Řidiči riskují na železničních přejezdech

Řidiči riskují na železničních přejezdech | foto: iDNES.cz

Kamery budou hlídat více přejezdů. Ve Studénce stále jezdí na červenou

  • 5
V Moravskoslezském kraji přibudou v příštím roce tři železniční přejezdy, kde řidiče bude kontrolovat kamera. Krajští radní na to vyčlenili tři čtvrtě milionu korun.

„Bezpečnostní kamerový systém se bude montovat na další tři vybrané železniční přejezdy v kraji,“ řekla Petra Špornová, tisková mluvčí krajského úřadu. „Kraj na to vyčlenil ze svého rozpočtu dotaci ve výši 750 tisíc korun.“

Kamery by neměly sloužit jen ke kontrole toho, co se na přejezdech děje, ale také k usvědčení hříšníků, kteří na železniční přejezdy vjíždí na červenou.

A takových není právě málo. V současnosti sledují policisté pomocí kamer čtyři železniční přejezdy v regionu a pokuty rozdávají díky průkazným nahrávkám velice často.

„Podle statistik bylo na dvou železničních přejezdech, které kontrolujeme pomocí kamerových systémů ve Studénce a v Suchdole Mankovicích, od začátku roku zjištěno a potrestáno 200 přestupků,“ řekl Jaromír Stecula, vedoucí dopravního inspektorátu v Novém Jičíně. „A na červenou jezdí i přesto, že je existence kamer u těchto přejezdů všeobecně známa. Ani to je nezastaví. Jejich výmluvou pak je, že spěchali nebo že si červeného světla nevšimli.“

V letošním roce zaznamenali policisté jen na zmiňovaných dvou přejezdech na Novojičínsku dvě dopravní nehody.

Jednou byla mediálně známá srážka rychlovlaku Pendolino s polským kamionem, při níž na místě zemřeli tři lidé a další byli těžce zraněni, druhou pak policisté zaznamenali v Mankovicích.

Byl tak opilý, že signalizaci neřešil

„V Mankovicích nešlo ani tak o nehodu, že by řidič schválně přejížděl na červenou, ale byl v takovém stavu opilosti, že nebyl schopen reagovat na provoz, na výstražné znamení,“ dodal novojičínský policista.

Podobným případům by mohly zabránit například zařízení zjišťující, zda na přejezdech není v době spuštěných závor nežádoucí automobil. „Mohlo by jít například o zařízení skenující prostor kolejiště a upozorňující přijíždějící vlaky na možnou překážku,“ přibližuje jednu z možností Zdeněk Chrdle, generální ředitel společnosti AŽD Praha, která se na zabezpečovaní zařízení zaměřuje.

„Ale má to i svá negativa, museli bychom prodloužit dobu, kdy je přejezd ve výstraze, řidiči by tady místo minuty a půl stáli třeba pět minut. A to by zase mohlo vést řidiče k nadzvedávání závor a podobně.“ Právě řidiče porušující dopravní předpisy kontrolují kamery systému dodaného společnosti AŽD.

Kamery na přejezdech:

Jedním milionem korun přispěl krajský úřad na umístění bezpečnostních kamer v roce 2012. Kamery byly instalovány na vytipované železniční přejezdy ve Studénce, Suchdolu nad Odrou, v Dolní Lutyni a v karvinské části Louky. Jen u prvních dvou přejezdů policisté v průběhu tohoto roku díky kamerovým systémům zaznamenali 200 přestupků spočívajících v jízdě na červenou. Nově budou kamery umístěny v Jistebníku, Polance nad Odrou i ve Svinově. Kraj přispěje 750 tisíci.

Policisté ale nevidí případné problémy na přejezdu živě, v přímém přenosu, kamerové záznamy získávají se zpožděním.

„Musím přijet přímo tady, stáhnout data, vzít je na oddělení, kde je vyhodnocujeme,“ popsal na 21. století poněkud kostrbatý přístup k nakládání s daty jeden z policistů. Jeho nadřízený později vysvětlil, že vybudování přímého přístupu k záznamům je kvůli rozdílným vlastníkům kamer složitý.

I tak ale nové kamery střežící přejezdy v kraji přibudou.

„Mezi nejrizikovější přejezdy v kraji patří například ty v Jistebníku, Polance nad Odrou a ve Svinově,“ řekl náměstek hejtmana Daniel Havlík. „Právě tam by měly být v příštím roce instalovány další bezpečnostní kamerové systémy,“ upřesnil náměstek hejtmana místa, kde budou v blízké budoucnosti moci policisté odhalovat řidiče ohrožující vjezdem na přejezd nejen sebe, ale také lidi ve vlacích.