Záběr z 6. dubna 2014, kdy motoráky na dráze mezi Opavou a Jakartovicemi měly...

Záběr z 6. dubna 2014, kdy motoráky na dráze mezi Opavou a Jakartovicemi měly vyjet naposledy. Jenže, jak se zdá, oživení železnice alespoň o letních víkendech se vydařilo. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Pokus vyšel. Jakartovická dráha cestující lákala, vlaků asi přibude

  • 3
Nechtěná, pak vzatá na milost a nakonec snad dokonce oblíbená. Takový je osud železnice z Opavy do Jakartovic po první letní sezoně, ve které vlaky jezdily jen o víkendech. Cestujících bylo dost, obce i provozovatel proto zvažují, že by se provoz rozšířil.

Hvozdnický expres, jak se dráze podle místní říčky občas přezdívá, jezdil třikrát každou sobotu i neděli od července do konce září.

Historie železnice

Trať Opava - Jakartovice (Horní Benešov) byla slavnostně zprovozněna 29. června 1892.

Vlak nyní zastavuje ve stanicích Opava-východ, Kylešovice, Otice, Slavkov u Opavy, Štáblovice, Dolní Životice, Litultovice, Mladecko a Jakartovice.

Provoz motoráků skončil kvůli vysoké ztrátovosti 6. dubna 2014. Po dohodě obcí s krajským úřadem byla však alespoň od července do září obnovena víkendová doprava. V nejbližších týdnech se rozhodne o budoucnosti železnice.

Ale jen na zkoušku, protože v dubnu byl běžný provoz původně ukončen. Nechyběly smuteční věnce ani nářky smutných cestujících, kterých však předtím jezdilo málo. A léto mělo rozhodnout, zda koleje zcela osiří. „Z našeho pohledu byla sezona úspěšná,“ konstatoval Vladimír Chovanec, starosta Slavkova u Opavy a současně i předseda Mikroregionu Hvozdnice.

Příspěvek obcí by mohl být vyšší

Ačkoliv železnice o víkendech využívali hlavně výletníci k cestám do přírody jihozápadně od Opavy, také místní občané podle starosty nijak netratili.

Původní vlak ve všední dny totiž nahradily autobusy a víkendových spojů také využívají. Výjimkou jsou jen tři domy na samotě ve Štáblovicích. Tam místo vlaku nezajíždí nic.

Obce by přivítaly, kdyby se provoz rozšířil. „Například by mohly jezdit čtyři páry spojů každý víkendový den. Nebo by vlaky vyjely už v červnu,“ přiblížil starosta Chovanec. Každá z obcí přispěla na provoz osmi tisíci a podle starosty Chovance by se částka mohla zvýšit. „Záleží však i na postoji nového vedení v některých obcích po volbách. Věříme, že budou stále vstřícní,“ poznamenal.

Někdy poloprázdno, jinde přeplněno

Stejně optimistická slova volí i Jan Šatava, jednatel společnosti Railway Capital, která jakartovickou lokálku provozuje.

„Železnice splnila naše očekávání a plány, se kterými jsme do projektu šli,“ řekl představitel společnosti, která v tuzemsku provozuje další tři regionální železnice, například mezi Litoměřicemi, Lovosicemi a Mostem.

Šatava hned uvedl i několik čísel. Za přibližně tři měsíce provozu se motoráky řady 810 svezly asi tři tisíce cestujících. „To představuje asi třicet až čtyřicet na spoj, což je zhruba tolik, kolik jsme očekávali. V tom nejsou započítány ještě děti do šesti let, které jezdily zdarma.“

Přiblížil také, že rozložení výletníků nebylo rovnoměrné. „V některých vlacích bylo prázdněji, jindy se muselo i stát. Hodně záleželo na počasí,“ přiblížil Šatava.

Jednání o budoucnosti začínají

Firma spočítala, že na kilometr jízdy měla třináct korun tržeb. Šatava sice nechtěl prozradit všechny ekonomické ukazatele, ale poznamenal: „Nebyli jsme ztrátoví.“

I on si myslí, že železnici zůstávají ještě rezervy a plánuje rozšíření provozu. Domnívá se totiž, že začátek letní sezony byl ovlivněn menší propagací. „Spousta lidí o obnovení železnice nevědělo. Ale po zhruba čtrnácti dnech či třech týdnech začalo lidí přibývat.“

I on by proto přivítal buď více spojů, nebo dřívější začátek sezony. „Případně nejoblíbenější spoje by mohly zajíždět o stanici dále, tedy do Svobodných Heřmanic. A k motoráku bych přidal jeden vůz,“ plánuje. Vše bude záležet na penězích. Letos na nutných 260 tisíc korun zásadním způsobem - 150 tisíci - přispěl krajský úřad. „Jednání už začala. Věřím, že první nadějná sezona byla startem k tradici,“ poznamenal Šatava.