Karty ODIS využívají tisíce cestujících Moravskoslezského kraje.

Karty ODIS využívají tisíce cestujících Moravskoslezského kraje. | foto: kodis.cz

Cestování na Ostravsku se změní, nejvíce ušetří lidé z Hlučínska

  • 10
Dojíždění do Ostravy se zjednoduší, zlevní ale jen dlouhodobé jízdenky. Kraj chystá i čipovou kartu, mobilní aplikaci a rychlejší platbu jízdného. Nejvíce by mohli ušetřit cestující dojíždějící z Hlučínska.

Už od července se změní ceny jízdného pro tisíce lidí, kteří dojíždějí do Ostravy.

Společnost Koordinátor ODIS (Kodis), jež v kraji řídí systém hromadné dopravy, společně s krajským úřadem ruší zóny okolo Ostravy a vytváří jedinou velkou zónu Ostravy a okolí, do níž spadají například Hlučín, Petřvald, Vratimov, Jistebník, Brušperk nebo Klimkovice. „Museli jsme reagovat na lednové rozhodnutí Ostravy zrušit čtyři ostravské zóny. Nechtěli jsme, aby se lidem zdražilo cestování,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).

Podle jednatele společnosti Kodis Aleše Stejskala dojíždí do Ostravy deset tisíc lidí a nový systém by měl ušetřit peníze asi 7 500 z nich. Zbytek zůstane na stejných cenách jako loni, nebo si o něco připlatí. Záleží, pro jakou časovou jízdenku se lidé rozhodnou. „Zakoupení půlroční, roční a žákovské pětiměsíční jízdenky bude výhodné. Kratší nevýhodné. Nejvíce se ušetří za roční, a to až 1 300 korun, za 30denní budou platit o 130 korun více,“ přiblížil Unucka.

Ještě letos nová aplikace - kapesní jízdní řád

Největší výhody dává nový systém dojíždějícím z Hlučínska. Ti dosud dojížděli přes dvě vnější zóny, nově budou součástí jedné. Výhodnější se pro ně stanou i měsíční jízdenky – místo 830 korun zaplatí 734 korun. Nový systém přinese úsporu při pořízení dlouhodobých jízdenek. Třeba studenti nyní platili za pětiměsíční jízdenku pro Ostravu a jednu vnější zónu 1 600 korun, nově to bude 1 459 korun. Při 365denní jízdence se cena sníží z 6 331 na 5 652 korun. Podrobnosti nového systému jsou k dispozici na webu kodis.cz.

Krajský úřad oznámil i další novinky. Od konce letoška by měla být k dispozici speciální mobilní aplikace. „Bude to takový kapesní jízdní řád, který ukáže, kolik jste projezdili, kudy jste jezdili, jaké bylo zpoždění, a ukáže navazující spoje i to, jestli na vás čekají,“ sdělil Unucka.

Příští rok se do oběhu dostane nová čipová karta ODISka, na kterou si cestující nahrávají časové jízdenky a slouží i jako elektronická peněženka. Unucka uvedl, že nová generace karty bude umožňovat pružněji měnit tarify a po zavedení nového odbavovacího systému bude načítání údajů z karty mnohem rychlejší.

„Odbavení potrvá desetkrát méně času než dnes,“ poznamenal Unucka a dodal, že bude možné placení bankovní kartou i v příměstských autobusech, podobně jak je to běžné už v ostravské MHD. Asi od roku 2019 po zavedení nových odbavovacích strojků v dopravních prostředcích pak cestující zaplatí za jízdné pouze přiložením telefonu a přečtením QR kódu.

Na rozvoj takzvaných chytrých projektů schválili krajští radní 4,78 milionu korun, o návrhu ale budou příští týden hlasovat i zastupitelé.

Vyka: Je to krok správným směrem

Novinky oceňuje také prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. „Sjednocení Ostravy do jedné tarifní zóny byl krok správným směrem. Jedna zóna zjednodušuje cestování městskou dopravou v Ostravě, cestující už nemusí hlídat, v jaké zóně se nacházejí,“ zhodnotil tarifní změny.

Odbavení cestujících ve veřejné dopravě by podle něj mělo být stejně jednoduché jako otočení klíče při startování auta. „Výzvou do budoucna je propojení těchto chytrých jízdních řádů s navigací v automobilech a informacemi o počtu parkovacích míst ve městě,“ naznačil Vyka další směr.

Měl to být hit. O jízdenku pro rodiny ale není zájem

Velké očekávání, ale doposud jenom zklamání. Už od ledna mohou ve svátky a o víkendech především rodiny využívat 24hodinovou síťovou jízdenku za 200 korun. Jenže zatím se jich příliš neprodalo.

„Čekali jsme větší zájem, lidé této možnosti příliš nevyužívají. Ale třeba o ní moc nevědí,“ připustil Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS, která v kraji řídí systém hromadné dopravy.

K nevědomosti cestujících možná přispívá rovněž to, že tato výhodná možnost není na webu Kodis nijak zvýrazněna a nelze ji jednoduše vyhledat.

Jízdenky může využít až pět lidí, z nichž dva jsou starší patnácti let. A je pak zcela lhostejno, zda cestují autobusem či vlakem například do Jeseníků, do Beskyd nebo jinam v kraji. „Naším cílem bylo umožnit hlavně rodinné výlety,“ dodal Stejskal, který upozornil, že jízdenka kromě víkendů a svátků platí i přes letní prázdniny. A proto doufá, že se zájem v červenci a v srpnu ještě zvýší.

Jízdenky s výjimkou Městského dopravního podniku Opava platí například v Dopravním podniku Ostrava, u příměstských dopravců, v rámci Českých drah nebo u dopravce GWTR, který v kraji provozuje trať Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem.