Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jednání o obchvatu Komárova váznou. Čeká se i na výsledek referenda

  15:28aktualizováno  15:28
Trasa obchvatu městské části Komárov není pro Opavu rozhodnutou záležitostí. V novém územním plánu totiž počítá se všemi jejími variantami. Obsahuje koridor, v němž vede stávající I/11, a rezervuje území pro jižní i severní trasu obchvatu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Pešek, MF DNES

Stát i kraj sice stojí za jižní variantou, proti ní se však vymezuje městská část Opavy Suché Lazce, do jejíhož katastru má zasáhnout.

Varianty vedení dopravy Komárovem jsou tři. Současný návrh územního plánu Opavy, který budou příští pondělí schvalovat zastupitelé, nejvíce koresponduje s takzvaným průtahem Komárovem. Ve stávající stopě silnice je totiž možné její případné přebudování bez změny územního plánu. V případě severního či jižního obchvatu se musí územní plán ještě měnit.

„Zájmem města je, aby dotažení I/11 do Opavy bylo co nejrychlejší. Problém vnímáme, ale nezaujímáme jednotné stanovisko, jež by některou variantu preferovalo,“ uvedl primátor Opavy Radim Křupala.

Výsledek referenda může napovědět

Opava chce počkat na lednové referendum v Suchých Lazcích, které proti jižní variantě obchvatu Komárova aktivně bojují. „Zastupitelstvo není referendem místní části nijak vázané, to ale neznamená, že se jím nebude zabývat,“ uvedl Křupala.

Opava argumentuje i tím, že čeká na aktualizaci Zásad územního rozvoje Moravskoslezského kraje, která by měla budoucí trasu I/11 stanovit. Podle kraje je ale již jednou rozhodnuto.

„Pokud jde o rozhodnutí o výběru variant řešení vedení silnice I/11 přes toto území, v procesu pořizování krajské dokumentace již bylo rozhodnuto,“ uvedla Miroslava Chlebounová z tiskového oddělení krajského úřadu.

Doplnila, že krajští zastupitelé sice mají možnost dokumentaci vrátit k úpravě, upozornila však na další stanoviska.

„Názor Ředitelství silnic a dálnic jako budoucího investora a postoj ministerstva dopravy jsou dlouhodobě konzistentní. Tyto orgány preferují jižní variantu. Podle stavebního zákona nelze vydat územně plánovací dokumentací v rozporu se stanovisky dotčených orgánů,“ dodala Chlebounová.

Jižní varianta je prý „nejmenším zlem“

Jižní varianta vyšla státu jako nejlepší v ekonomickém posouzení i v hodnocení EIA. To například průtah Komárovem z hlediska vlivů na veřejné zdraví naprosto vyloučilo. Náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka věří v dohodu.

„Jižní varianta obchvatu Komárova znamená nejmenší zlo ze všech možných variant řešení pro obyvatele přilehlých vesnic. Na tom se shodli krajští zastupitelé v březnu a nic se dle mého od té doby nezměnilo. Tu silnici potřebujeme všichni, a to co nejdříve. A nemá smysl si nalhávat, že by bylo lepší vést ji Komárovem nebo severní cestou v nivě řeky Opavy. Nebylo. Mimo jiné by to znamenalo zbourat půlku Komárova, nebo velmi razantní zásah do přírody,“ komentoval.

Suché Lazce rychlostní silnici v těsné blízkosti svých obydlí nechtějí.

„Neustále jednáme,“ uvedl starosta Petr Orieščík. Připustil i případné odtržení Suchých Lazců od Opavy, aby jejich referendum mělo větší váhu: „Je to reálné. Aktuálně to ale na pořadu dne není, spíš jde o jednu z variant do budoucna.“

Komárovem denně projede necelých dvacet tisíc aut. Úsek je slabým článkem vytížené silnice I/11, ve špičce se tam tvoří dlouhé kolony a provoz obec štěpí na dvě části. O obchvatu se jedná více než 15 let.



Nejčtenější

Autobusák dostal za vjetí na přejezd podmínku. Odvolali se on i žalobce

Autobus ve Frýdku-Místku vjel na přejezd těsně před vlakem

Podmínečný trest a zákaz řízení udělil soud 56letému muži, který letos v únoru ve Frýdku-Místku jako řidič autobusu...

Kdyby nastal blackout, na mytí i praní by lidem jako kdysi stačil popel

Na Kamenitém v Beskydech spolek Koliba s Václavem Michaličkou z Muzea...

Kdyby na dlouho vypadly dodávky elektřiny, poradili by si s tím lidé, kteří minulý týden vyrazili na horu Kamenitý v...



Muži vyrývají příběhy lidí do desek. Dřevěná fotoalba jsou hitem

Dominik Čermák (vlevo) a Jan Ševčík jsou úspěšnými výrobci a prodejci dřevěných...

Na začátku byznysu dvou mladých mužů byla spořivost jednoho z nich. Jan Ševčík šel do obchodu a chtěl si pořídit...

Ostravské stopy: Město vypadalo strašně. Špinavá katastrofa, vzpomíná Hryc

Slovenský herec Andrej Hryc má hodně zážitků i ze Stodolní ulice. Jenže jak...

Nejnovější slovenskou kinematografii přijel nedávno na festival Kino na hranici reprezentovat známý slovenský herec,...

Slavný stadion Bazaly v současné podobě končí. Bude se bourat tribuna

Vizualizace stadionu Bazaly po plánované přestavbě.

Do šesti týdnů by měla zmizet hlavní tribuna někdejšího stadionu ostravského Baníku na Bazalech. Město, kterému areál...

Další z rubriky

Fakultní nemocnice Ostrava ukončila audit. Tři šéfové klinik přišli o místo

Areál Fakultní nemocnice s poliklinikou v Ostravě-Porubě.

Ve Fakultní nemocnici Ostrava je opět rušno. Nový ředitel Evžen Machytka dostal do rukou předběžné výsledky auditu a...

Muži vyrývají příběhy lidí do desek. Dřevěná fotoalba jsou hitem

Dominik Čermák (vlevo) a Jan Ševčík jsou úspěšnými výrobci a prodejci dřevěných...

Na začátku byznysu dvou mladých mužů byla spořivost jednoho z nich. Jan Ševčík šel do obchodu a chtěl si pořídit...

Speciální vlaky či autobusy. Colours of Ostrava nabízejí extra dopravu

První den multižánrového festivalu Colours of Ostrava. (19. července 2017)

Posílení tramvajové dopravy pro návštěvníky festivalu Colours of Ostrava je už tradicí, letos ale bude spojů o polovinu...

Najdete na iDNES.cz