Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horníci z končících dolů se obávají, že přijdou o odstupné

  8:13aktualizováno  8:13
Po nejistotě, kdy přijde konec, narazili horníci z Dolu Paskov na Frýdecko-Místecku na další problém. Nevědí, jak na šachtě skončí. Někteří z nich mají obavu, aby se jich firma nezbavila bez toho, aby jim musela platit odchodné.

Zaměstnanci OKD vycházejí po ranní směně z budovy dolu Paskov u Staříče na Frýdecko-Místecku. (2. května 2016) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Já a ani mí kolegové pořád nevíme, jak to tady se šachtou dopadne. A hlavně jestli dostaneme odstupné tak, jak je stanoveno v kolektivní smlouvě,“ přibližuje obavu velké části horníků ze šachet Staříč a Chlebovice spojených v Důl Paskov jeden z horníků. Na šachtě pracuje 34 let.

„A druhá věc je, že nám už několik let po sobě klesají platy. A právě podle průměru se má onen násobek vypočítávat. Firma tak na nás zřejmě ušetří dost milionů.“

Obě šachty Dolu Paskov jsou po čtvrtečním schválení reorganizace OKD v rámci insolvenčního řízení první na ráně. Jejich uzavření plánuje vedení firmy jako úvodní krok k finančnímu uzdravení společnosti. Důl Paskov je totiž podle vedení OKD ztrátový. Podle všeho budou šachty uzavřeny ještě letos, nejpozději na začátku příštího roku.

„V prvním kvartálu byly OKD v provozní ztrátě 90 milionů korun, za stejné období byl Důl Paskov ve ztrátě 120 milionů korun. Z toho si každý spočítá, jaký vliv má Paskov na hospodaření OKD,“ popsal finanční pozici Paskova v rámci OKD insolvenční správce Lee Louda.

„Otázka je, jak to s tím zadlužením je,“ přináší odlišný pohled staříčský horník. „Slyšel jsem i variantu, že OKD spoustu věcí nakupuje jakože na Paskov a pak je po dvou dnech převede někam jinam. Ale to jsou věci, které nelze nijak dokázat a jen se to tak říká. Žádné důkazy nejsou.“

Těžit by se mohlo do roku 2028. Pokud budou ceny uhlí vysoké

Na to, aby společnost OKD řekla, jak přesně bude reorganizace firmy vypadat, má podle zákona a rozhodnutí soudu 120 dní. O tom, že prvním krokem bude ukončení těžby na Dole Paskov, ale nikdo nepochybuje. Těžební firma to potvrdila i v prezentaci, kterou rozdávala věřitelům před zasedáním věřitelského výboru.

Podle té by měla těžba na šachtách Dolu Paskov skončit ještě letos. V příštím roce by měl následovat na Karvinsku Důl Darkov, v roce 2018 Důl Lazy, v roce 2021 Důl ČSA a v roce 2024 Důl ČSM.

Podoba časové osy konce jednotlivých šachet by nemusela být konečná. Pokud by se zvýšily ceny uhlí na světových trzích, mohlo by se hlavně na Dole ČSA těžit ještě o několik let déle. Podle vedení OKD by se zde mohlo uhlí dobývat až do roku 2028.

S postupným ukončováním těžby na jednotlivých šachtách by se snižovala i roční produkce uhlí OKD. Letos chce firma vytěžit 6,5 milionů tun uhlí, příští rok jen 5,2 milionu tun. V roce 2019, tedy v době, kdy by už měly být uzavřeny doly Paskov, Darkov a Lazy, by to mělo být už jen 4,3 milionu tun uhlí za rok.

Horníci nechtějí o snižování platů a výhod ani slyšet

Právě po roce 2018 by měly být šachty podle odhadu vedení OKD provozně ziskové. „Plánovaná kladná EBITDA od roku 2018,“ píše se v prezentaci věřitelů. O řádek dále v závorce ale stojí klíčová věta pro další hospodaření OKD: „bez nákladů na útlum“.

