Bruntálský soud musí řešit téměř tisícovku podaných platebních rozkazů. (ilustrační snímek)

Bruntálský soud musí řešit téměř tisícovku podaných platebních rozkazů. (ilustrační snímek) | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Firma zavalila soud stovkami platebních rozkazů, lidé mluví o podvodu

  • 10
Horu práce dostali na prázdniny soudci bruntálského soudu. Společnost Sousedské - Služby s.r.o. zaslala na osm stovek žádostí o vydání platebního rozkazu na své bývalé klienty. Ti se proti tomu chtějí bránit a firmu označují za podvodnou. Lidem, kteří se neodvolají včas ale hrozí, že budou muset platit.

„Celkem bylo podáno přibližně osm stovek žalob, soud je jimi doslova zavalen,“ popisuje aktuální situaci místopředsedkyně Okresního soudu v Bruntále Monika Kotrlová.

„Jde o platební rozkazy, přičemž všechny byly podány v jeden den. Nyní se s nimi budou muset vypořádat soudci a vyšší soudní úředníci, kterým byly jednotlivé případy rozděleny. Není ale ještě jasné, kolik platebních rozkazů bude nakonec vydáno. Některé mohou mít vady, další nám nemusí být místně příslušné, ty pak přepošleme soudům, kterých se to týká. Každopádně ale půjde o obrovské množství práce,“ dodala soudkyně.

Žaloby na vydání platebních rozkazů jsou namířeny proti bývalým klientům společnosti Sousedské - Služby s.r.o., která lidem nabízela možnost zveřejnění jejich nabídky práce.

Lidé hledali práci, za inzeráty ale museli platit

„Většinou jde o lidi, kteří si hledali drobný přivýdělek, a často také o ty, kdo hledali jakoukoliv práci,“ vysvětlila Světlana Glaserová z občanského sdružení Společná obrana, které nabídlo všem postiženým bezplatnou právní pomoc.

„Majitel firmy, pan Krátký, vymyslel fintu, jak se dostat k jejich penězům. Sliboval jim, že zveřejní jejich nabídku služeb, jako jsou například zahradnické práce, pomoc v domácnosti a podobně. Aby se pak lidé dostali do databáze těch, kteří obdrží na své inzeráty odpovědi, museli zaplatit,“ nastínila Glaserová.

„Žádné odpovědi ale většinou nedostali, a navíc byl ve smlouvě chyták v tom, že pokud někdo nepodal písemnou výpověď třicet dnů před koncem roční lhůty, automaticky se prodlužovala o další dva roky i s danými platbami. Právě tyto peníze nyní chce pan Krátký od svých bývalých klientů zpět,“ dodala.

Majitel firmy: Lidé nás špatně pochopili, pak neplatili

Miloslav Krátký, majitel společnosti Sousedské - Služby s.r.o, ale s jejím výkladem sesouhlasí.

„Podvodná firma jednoznačně nejsme. Doplatili jsme na to, že nám klienti neplatili a že špatně pochopili naši nabídku. My jsme nikdy nevystupovali jako zprostředkovatelská agentura, na to navíc nemáme ani povolení. Většinou šlo o lidi neznalé internetu, takže nás asi špatně pochopili,“ hájí se s tím, že dohromady podal žaloby za několik milionů korun.

„Těm ve finanční tísni jsme nabídli i možnost splátek, ale 75 procent lidí neplatilo, tak jsme změnili obchodní model a nyní vybíráme peníze dopředu. K bruntálskému soudu jsme poslali všechny žaloby najednou hlavně proto, že bychom je kvůli změně legislativy nestihli doručit jednotlivým příslušným soudům. To teď udělá soud v Bruntále za nás,“ shrnul Krátký.

Lidé musí zavčas podat odpor, sdružení jim pomůže

Marcela Reichelová ze Sdružení obrany spotřebitelů je přesvědčená, že za zasláním všech žalob k jednomu soudu je hlavně snaha ušetřit.

„Namísto aby posílali jednotlivé žaloby, což stojí čas i peníze, poslali všechny najednou, ať za ně soud udělá jejich práci.“

S firmou Sousedské - Služby s.r.o. se už sdružení v minulosti setkalo. „Prakticky od počátku jejich působení jsou jimi poskytované služby spojeny se stížnostmi spotřebitelů. Ti nezřídka uzavírali smlouvy s touto společností v dojmu, že uzavírají smlouvu o zprostředkování práce, ve skutečnosti se však jednalo o smlouvy o možnosti inzerce na stránkách společnosti,“ dodala.

Podle Světlany Glaserové by měli být lidé, kteří se s firmou dostali do spojení, obezřetní. „Proti platebnímu rozkazu musí podat do 15 dnů odpor, jinak se stane platným. S jeho vyhotovením lidem zdarma pomůžeme.“ Jedná se hlavně o lidi z Prahy a okolí, doplnila Glaserová.