Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kopřivnice má další lákadlo, muzeum plné veteránů mnoha značek

  17:55aktualizováno  17:55
Muzeum veteránů, už druhé podobné, otevřel minulou sobotu v Kopřivnici Jaroslav Šerý. Lidé si zde mohou prohlédnout desítky veteránů mnoha značek, ať už automobilů, nebo motocyklů.

Majitel nedávno otevřeného muzea Jaroslav Šerý na motocyklu Brough Superior SS 80. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„S muzeem Tatry nesoupeříme, doplňujeme se,“ vysvětluje Jaroslav Šerý, majitel nově otevřeného Auto moto muzea Old Timer v Kopřivnici.

Jak jste přišel na nápad vytvořit muzeum veteránů? Měl jste jich tolik, že už je nebylo kam dávat?
Tak to určitě nebylo, ne všechny vystavené automobily a motocykly jsou mé. Jsou tady vystaveny i vozy mých kamarádů a známých. Já měl dvě auta tady, tři zase tam a zde se nabízela hala, která šla využít.

Kolik vystavených automobilů je vašich a kolik od dalších majitelů?
Ten údaj není a nikdy nebude přesný, protože se automobily pořád obměňují.

Jak jste se vlastně k veteránům dostal?
Asi jako hodně ostatních lidí. Nezačalo to autem, ale motorkou, v podstatě ještě před revolucí a postupně se sbírka rozrůstala.

Fotogalerie

Jaká byla vaše první motorka?
Moje první motorka byla Jawa s ručním řazením na nádrži a Manet. Ty jsem si pořídil zhruba ve stejnou dobu.

V jakém stavu byla ta Jawa? Byla provozuschopná, nebo jste na ní musel hodně pracovat?
Byla neprovozuschopná. Prostě jiná. Musel jsem na ní hodně pracovat.

Kolik vás tehdy stála?
Už si to nepamatuji přesně, ale bylo to kolem čtyř tisíc korun. A pak začaly přibývat další motocykly a vozy.

Nebyl trochu risk otevírat muzeum automobilů právě v Kopřivnici, kde už je velké muzeum Tatry? Anebo to je spíše výhoda?
S kopřivnickým muzeem jsme si vzájemně prospěšní. Spousta lidí přemýšlí o tom, jak si konkurujeme, ale je to naopak. Mezi námi není rivalita, ale pomáháme si. U vstupu do našeho muzea máme letáčky tatrováckého muzea a naopak u nich najdete zase naše. Když se rozhlédnete, tak uvidíte něco úplně jiného, než je v kopřivnickém muzeu. Těch tatrovek je tady jen pár. A všichni vědí, že když chtějí vidět tatry, tak mají jít do kopřivnického muzea. Já tady samozřejmě také mám z nějakého patriotismu pár tatrovek, ale většinu vystavených exponátů tvoří vozy jiných značek.

Spolupracoval jste při založení muzea s kopřivnickým muzeem Tatry nějak úžeji?
Ne, v tom období jsme se s panem ředitelem sešli možná jen jednou, na jedné akci před pár lety. Reagoval kladně, chápal, že pro ně nejsme konkurence, ale přínos, protože ti, kteří se ke mně přijdou podívat na motocykl Indian, ten v muzeu Tatry neuvidí. A naopak. U mě zase neuvidí třeba Tatru 111.

Auto moto muzeum Kopřivnice

  • Od soboty 20. června má Kopřivnice další lákadlo pro turisty.
  • Vedle známého muzea věnovaného hlavně historii automobilů značky Tatra zde otevřelo své brány další muzeum, a sice Auto moto muzeum - Old Timer, Muzeum historických vozidel Kopřivnice.
  • V tom se veřejnosti představuje několik desítek automobilů a motocyklů světových značek i jedinečné kusy, jichž se dochovalo na světě jen pár.
  • Muzeum ve Štefánikově ulici je otevřeno denně od 10 do 17 hodin.

Musel jste vaše známé hodně přesvědčovat, aby své vozy do vašeho muzea umístili?
Ne, vůbec. Naopak. Spousta lidí má doma v garážích pěkné věci, rádi by je vystavili, ale v té garáži to dost dobře nejde. A tak je to tak, že se už vlastně tvoří pořadník, kdy a kdo tady jaký vůz umístí, což znamená, že se expozice bude plynule obměňovat. Kdo tady přijde po čase, zase uvidí něco nového. Je jasné, že tady nemohou stát čtyři Tatry 603 najednou, je třeba trochu plánovat. A pak je to třeba tak, že kamarád tady má vystavený vůz, chystá se na veteránskou jízdu, tak s autem odjede, na jeho místo přijde jiný. A později se třeba zase vymění.

