Řidiči frýdecko-místeckého ČSAD by se měli od poloviny června připravit na pořádný šrumec. Magistrát totiž od 10. června převezme dvě dosavadní meziměstské linky a zařadí je do sítě městské hromadné dopravy. A to se všemi náležitostmi, včetně ceny.
Kam se bude jezdit?Do jízdního řádu frýdecko-místecké MHD budou od 10. června zařazeny dvě linky. Jedna pojede po trase Frýdek-Místek - Staré Město -Skalice - Raškovice - Krásná. Pro druhou je naplánovaná trasa Řepiště - Frýdek-Místek - Hukvaldy. Cena jízdenky bude 10 korun, majitelé čipových karet frýdecko-místecké MHD budou moci jezdit zdarma. |
Lidé tak budou moci jet z Frýdku-Místku na Zlatník, případně na Hukvaldy za pouhých deset korun, majitelé čipových karet umožňujících bezplatnou přepravu pak docela zdarma.
To může zajímat i návštěvníky Beskyd například z Ostravy, stačí jim dojet do Frýdku-Místku a odtud pokračovat za pouhou desetikorunu.
Jízdní řády se teprve schvalují
"Město se rozhodlo dále podpořit turistický ruch, preferovat veřejnou dopravu před osobní, což by mělo vést i ke zlepšení kvality ovzduší," přiblížila frýdecko-místecká mluvčí Jana Matějíková důvody, proč se magistrát rozhodl linky od kraje převzít a zařadit je do jízdních řádů MHD, na což jako první poukázal deník Právo.
"Cena bude stejná jako na jiných linkách městské hromadné dopravy, tedy deset korun, majitelé čipových karet budou jezdit zdarma. Jízdní řády se teprve schvalují, ale půjde o šest párů spojů na jedné a pět párů spojů na druhé lince denně. Deset korun jízdného budou platit všichni, i ti, kteří budou nastupovat na zastávkách mimo území Frýdku-Místku," dodala mluvčí.
Jízdy obou linek jsou prozatím naplánovány do konce letošního roku, o jejich další existenci se rozhodne později.
Opozice: Magistrát vytvořil několik účelových projektů
Zástupcům opozice se ale nový plán města, stejně jako celý projekt dopravy zdarma, příliš nelíbí. "Magistrát v poslední době vytvořil několik účelových projektů jen proto, aby zdůvodnil oprávněnost dopravy zdarma ve městě, je otázka, na kolik peněz tento záměr ve výsledku daňové poplatníky přijde," řekl předseda frýdecko-místecké ODS Petr Konůpka.
Poněkud vstřícnější k zaváděným linkám je frýdecko-místecký lídr TOP 09 Martin Špetla. "Pokud by byla pravda, jak mi před časem tvrdil pan primátor Cvik, že takto provozovaná linka vyjde město paradoxně levněji, než když platí dotace kraji, tak bych to přivítal," uvedl.
"To tvrzení se ale nedá ověřit, tím spíš, že se kontrolní výbor zastupitelstva letos rozhodl nekontrolovat hospodaření s městskými penězi v ČSAD, které MHD ve městě provozuje," dodal zastupitel za TOP 09.
Podle magistrátu by neměla ztráta z provozování dvou nových linek překročit čtvrt milionu korun. "Předpokládáme, že celkový dopad na rozpočet města bude minimální, protože se zároveň sníží výdaje na příměstskou dopravu. Dodnes jsme tyto příměstské linky financovali spolu s obcemi a krajem, od června obsluhu daného území zajistíme linkami MHD," dokončila Jana Matějíková.