Jen zhruba tucet lidí navštívilo úterní den otevřených dveří, který v areálu někdejší rafinerie Ostramo pořádala společnost AVE CZ.
„Chtěl jsem se tady podívat, jak to vypadá. Laguny znám jen z televize, tak jsem se chtěl přesvědčit na vlastní oči, vůbec jsem je neznal,“ přiblížil důvod svého příjezdu mladý muž, který do Ostravy dorazil z Hlučína.
„Minule přišlo okolo sedmdesáti lidí, uvidíme, jak to bude dnes,“ netroufla si odhadovat zájem zástupkyně společnosti AVE CZ, která den otevřených dveří organizovala.
Právě tato firma má konečnou likvidaci kalů z lagun na starosti. „Ropné kaly jsou kompletně vytěženy, zbývá zpracovat zhruba deset tisíc tun hlinek,“ popsal aktuální stav prací Martin Chyba z AVE CZ.
Podle smlouvy mají být všechny kaly, a to včetně hlinek, do konce tohoto týdne vytěženy a odvezeny z Ostravy. Buď ke spálení, nebo do meziskladu v Čáslavi.
To už ale firma AVE CZ nestihne, v Ostravě zůstává zhruba 70 tisíc tun z původních 91 tisíc.
Právě neodvezený materiál, tedy nedodržení původní smlouvy, vadí například ostravskému magistrátu. „Všichni víme, co se v minulosti na lagunách dělo, takže by se mohlo stát, že by tady kaly zůstaly ležet i po roce 2020. Tomu se chceme vyhnout,“ vysvětlil důvody snah ostravského magistrátu dostat kaly z města podle původní smlouvy ostravský primátor Tomáš Macura.
Doplněk smlouvy by umožnil ponechat kaly v Ostravě
AVE CZ už ale pracuje na podpisu doplňku smlouvy, který by firmě dovolil ponechat kaly v Ostravě namísto plánovaného převozu do meziskladu v Čáslavi. Tam měly podle smlouvy kaly zůstat před tím, než budou spáleny v elektrárně ve Vřesové na Sokolovsku.
K tomu potřebuje nejen souhlas podniku Diamo, ale také dvou ministerstev. „Dle platné směrnice pro přípravu a realizaci zakázek řešících ekologické závazky musí být navržené řešení schváleno ministerstvem financí, ministerstvem životního prostředí a nabyvatelem, kterým je Diamo,“ potvrdil podmínky podpisu možného dodatku mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Milan Řepka.
A ministerstva souhlas již vydala. „Ministerstvo financí shledalo požadavky na uzavření navrhovaného dodatku jako důvodné a v tomto smyslu v uplynulých dnech informovalo státní podnik Diamo,“ informoval Zdeněk Vojtěch z tiskového odboru ministerstva financí.
„Nyní je na státním podniku Diamo, zda se zhotovitelem dodatek podepíše. Diamo přitom jako zadavatel příslušné veřejné zakázky musí mimo jiné posoudit, zda znění dodatku je v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ doplnil podrobnosti mluvčí Vojtěch.
A podobně se už vyjádřilo i ministerstvo životního prostředí. Byť nyní nechtělo své vyjádření komentovat, už dříve potvrdilo své stanovisko České televizi.
Zda bude dodatek ke smlouvě skutečně podepsán, ale ještě není jasné, konečné rozhodnutí je pouze na zástupcích společnosti Diamo. „Diamo v současné době zpracovává podklady pro naplnění podmínek stanovených ministerstvem financí,“ konstatovala Jana Dronská, mediální zástupkyně společnosti.
Případná příprava smlouvy ale bude podle informací MF DNES trvat minimálně několik týdnů.
Už od příštího týdne nicméně může Diamo využít možnosti udělit AVE CZ vysoké penále za nedodržení smlouvy, tedy za neodvezené kaly. Penále může dosáhnout sto tisíc korun denně.