Ty mohou dosáhnout podle dosavadních odhadů 5,5 miliardy korun. Toto číslo ale není konečné. A výrazně přesahuje neuznanou pohledávku vlády, která zatím počítá s náklady 1,88 miliardy korun na budoucí fyzickou likvidaci šachet a zahlazování důlní činnosti.

Peníze na provoz by ale OKD nemusela půjčovat jen vláda. Se schválením reorganizace podniku se změnily i podmínky pro další případné věřitele. Pro ty je teď OKD, zvláště důl ČSA na Karvinsku, podstatně zajímavějším cílem. „Zvažujeme, že bychom OKD poskytli financování, udržení těžby je v našem zájmu,“ říká obchodník s uhlím Petr Paukner, majitel firmy Carbounion Bohemia.

Na hladkém útlumu by se podle vedení OKD měli podílet i horníci. Firma s nimi chce jednat o snižování platů a dalších výhod. O tom ale horníci nechtějí ani slyšet.

„Viděli jsme reportáž, jak si manažeři firmy vypláceli odměny, zatímco nám se snižovaly platy. Ještě mám tu reportáž doma nahranou. Přišli jsme o část příplatku na dovolenou i na Vánoce. Jestliže si oni ve stejné době vypláceli odměny, nemohou čekat, že budeme souhlasit se snižováním mezd,“ poznamenal za kolegy jeden z horníků na Dole Paskov.




Nejčtenější

VIDEO: Hokejista mířící do šatny po prohraném zápase udeřil diváka

Hokejista Poruby během vyhroceného závěru zápasu v Šumperku během cesty do...

Vyhrocený závěr mělo ve středu na zimním stadionu v Šumperku utkání mezi tamními hokejisty a soupeřem z Poruby. Hosté...

Drahoš začal objíždět republiku, na hokeji v Třinci ho vypískali

Prezidentský kandidát Jiří Drahoš sleduje v Třinci zápas hokejové Ligy mistrů...

Jiří Drahoš začal objíždět republiku před druhým kolem prezidentské volby. Nejprve zavítal na sever Moravy, kde...



Kdosi sestřelil dron, se kterým majitel létal nad loukou

Dron sestřelený ve Štramberku ze vzduchu.

Kopřivničtí policisté pátrají po neznámém pachateli, který v neděli odpoledne sestřelil ze vzduchu dron...

Let někdy bývá kratší než jeho příprava, popisuje vojenský pilot

Filip Onderka v kokpitu letounu CASA C-29M Armády České republiky

Nikdy nechtěl sedět v kanceláři a vyplňovat papíry. Kapitán Filip Onderka z Frýdku-Místku tak létá s dopravními letadly...

Domorodci jedli padlé za syrova, líčí historik osudy výpravy lodi Albatros

Radek Polách ukazuje jeden z exponátů z výpravy lodi Albatros – ceremoniální...

Po stopách badatelské výpravy z dob Rakouska-Uherska se vydal historik Radek Polách z Muzea Novojičínska až mezi...

Další z rubriky

Soud spojil obžaloby Dědice. Lobbista odmítá připustit jakoukoliv vinu

Obžalovaný Martin Dědic v jednací síni Krajského soudu v Ostravě. (5. prosince...

Podnikatel a lobbista Martin Dědic obžalovaný z ovlivňování výběrových řízení a přijímání úplatků si u soudu, který...

Stamiliony na nové vlaky. Moderní soupravy začnou jezdit do Beskyd

Mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem a Frenštátem pod Radhoštěm stále jezdí dieslové...

Doba koženková na železnici mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm skončí. Kraj bude moci díky dotaci vyměnit vlaky...

Z far penziony. Církev sází na turisty, které láká levné ubytování

Ilustrační foto.

Je v provozu teprve od loňského července a už tam spalo přes sedm set nocležníků. Fara v Bohušově na Osoblažsku,...

Najdete na iDNES.cz