Úspěšní gymnazisté. Členové Frex Company vyhráli celostátní kolo soutěže

Úspěšní gymnazisté. Členové Frex Company vyhráli celostátní kolo soutěže studentských firem. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Gymnazisté uspěli v klání s „kouzelnou bednou“, tedy pivním automatem

  • 14
Kávu z automatu znáte. Ale pivo, které "kouzelná bedna" natočí do minuty? To tu donedávna nebylo. Gymnazisté z Ostravy-Hrabůvky ale takový automat vyrobili, vyhráli s ním národní kolo soutěže studentských firem a postoupili do evropského kola v Londýně.

Zatímco výrobky soupeřů se vešly do igelitky, jejich produkt neslo pět kluků. Už když studenti z Gymnázia Ostrava-Hrabůvka vstupovali do budovy Vysoké školy ekonomické v Praze, kde se konalo celostátní kolo soutěže studentských firem, budili rozruch.

Ostatní soutěžící tu představili etikety na lahve, polštáře či třeba náušnice, oni ale dovezli více než stokilový automat na čepované nápoje, který sami vyrobili. Pojmenovali ho BeerBox.

"Pivní bedna"

Studenti automat na čepované nápoje pojmenovali BeerBox. Navenek se jedná o "bednu", která má asi dva metry na výšku. Pivo či limonádu dokáže načepovat do minuty. Součástí je i skener občanky, kterou je nutné předložit v případě objednávky piva. Automat, jejž mají studenti k dispozici, slouží jako prezentační, v budoucnu by ale rádi vyrobili další

"Když jsme přijeli, všichni se divili: Jé, vy jste ho fakt vyrobili a přivezli? Nebyli na to připravení. Vrátní nás s automatem pomalu nechtěli pustit dovnitř," usmála se Eliška Strakošová, která je ve studentské firmě Frex Company marketingovou ředitelkou.

Abyste tomu rozuměli, studentské firmy nejsou typické obchodní společnosti, jejichž cílem je vytvářet zisk. Jde o sdružení zaregistrovaná u ministerstva vnitra, jejichž prostřednictvím se studenti učí vést účetnictví či třeba plnit svůj podnikatelský záměr. Vydělané peníze pak směřují třeba na charitu.

Jak říkají členové Frex Company, v úvodu svého působení ve firmě, tedy na začátku uplynulého školního roku, se rozhodovali mezi více produkty, jejichž výrobě a prodeji by se mohli věnovat.

"Mezi návrhy byl vyhledávač klíčů, deštník pro psy nebo třeba navíjecí prodlužovačka," připomněl prezident Frex Company Petr Fridrišek. Z hlasování ale jako vítězný vzešel automat na čepované nápoje.

"Byl to největší projekt za celou dobu, co studentské firmy u nás na gymnáziu fungují," řekl Petr, jenž letos v červnu, stejně jako jeho kolegové z firmy ukončil předposlední rok gymnaziálního studia.

Automat v akci

Předlohou pro BeerBox byly prodejní nápojové automaty. "Z jejich konstrukce jsme vyšli, další technické záležitosti jako třeba sklon přístroje a podobně, to už ale bylo naše know-how," přiblížil Fridrišek.

Na výrobě automatu, jenž vyšel asi na čtyřicet tisíc korun, pracovalo pět studentů a pomáhal i otec jednoho z nich. Vše vznikalo ve sklepní dílně rodinného domu. Až asi týden před celostátním kolem soutěže bylo přitom jasné, zda bude automat skutečně fungovat.

"Vše vznikalo hodně narychlo. Když se ale automat podařilo rozchodit, byl to skvělý pocit," podotkla Eliška Strakošová.

První chvíle napětí přitom studenti zažili, už když chtěli automat dostat ze sklepa. "Dostat ho přes futra dveří, to byl docela oříšek, ale nakonec jsme to zvládli," usmál se Fridrišek. Pak už ale přišly hlavně úspěchy.

Celostátní kolo soutěže studentských firem zástupci firmy, kterou reprezentoval pětičlenný tým, vyhráli a tento týden Česko zastupovali v evropském kole v Londýně.

Automat tam přivezla dodávka, oni sami letěli letadlem. V klání ostravským studentům konkurovalo jednatřicet firem z jednatřiceti evropských zemí.

"Náš cíl je jediný: bedna. Ještě žádné české studentské firmě se to nepodařilo," nastínil Petr Fridrišek před odjezdem ambice ostravských studentů. Disciplíny byly stejné jako v národním kole: prezentace firmy před porotou a později ve veletržním stánku, na závěr pak panelová diskuse.

"Největší obavy máme z jazykové bariéry. V Česku se možná na cizí jazyky nehledí až tak, jak by mělo, snažíme se ale pečlivě připravit. Jde hlavně o slovní zásobu. Ve škole se třeba neučíme, jak se řekne 'čepované pivo', v Londýně ale tyhle pojmy budeme potřebovat," řekl Petr Fridrišek. Nakonec Frex Company cenu z Londýna neodvezla, neprobojovala se mezi tři nejlepší týmy.

Už teď ale studenti plánují, že by rádi v podnikání pokračovali i dál. "Vyrobený automat považujeme za prezentační, v budoucnu bychom ale rádi vyrobili nové přístroje a věnovali se třeba jejich pronájmu na festivaly," naznačil prezident firmy.