Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jiřičná mohla Ostravu vyšperkovat lávkou. Místo klenotu bude obyčejný most

  16:13aktualizováno  16:13
V Ostravě brzy začne demolice lávky, která spojuje autobusové a železniční nádraží Ostrava-Střed. Nahradí ji most, který povede až na budovanou Novou Karolinu. Původně to měl být klenot podle návrhu světově uznávané architektky Evy Jiřičné.

Eva Jiřičná se na nové Ostravě nebude podílet. | foto: Lucie RobinsonMF DNES

Demoliční rozhodnutí už padlo. V březnu začne bourání lávky spojující vlakové a autobusové nádraží v centru Ostravy.

Na jeho místě měl vyrůst zajímavý most podle návrhu světově uznávané architektky Evy Jiřičné. Slibovala to alespoň firma Multi Development, která koupila od města pozemky na Nové Karolině. A řada Ostravanů včetně odborníků se už těšila, že Ostravu ozdobí architektonický klenot.

Eva Jiřičná

Architektka, průkopnice designu 20. století, má ráda stavby z oceli.

Narodila se r. 1939 ve Zlíně, otec byl ing. arch. Josef Jiřičný. Od r. 1968 žije ve Velké Británii - prosadila se řadou projektů (přístav v Brightonu, výstavní prostory muzea v Londýně).

Navrhla i lávku přes Koliště v Brně, interiér Tančícího domu či oranžérii v Praze.

Má několik čestných doktorátů i Řád britského impéria. Je členka tří královských akademií, byla prezidentkou Královské asociace britských architektů.

Jenže tento týden šéf české pobočky firmy Luboš Kočí definitivně oznámil, že místo prestižní stavby vybuduje jednodušší lávku.

"Je to velká škoda, město tím přijde o nádherný šperk," lituje změny ostravský primátor Petr Kajnar.

Lávka byla drahá

Podle Kočího nastal problém ve chvíli, kdy investor nechal architektonický návrh ocenit firmám, které by ho mohly postavit. "Počítali jsme s částkou kolem 60 až 80 milionů korun, ale výsledky nám vyrazily dech. Sedm firem spočítalo náklady na cenu stavby kolem 200 milionů," líčí Kočí.

Například Světlíkovy Vítkovice nabízely most za 160 až 180 milionů. "Úskalím, nikoli jediným, byla nutnost vyrobit obrovskou bezešvou ocelovou trubku, jaká se v tuzemsku běžně nevyrábí," říká mluvčí firmy Eva Kijonková.

Kočí tvrdí, že investor se snažil ve spolupráci s architektkou Jiřičnou i vybranými firmami snížit náklady, ale nedokázal se dostat na rozumnou cenu. Do září proto postaví jednodušší lávku, pod níž se už nepodepíše původní autorka.

Návrh původní lávky Evy Jiřičné.

Návrh původní lávky Evy Jiřičné.

Jiřičná navrhla mohutné mostní oblouky z trubkové oceli, které se setkávají ve vzduchu a připomínají propojená srdce. Právě to podle Kočího stavbu příliš prodražilo.

A primátor Ostravy s ním souhlasí. "To, kvůli čemu Ostrava přišla o most od paní Evy Jiřičné, je právě jeho krása. Je tak drahá, že je v této chvíli nerealizovatelná. Developerská firma si to teď nemůže dovolit," uvedl Kajnar.

Levnější varianta lávky na Karolinu.

Levnější varianta lávky na Karolinu.

Přiznal i to, že se ptal sám sebe, zda by na takový šperk nenašlo 100 milionů korun město a investorovi nepřispělo. "Nebýt krize, možná bychom o tom mohli uvažovat, ale v této chvíli na to nemůžeme ani pomyslet," míní Kajnar.

Evu Jiřičnou mrzí, že most, který vymýšlela pro Ostravu, nevznikne. "Byli jsme na ten návrh hrdí. Mysleli jsme, že k Ostravě s průmyslovou tradicí něco takového patří," říká architektka. Ale netají, že i ji cenové rozpočty českých firem šokovaly. Považuje je za přemrštěné.

Jiřičná: Zahraniční firmy by dokázaly postavit most levněji

"My jsme od začátku tvrdili, že to neumíme postavit za 60 milionů, ale asi za 120. Snad bychom se dostali i na cenu 100 milionů, ale potřebovali bychom víc času," říká Jiřičná.

Podle architektky nemají české firmy zkušenosti s takovými projekty, proto započítaly do ceny i rizika. "Když jsem v 90. letech navrhla oranžérii pro Prahu, výběrového řízení se zúčastnilo 24 firem a ocenily ji na 120 milionů korun. Německá firma ji nakonec postavila za 50 milionů, což byl náš původní odhad. V Plzni si otevřela pobočku, kde dnes zaměstnává vynikající české konstruktéry," líčí Jiřičná.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Technologie jsou zapojeny, úředníci připraveni. Ostrý provoz úsekového měření...
Rychlost aut v Hlučíně změří další radar, tentokrát okolo jezera

Téměř trojnásobně překračují někteří řidiči povolenou rychlost při průjezdu Hlučínem. Na začátku příštího roku je proto pohlídá už druhé úsekové měření. Po...  celý článek

Sanatoria Klimkovice.
Klimkovice bojují proti hluku. Chtějí zabránit rozrůstání logistické zóny

Válku s hlukem a kamiony musíme vyhrát, byť některé bitvy jsme zatím prohráli. Tak lze zhodnotit počínání zastupitelů Klimkovic, kteří ve středu na bouřlivém...  celý článek

Ctirad Sára (vpravo) v současnosti spolupracuje s mnoha lidmi z různých oborů....
Nápad vyrábět motýlky ze dřeva byla trefa. U lidí jsou stále populárnější

Je libo módní doplněk vyrobený ze sudu, v němž desítky let zrálo víno? Nebo ze střechy africké školy? I takové věci vyrábějí ve firmě BeWooden v místní části...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.