Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli tramvajím se v Ostravě hádali Češi s Němci

  12:55aktualizováno  12:55
Město a koleje. Tak se jmenuje nová kniha, která dává nahlédnout do historie tramvajové dopravy ve vybraných městech na Moravě a ve Slezsku.

Michaela Závodná z Ostravské univerzity se svou novou publikací Koleje a město. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Napsala ji Michaela Závodná z Ostravské univerzity, která se například pokouší zjistit, co mají města, v nichž se městská kolejová doprava objevuje, společné a v čem se naopak liší. Jaké podmínky bylo potřeba splnit, aby mohla městská kolejová doprava vzniknout a rozvíjet se.

Pro koho je tato publikace určena?
Spíše odbornější veřejnosti, pro lidi, které zajímá, jak se o koleje starala obecní samospráva, co bylo potřeba k tomu, aby tam tato doprava mohla vzniknout. Pro ty, kteří se nespokojí s tím, že tam byl takový a takový vůz, ale chtějí vědět, proč zrovna tam, kdo se o to zasloužil, zda tam neexistovaly sporné body.

Proč jste se rozhodla, že v knize nebudou obrázky dobových vozidel?
Česká produkce publikací o tramvajích je založena na obrázcích. Dobových fotografií není tolik, že by se v jejich oblasti dalo objevit tolik nového, co ještě není otištěno, a publikovat to samé by bylo kontraproduktivní. Fotografie, které jsem našla v archivech, už použity byly. Čistě z pragmatického hlediska bych je tam nedávala. Je možno je najít v jiných zdrojích, třeba ostravský dopravní podnik vydává publikace s obrovským množstvím fotografií, ale pro mě jsou bez dostačujících informací. Nicméně klobouk dolů před tím, co dělají.

Jak jste se k oblasti kolejí ve městě dostala?
Pokračuji v rodinné tradici, moje maminka a strýc pracovali v Dopravním podniku města Ostravy. Když jsem byla menší, ve školním věku, měla jsem režijku, speciální průkazku, že jsem rodinný příslušník zaměstnance pracujícího v dopravním podniku. Bylo strašně fajn ji vždy vytáhnout z kapsy a ukázat, že patřím k této skupině. Když jsem pak hledala téma, které by se mi líbilo na diplomovou práci, tak jsem si říkala, že téma dopravního podniku by nemuselo být špatné, a ukázalo se, že jo. Že se dá doprava vnímat úplně jinak, než je běžné. Není to jen o těch obrázcích, o kolejích nebo prostoru, kde se nacházejí, ale o vztazích.

O vztazích mezi kým?
Mezi zástupci městské samosprávy, zástupci a představiteli dopravních podniků. Objevilo se i téma nacionalismu, nečekala jsem, že by se doprava mohla stát předmětem národnostního boje na konci 19. století. Byl to střet mezi německy a česky mluvící národností. Německé etnikum bylo v Rakousko-Uhersku více zastoupeno v obecních radách. Řešilo se téma, vy nám nechcete zavést tramvaj, protože jsme česká obec a vy jste Němci. Třeba Mariánské Hory, které byly českou obcí, obvinily Moravskou Ostravu, že jim nechce zařídit stejně časté spojení, jako zřídila obci Vítkovice, které byly také německé.

Jak dlouho jste na této publikaci pracovala?
Osm let, je to má první monografie. Již dříve mi ale otiskli v periodikách odborné studie.

Jak tedy k problematice dopravy přistupovat?
Tato diskuse se rozhořela na přelomu 20. a 21. století. Už to není o popisném způsobu, pohybu z bodu A do bodu B, ale o prožitku z cestování. Pokud se člověk zabývá dopravou v odbornější rovině.

Vy tento typ dopravy vnímáte jak?
Je to o lidech ve městě, nějak na tento prostor nahlížejí a současně vytvářejí pospolitost. Nejen ti, kteří dopravu zřizují, ale i jak na ni nahlížejí běžní uživatelé. Buď dopravu chtějí, nebo nechtějí, řeší se také, zda jde o výdělečný podnik, anebo jde o městskou infrastrukturu, která má sloužit ku prospěchu obyvatelů.

V knize sledujete vybrané metropole na Moravě a ve Slezsku. Nakolik je tady zastoupena Ostrava?
Podstatu tvoří Brno a Ostrava, soukromá dopravní společnost, která koncem 90. let 19. století začala v Ostravě podnikat, nejprve působila v Brně. Po roce 1918 do ní vstoupilo město, zanikla až v roce 1949, kdy vznikl komunální podnik.

Proč používáte místo tramvaje pojem městská kolejová doprava?
Výraz tramvaj se dříve používal jen pro určitý konkrétní typ, pro koňskou tramvaj. Jenže tady byla ještě parní doprava nebo pouliční dráhy, elektrické povozy. Píšu ale také o omnibusech, což byly předchůdci autobusové dopravy.

V čem je podle vás tato publikace přínosná?
Novum je například to, že se neomezuje jen na konkrétní město, ale sleduje ji jako fenomén. Třeba tím, že městská doprava v Ostravě má úzkou návaznost na Brno. Kdyby tam nebyla, tak nám uteče spousta informací, které jsou pro Ostravu významné.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letecká záchranná služba.
Chlapci se těžce zranili při pádu z kola, k oběma spěchal vrtulník

Dva malé cyklisty zachraňoval v sobotu odpoledne na severu Moravy vrtulník. Asi hodinu poté, co letečtí záchranáři předali lékařům urgentního příjmu...  celý článek

Lubomír Zaorálek na tiskové konferenci ČSSD ve volebním štábu strany v Praze....
ČSSD přišla o svou baštu. A dostala větší výprask, než všichni čekali

ČSSD bude mít v novém volebním období ve Sněmovně z Moravskoslezského kraje dva poslance místo dosavadních sedmi. „Je to pro nás velké zklamání,“ netají nově...  celý článek

Lukáš a Adam, Štěpán a Matyáš, Jakub a Karolínka. Učitelka Pavlína Kováčiková...
Nadílka dvojčat. Učitelka jedné bohumínské základky má ve třídě troje

Učitelka první třídy Základní školy v bohumínské části Skřečoni Pavlína Kováčiková má v jedné třídě troje dvojčata. Dvojvaječná i jednovaječná. Mít v...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.