ŘSD hodlá znemožnit levé odbočení ze čtyřproudé silnice I/11 ze směru od Ostravy na havířovskou část Šumbark. Stejně tak by nemohla auta odbočovat ze Šumbarku vlevo na Havířov.
„Křižovatku musíme upravit zejména kvůli tragickým dopravním nehodám. V místě vybudujeme střední dělicí pás se svodidly. Vše bude doplněno dopravním značením,“ popsala mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Upozornila, že řešení vzešlo z bezpečnostních auditů. „Jsme si vědomi nevole občanů, avšak v tomto případě dáváme přednost bezpečnosti a plynulosti na této frekventované silnici I. třídy,“ dodala.
Náměstek primátora: Obáváme se ucpání rondelu
Náměstek havířovského primátora Bohuslav Niemiec snahu o zabezpečení místa chápe, zvolenou variantu však nepovažuje za dobrou.
Zmínil, že pokud se kamion jedoucí od Ostravy bude chtít dostat do šumbarské části Havířova, musel by nově dojet na velký rondel, celý ho obkroužit a vyjet zpět na Ostravu. Teprve poté odbočit. Případně využít úzké odbočky pod podjezd přímo z okružní křižovatky.
„Máme obavy, že se už tak velmi vytížená okružní křižovatka bude ucpávat kamiony a dalšími vozy, případně se Šumbark odřízne od Havířova,“ argumentoval Niemiec.
Připomněl, že město začíná vedle okružní křižovatky rozsáhlou rekonstrukci prostranství před železničním nádražím. „Bude tam stavební provoz, navíc v případě přívalových dešťů se podjezd někdy zalije vodou. A pokud se něco stane na okružní křižovatce, tak nemáme rezervní variantu řešení dopravy.“
Problémem zůstává i rychlost
Proto město navrhuje úsekové měření rychlosti od výjezdu z okružní křižovatky na Ostravu. „Devadesát procent řidičů tam nedodržuje předepsanou rychlost. Za zhruba deset let se na zmíněné křižovatce staly dvě tragické nehody. A vždy tak, že auto jedoucí až 150 kilometrů sestřelilo vůz, který odbočoval ze Šumbarku na Havířov,“ přiblížil.
Magistrát sice není účastníkem povolovacího řízení, ale krajskému úřadu poslal námitku k dopravnímu návrhu ŘSD.
Jednatelka havířovské autoškoly Michaela Zuczková míní, že ke zklidnění situace na křižovatce by pomohl menší kruhový objezd, který by vyřešil jak odbočování přes protisměr, tak současně zpomalil auta.
Termín rozhodnutí není zatím jasný
Znemožnění odbočení vlevo za dobré nepovažuje. „Tato varianta mi přijde nereálná i z hlediska příjezdu kamionů na nedaleké překladiště kontejnerů či autobusů do blízkého depa ČSAD,“ vysvětlila.
Policie neřekla, k jakému dopravnímu řešení se přiklání. Vedoucí krajské dopravní policie Jiří Zlý jen poznamenal, že jde o dopravně nebezpečné místo, kde se staly vážné nehody. „Krajskému úřadu jsme se k návrhu ŘSD vyjádřili, věc je nyní v řízení,“ podotkl policista.
Mluvčí krajského úřadu Miroslava Chlebounová sdělila, že 11. dubna skončí třicetidenní lhůta pro podání námitek. Termín rozhodnutí však úřad ještě nezná. „Zatím nelze určit dobu potřebnou pro naplnění všech zákonných požadavků,“ poznamenala Chlebounová.
Křižovatka leží na Ostravské ulici před vjezdem na velký havířovský rondel.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz