Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Aleš Berný, iDNES.cz

Jezdit zdarma chtějí tisíce lidí, čipové karty slepují i řidiči

  • 7
Frýdek-Místek spustil republikově ojedinělý projekt MHD zdarma. Zatímco v Ostravě se lidé autobusy svezou bez jízdenky jen v době smogu, ve Frýdku-Místku kvůli chybějícímu obchvatu kdykoliv. Zájem je obrovský, čipovou kartu chtějí už čtyři tisíce lidí. S vyřizováním žádostí tak pomáhají i řidiči.

"Jezdím autobusem prakticky denně, jak sama, tak s dětmi, takže se mi to rozhodně vyplatí," přibližuje důvody, proč bude využívat dopravu zdarma ve městě Miriam Doleželová z Frýdku.

Doprava zdarma ve Frýdku-Místku

Hlavním důvodem jsou podle politiků ČSSD přeplněné silnice ve městě. To samo o sobě funguje jako tranzitní místo, projíždí tudy více než čtyřicet tisíc automobilů denně.

Zavedením bezplatné přepravy chtějí obyvatele města přesvědčit, aby tolik nejezdili osobními automobily.

"Zaplatili jsme tři sta korun za kartu, vystáli si frontu na potvrzení. Kartu si pořídil i manžel, ale ten jezdí hodně i autem, takže nevím, jak často ji bude využívat," dodává Miriam Doleželová a nevědomky tak poukazuje na hlavní příčinu sporu mezi městskou koalicí a opozicí.

Cílem je menší počet automobilů v ulicích

Koalice, v čele se sociálními demokraty, kteří měli dopravu zdarma jako jeden ze svých hlavních předvolebních slibů, si totiž od zavedení bezplatné přepravy slibuje snížení počtu osobních aut ve městě.

"Chceme lidi přesvědčit, že je jednodušší jezdit MHD než autem. Upravují se jízdní řády, ladíme je tak, aby byly výhodné pro všechny. Chceme docílit toho, aby ve městě ubylo automobilů," vysvětlil primátor Petr Cvik.

Podle opozice se tak však nestane. "Kdo jezdil autem doposud, bude jím jezdit i nadále. Jediný výsledek celé akce bude, že město zaplatí nějakých 25 milionů korun na vykrytí ztráty dopravci," komentoval plán už dříve zastupitel za ODS Petr Konůpka. "Takže to nakonec zaplatí všichni obyvatelé města," dodal.

Nakolik bude bezplatná doprava pro město přínosem, ukáže až čas. Už dnes si na ni však stěžují lidé pracující na autobusovém nádraží, kde se čipové karty nutné pro bezplatnou přepravu vydávají. S přípravou čipových karet zde totiž museli pomáhat i samotní řidiči.

Pracovnice vyřizující žádosti se děsí následujících hodin

"Je to hrůza, zblázníme se z toho. Jestli tady nepostaví ochranku, tak nevím, jak to tady dopadne," komentovala vydávání čipových karet umožňující přepravu frýdeckomísteckou MHD jedna z pracovnic autobusového nádraží, kde je možné kartu získat.

"Zatímco na úřadě, kde dávali povolení, jde využít třeba i pět okýnek, tady jsou jenom dvě. A my nestíháme. Ty karty k nám přijdou rozložené, musíme je kompletovat. V pátek jsme nad tím strávili celkem 24 hodin, pomáhali nám i řidiči, kteří zrovna nebyli nasazeni na lince," dodala žena.

První lidé si vyzvedli čipové karty už v sobotu

Každý, kdo chce získat možnost bezplatné přepravy frýdecko-místeckou MHD, si totiž musí vyřídit čipovou kartu. Pro její získání potřebuje potvrzení o bezdlužnosti městu, s tím pak může podat žádost o vydání karty, kterou obdrží po patnácti dnech.

A první lidé si začali své karty vyzvedávat v sobotu. "Dopoledne přišlo zhruba 70 lidí, nějaké ještě čekáme odpoledne," popsala výdej karet pracovnice přepážky.

"Lidé budou muset být hodně trpěliví, máme tady jen dvě okýnka, kde můžeme karty vydávat. A k vydávání karet se musí připočítat jejich kompletování a řazení podle abecedy, abychom je mohli rychle najít, mám strach, že si nebudeme moci, slušně řečeno, ani odskočit," dodala žena.

Jediná podmínka: žádný dluh vůči městu

Bezplatné dopravy zdarma mohou využít všichni lidé bez ohledu na to, jestli ve Frýdku-Místku bydlí, či nikoliv. Jedinou podmínkou je bezdlužnost vůči městu.

Jeho vedení tak předpokládá, že si o čipové karty zažádají nejen obyvatelé Frýdku-Místku, ale například i studenti škol dojíždějící z okolí nebo lidé, kteří ve městě jen pracují.

Dokrytí ztrát způsobených nevybíráním jízdného má město přijít na zhruba 25 milionů korun.