Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ke znečišťovatelům se budu chovat podle metody cukru a biče, řekl Drobil

  15:42aktualizováno  15:42
Ministr životního prostředí Pavel Drobil řekl zástupcům osmi velkých firem z Ostravy, jakým způsobem si budou moci "sáhnout" na čtyři miliardy korun z evropských fondů. O peníze z operačního programu Životní prostředí mohou i obce.

Ministr životního prostředí Pavel Drobil. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Velcí znečišťovatelé budou muset více investovat do ekologických opatření. Bude je to bolet, ale pokud se budou snažit, ministerstvo životního prostředí bude vstřícnější k jednání.

Ministr chce, aby s ním znečišťovatelé uzavřeli dobrovolné dohody, ve kterých se zaváží k dalším ekologickým opatřením - ta by šla nad rámec toho, co po firmách požadují zákony.

"Není mou ambicí zničit průmysl v kraji a připravit obyvatele o práci tím, že snížíme konkurenceschopnost místních firem," řekl ministr Pavel Drobil.

Mezi firmami, s jejichž zástupci se ministr Drobil sešel, byla například huť ArcelorMittal, celulózka Biocel Paskov, strojírny Evraz nebo chemička BorsodChem.

Ministr řekl, že velké firmy mu předložily několik zásadních projektů, které se týkají investic do snížení zátěže životního prostředí.

Překvapivé je, že ačkoli dosud se mluvilo o podpoře někde okolo padesáti procent, nyní ministr řekl, že se snaží vyjednat v Bruselu, aby firmy mohly získat čtyřicet až devadesát procent nákladů na své investice v oblasti životního prostředí.

Šanci na získání peněz mají projekty, které počítají s využitím těch nejmodernějších technologií.

Dálnice v Ostravě bez poplatků nebude

Drobil v Ostravě také připomenul, že je již hotova novela zákona o ovzduší. "Nepodařilo se mi s ministrem Bártou vyjednat, aby dálnice D1 v Ostravě byla bez poplatků, ale v novele je jiné opatření," řekl Drobil.

Ministr chce prosadit, aby úseky dálnic ve městech zatížených průmyslovými exhalacemi byly od placení osvobozeny při vyhlášení smogové situace.

V době smogu by tak po dálnicích mohli jezdit i řidiči bez dálničních známek a dopravě ve městech by se ulevilo.

Návrh novely také počítá se zpřísněním stávajících emisních limitů. To znamená, že velkým znečišťovatelům by hrozily pokuty nebo omezení výroby už při nižších koncentracích škodlivin než nyní.

Čtěte v úterní MF DNES: Jak hodnotí kroky ministra Drobila zástupci velkých firem a odborníci na ekologii. Kolik peněz se ministerstvo na ekologická opatření snaží zajistit.

.
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Technologie jsou zapojeny, úředníci připraveni. Ostrý provoz úsekového měření...
Rychlost aut v Hlučíně změří další radar, tentokrát okolo jezera

Téměř trojnásobně překračují někteří řidiči povolenou rychlost při průjezdu Hlučínem. Na začátku příštího roku je proto pohlídá už druhé úsekové měření. Po...  celý článek

Vizualizace stadionu Bazaly po plánované přestavbě.
Za 200 milionů Ostrava přestaví Bazaly pro mladé talentované fotbalisty

Jediné krajské město, v němž není fotbalová akademie, je Ostrava. Má ji mít v roce 2019 na Bazalech. Přestavba legendárního stadionu, který nevyhovuje...  celý článek

Volební hlasování.
Pokažený zámek a kolaps členky komise. V Opavě se volilo až do 15 hodin

O zcela výjimečném kroku rozhodla okrsková volební komise v Opavě-Kylešovicích. Kvůli dvěma mimořádným událostem prodloužila hlasování o nových poslancích o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.