Nízkoemisní zóny mají městům ulevit od kamionů a neekologických osobních automobilů. (ilustrační snímek)

Nízkoemisní zóny mají městům ulevit od kamionů a neekologických osobních automobilů. (ilustrační snímek) | foto: Jan Karásek, MAFRA

Klimkovice nízkoemisní primát nezískají. S vyhláškou počkají na stát

  • 2
Prvenství ve vyhlášení nízkoemisní zóny Klimkovice u Ostravy velmi pravděpodobně nezískají. Ačkoliv vyhlášku zakazující vjezd neekologických automobilů chtěli radní co nejdříve, stane se tak nejspíše až příští rok na podzim. Krajský úřad jim totiž doporučil, ať počkají na platnost prováděcího předpisu ministerstva životního prostředí.

"S vyhláškou počkáme. Může se totiž také stát, že ji vyhlásíme a příslušný předpis nebude do dvanácti měsíců vydaný," říká místostarosta Klimkovic Jakub Unucka. Právě dvanáct měsíců po vyhlášení městské vyhlášky by totiž nízkoemisní zóna měla podle zákona začít platit.

Co jsou nízkoemisní zóny

Vyhlásit nízkoemisní zónu mohou jednotlivé radnice příslušnou vyhláškou, a to ve zvláště chráněných územích, lázeňských městech a v místech, kde došlo k překročení imisního limitu.

Do zóny pak nesmějí jezdit auta s vysokými emisemi s výjimkou lidí s trvalým bydlištěm.

Podle studie lze zónu v kraji vyhlásit jen v šesti ze šestnácti měst nad deset tisíc obyvatel. Třeba v Opavě, Třinci, Studénce či Orlové.

Bez příslušného předpisu ale zatím neexistují konkrétní podmínky - rozdělení vozidel do emisních kategorií, systém přidělování emisních plaket či systém výjimek. Ministerstvo životního prostředí plánuje, že prováděcí předpis začne platit letos v září.

Nezbytné jsou emisní plakety, teprve se vyrábějí

Krajský úřad Klimkovicím doporučil odložit vyhlášku s tím, že si má město podrobněji zajistit vše, co vyhlášení zóny předchází. Například, jestli je v místě dost záchytných parkovišť nebo vhodná objízdná trasa.

"Nemáme právo zasahovat do rozhodnutí jednotlivých samospráv. Ale Klimkovice nás požádaly o stanovisko. Doporučili jsme, aby se držely prováděcího předpisu ministerstva," uvádí mluvčí kraje Šárka Vlčková.

Podle ministerstva životního prostředí je zvolený postup správný. "Nízkoemisní zóny mohou města vyhlásit až poté, co vydáme prováděcí předpis, který stanoví podrobnější podmínky fungování zón," říká Marta Machková z tiskového oddělení ministerstva. Dodala, že důvodem jsou především emisní plakety, které jsou k vyhlášení zón nezbytné a jejichž výroba a distribuce se právě připravuje.

Klimkovice šest let marně žádají o zákaz průjezdu kamionů

Klimkovičtí chtějí vyhlášením nízkoemisní zóny vyřešit denní průjezd několika tisíc aut přes město. Jezdí tudy osobní auta z Bílovecka, Oderska a Novojičínska, jejichž řidiči nechtějí platit dálniční známku. A také stovky kamionů.

"Už šest let žádáme krajský úřad o zákaz průjezdu kamionů nad dvanáct tun přes město. Vždy se však našel důvod, proč to nejde," popisuje místostarosta Unucka. Dodává, že průjezd osobních aut by vyřešilo, kdyby část dálnice, která tvoří obchvat Klimkovic, byla zdarma. O tom však rozhoduje ministerstvo.

"Vyhláška o nízkoemisní zóně je jediný nástroj na částečnou regulaci dopravy v rukou samotné obce," dodává místostarosta. Debatu o vyhlášení zóny město záměrně otevřelo brzy. Po diskusi, která se strhla, město ministerstvu ještě před dokončením prováděcího předpisu adresovalo návrhy, jak legislativu doplnit. Týkají se vydávání emisních plaket, osvěty, výjimek i záchytných parkovišť.

Nízkoemisní zóny vyvolaly debatu i mezi politiky. Když Senát před dvěma týdny vrátil Sněmovně zákon o ochraně ovzduší, jeden pozměňovací návrh se týkal i zón. Přibylo ustanovení, že lidé s trvalým bydlištěm v zóně tam mohou vjet i s vozem s vysokými emisemi.