mezi lidmi z branže respektován dokonce více než neméně proslulý Miloš Forman.

"Dokázal z každého dostat to nejlepší"

"Dalo by se říci, že hudbu vnímal na stejné úrovni jako herce nebo jako jednoho z nich," vysvětluje například dirigent Carl Davis, který s Reiszem spolupracoval na jeho nejznámějším díle Francouzova milenka.

"Měl schopnost, kterou mají jedineční lidé, z každého dokázal dostat to nejlepší," zdůrazňuje Reiszův dvorní střihač John Bloom. "Nemusí být ani moc zkušení, ale zapálení. To, co dělá dobrý film, to nejsou peníze, ale dobrý nápad a dobrá spolupráce," komentuje Reiszovy filmové začátky slavný kameraman Walter Lassally.

Lassally se podílel například na Reiszově debutu Maminka to nedovolí z roku 1955, ale proslavil se třeba dramatem Řek Zorba, kde za kameru získal Oscara. A bude to také právě on, kdo uvede nový dokument Ten filmový život při premiéře v Ostravě v rámci 4. ročníku Mezinárodního filmového festivalu nazvaného Ostrava Kamera Oko, který je zaměřený na kameramanské umění.

Poprvé budou moci diváci vidět snímek o fenomenálním filmaři Karlu Reiszovi v jeho rodném městě v pondělí 24. září v 19:30 hodin v Minikině.