Kolony automobilů na průtahu Frýdkem-Místkem jsou poměrně běžné, jenže řešení stále není v dohledu.

Kolony automobilů na průtahu Frýdkem-Místkem jsou poměrně běžné, jenže řešení stále není v dohledu. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Vše připraveno, jen stará skládka dále překáží obchvatu Frýdku-Místku

  • 20
Frýdek-Místek si na dokončení obchvatu města, kterým projíždí více než čtyřicet tisíc aut denně, ještě několik let počká. Vše bude záviset na tom, jak rychle se podaří vyřešit problém Skatulova Hliníku, staré ekologické zátěže na trase.

Teoreticky je vše připraveno. Výkupy pozemků na hlavní trase dlouhá léta plánovaného obchvatu jsou dokončeny, hotový je projekt, už se ví i to, odkud se vezmou peníze na stavbu. Přesto ale ještě není jisté, kdy se skutečně začne stavět a hlavně, kdy bude stavba obchvatu Frýdku-Místku dokončena.

"Z naší strany je vše připraveno, čeká se jen na to, jak dopadne sanace Skatulova Hliníku, což je bývalá skládka Válcoven plechu, která se musí ekologicky zlikvidovat," vysvětluje frýdecko-místecký primátor Michal Pobucký. "O sanaci této skládky musí rozhodnout kvůli výši částky vláda, celý projekt bude zajišťovat ministerstvo financí."

Skládka, která brání stavbě obchvatu Frýdku-Místku, není žádnou jednoduchou záležitostí, v podstatě jde o jeden z největších ekologických problémů v Moravskoslezském kraji. Na zhruba tříhektarové ploše je ukryto více než 200 tisíc metrů krychlových kontaminované zeminy o váze převyšující 300 tisíc tun.

Žádný drobek, ale problém velký jako ostravské laguny

Co se rozměrů týče, je Skatulův Hliník srovnatelný s ostravskými lagunami. "Naší výhodou je, že pro stavbu obchvatu musíme vyčistit zhruba jen třetinu území, zbytek se dá udělat později," vysvětluje Pobucký. "O tom, kdy se tak stane, ale musí rozhodnout vláda."

"Ministerstvo financí vydalo již v dubnu 2013 konečné souhlasné stanovisko k projektové dokumentaci sanace lokality Skatulův Hliník," vysvětluje Jakub Haas z ministerstva financí.

"Nezbytnou podmínkou pro zahájení zadávacího řízení u veřejných zakázek s předpokládanou hodnotou nad 300 milionů korun je schválení odůvodnění vládou. Ministerstvo financí již tuto zakázku uvedlo do seznamu významných zakázek předkládaného vládě k projednání," dodal Jakub Haas s tím, že rozhodnutí bude podle všeho na vládě vzešlé z předčasných říjnových voleb.

Peníze na stavbu obchvatu by mělo Ředitelství silnic a dálnic získat z operačního programu, který by mohl vejít v platnost někdy v průběhu příštího roku. "Byli bychom ale rádi, kdyby se podařilo dosáhnout na peníze ještě z tohoto plánovacího období, není to úplně nemožné," přibližuje možnosti financování obchvatu Pobucký.

První mosty, na skládku dojde později

"Pokud by peníze byly, začaly by se v první řadě stavět mosty na trase obchvatu, k nim by se postupně přidaly další komunikace. Tím by se mohl vyřešit i problém Skatulova Hliníku, jehož sanace nějakou dobu potrvá a silnice by se tam mohla začít stavět později."

Zda je optimismus na místě, ukáže čas. Jak se totiž ukázalo například u ostravských lagun, veškeré termíny dokončení mohou být u ekologických zátěží i opakovaně překročeny.