Například Knihovna Třinec hned první den otevření výdejního okénka v hlavní budově vyřizovala přes 250 objednávek.
„Za poslední týdny to byl pro nás jeden z nejmilejších dní. Odezva návštěvníků byla skvělá, až dojemná. Bylo vidět, že knihovna má v jejich životech podstatné místo a už jim chyběla,“ popsala ředitelka třinecké knihovny Martina Wolna.
Knihy se v Třinci vydávají po předchozí objednávce, kterou čtenáři vyřizují po telefonu, e-mailu i přes čtenářské konto. Knihovníci požadavky odbavují obratem nebo nejpozději do dalšího pracovního dne. Lidé si je vyzvedávají v hlavní budově v Lidické ulici.
Všechny pobočky včetně těch nejmenších otevřely výdejové okénko v Ostravě. I v krajském městě má o službu zájem nečekané množství lidí.
„Je to opravdu hodně využívané, je pro nás překvapením, že je zájem tak veliký,“ komentovala Alena Bittmarová z ústředí Knihovny města Ostravy.
Ostravané si tituly objednávají přes své knihovní on-line konto. „Přednost mají lidé s předobjednávkou. Ale stává se, že někdo nemá tu možnost nebo neumí se systémem pracovat a přijde přímo k okénku se seznamem knih. I těm vyhovíme,“ dodala Bittmarová.
Termíny na vrácení se prodlužují
V Bohumíně dokonce knihovníci knihy rozvážejí. Službu tam zavedli hned po uzavření knihoven a pokračují v ní dál.
„Jde o bezkontaktní rozvoz. Chtěli jsme zachovat možnost půjčování knih, a i když jsme teď přidali výdejové okénko, dovoz dál nahrazuje přístupnost okrajových částí města,“ popsal ředitel K3 Bohumín Karel Balcar.
Dodal, že rozvážkový systém využívá i dvacet až třicet lidí denně. Další desítky míří k okénku u hlavní budovy knihovny v provizorních prostorách, jež knihovníci využívají kvůli opravám své budovy.
Na vracení knih knihovny nespěchají. Většina termíny prodloužila do obnovení běžného provozu.