Na řešení palčivého problému s parkováním si obyvatelé Havířova musejí ještě počkat. Stejně jako na vytoužený obchvat. Ilustrační foto

Na řešení palčivého problému s parkováním si obyvatelé Havířova musejí ještě počkat. Stejně jako na vytoužený obchvat. Ilustrační foto | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Havířov za 1,5 miliardy prohlédl, ale doprava dořešená není

  • 0
Jedna a půl miliardy. Téměř tolik za poslední čtyři roky město Havířov investovalo do oprav. Na obchvat a parkovací místa si však lidé ještě chvíli počkají.

Město rozkvetlo a prohlédlo. Chodníky jsou upravené, je tady spousta zeleně. Zřejmě proto primátor obnovil tradici květinových slavností. "Vrátily se do města asi po dvaceti letech. A lidem dělají radost," míní primátor František Chobot (ČSSD).

Stejně jako Havířovské slavnosti - naposledy přilákaly 40 tisíc lidí. "Lidé se potřebují bavit," říká politik.

Město za poslední čtyři roky nešetřilo opravami a výstavbou domů: opravilo kulturní dům, rekonstruovalo centrum města či sídliště Šumbark, vybudovalo nová sportoviště a dětská hřiště a nechalo postavit domov seniorů.

"Využili jsme všechny možné dotace. Domov důchodců, který stál čtvrt miliardy, jsme zaplatili ze svého. Stát nám nedal ani korunu," líčí Chobot

Opozici se však takové nakládání s penězi nelíbí. Podle Tomáše Foldyny z ODS byla výstavba domova důchodců zbytečně drahá. "Ostatně jako všechno, co se ve městě stavělo nebo opravovalo," říká politik.

Parkování, stará bolest Havířova

Podle Foldyny jsou opravy důležité, ale vedení by si mělo položit otázku, co je opravdu důležité a co obyvatele města dlouho trápí. Třeba nedostatek parkovacích míst. "Ulice jsou přecpané, auta stojí na chodnících," kritizuje.

A primátor souhlasí: "To je stará bolest našeho města. Zatím jsme se nedostali k tomu, že bychom vybudovali parkovací domy, i když teď už o nich jednáme. Důležité je najít vhodná místa, aby domy nerušily architekturu," vysvětluje.

Středem města navíc vede hlavní silnice na Polsko. Denně tudy projede 40 tisíc aut, a tak lidé volají po obchvatu.

"Za to množství aut my nemůžeme," říká primátor. "Máme založeno sdružení na obchvat, které by dopravu vyvedlo, a bojujeme o něj už deset let. Pořád se však nedaří. Vypadá to na strašně dlouho. Jde o investici asi za miliardu. V současné době to zkrátka nepřichází v úvahu, a to se lidem samozřejmě nelíbí," dodává.