Muzeum je plné vzácných strojů. Bylo těžké zajistit zabezpečení nebo například pojistku? To musí být obrovské peníze.
Jsme napojeni na pult centrální ochrany, jsou zde bezpečnostní čidla, různé alarmy, čidla proti kouři a další. Řekl bych, že je muzeum slušně zabezpečeno.

Sbírání veteránů je celkem drahý koníček, provoz muzea asi ještě dražší. Jak jste si na svou sbírku vydělal?
Veterány jsou dnes drahý koníček. Dříve tomu až tak nebylo. Já mám firmu, velkoobchod s hračkami, dováželi jsme je z celého světa, něco jsme si nechali i vyrábět. Tím se živím, i když už se tomu tak naplno osobně nevěnuji.

Pomáhá vám nějak město? Například s propagací, nebo vám dává třeba nějaké dotace?
Ani z Evropské unie, ani z města jsem nikdy žádnou dotaci nedostal. Kopřivnice jako město mi pomáhá s propagací, právě se bavíme o tom, jak postupovat dál.

Máte už nějaké první reakce na vaše muzeum?
Mám. Už tady byli Němci, Američané, Angličané. Byli nadšeni. Až jsem byl překvapen, protože jsme před otevřením nedělali žádnou velkou reklamu, neupozorňovali jsme na sebe.

Uvažujete o rozšíření muzea?
V mém krátkém životě už asi ne. (směje se)

Automobiloví veteráni jsou vaším koníčkem, děláte si restaurátorské práce sám, nebo je zadáváte firmám?
Všechno bych sám neudělal, některé věci prostě zadat musíte, ale spoustu věcí si dělám sám, to k tomu koníčku patří.

Co vás více baví? Dávat dohromady polorozpadlý automobil, nebo poté vyjet s nablýskaným krasavcem na vyhlídkovou jízdu?
Ta restaurátorská práce. Hledání dokumentů, dílů, to mě asi baví nejvíc.

S čím byste byl spokojený, kolik návštěvníků by mělo do muzea za rok přijít?
Já už jsem spokojený. Muzeum už je. A lidé si cestu najdou.




Nejčtenější

V SPD chtějí odvolat vlastního poslance. Sepisují proti němu petici

Moravskoslezský lídr SPD Lubomír Volný chce švýcarizaci České republiky,...

Z hnutí Svoboda a přímá demokracie v Moravskoslezském kraji odcházejí členové. Kvůli hádkám. Tvrdí, že na vině je...

Rozmrzelý Baroš: Nejhorší sezona, řeknu to naplno, jsme prostě v ...

Kapitán Baníku Milan Baroš (v červeném) čelí přesile hráčů Liberce.

Soupeřovi fanoušci ho vřele vítali. „Mílan Baroš,“ skandovali. Ostravský útočník však po utkání 14. kola první ligy v...



Nejhorší byly obrovské vlny, říká dobrodruh, který sjel Dunaj na kajaku

Zdeněk Lyčka po Dunaji uplaval 2 800 kilometrů.

Dobrodruh Zdeněk Lyčka z Frýdku-Místku mnohokrát ve Švédsku zvládl devadesátikilometrový Vasův běh na lyžích a má za...

Zpěvák a student Dan Bárta získal univerzitní cenu za výzkum vážek

Dan Bárta při přebírání ocenění Ostravské univerzity za výzkum vážek. (14....

Pět cen, z toho dvě akademikům a tři studentům, udělil rektor Ostravské univerzity Jan Lata na výroční akci školy,...

Třinec chtěl útočit na první místo v tabulce, v Olomouci ale neuspěl

Zleva třinecký brankář Šimon Hrubec, jeho spoluhráč obránce Tomáš Linhart a...

Hokejisté Olomouce porazili v předehrávaném duelu 21. kola hokejové extraligy Třinec jednoznačně 4:0. Hosté přitom měli...

Další z rubriky

Colours of Ostrava přináší do kraje až sto milionů, tvrdí agentura

Nadšení návštěvníků Colours of Ostrava 2017.

„Pokud by se akce Colours of Ostrava nekonala, Ostravsko by přišlo o celkem asi 100 milionů korun, které zde...

Kostel v Gutech obnovíme ze stromů z Beskyd, má jasno diecéze

Dřevěný kostel v Gutech před ničivým požárem.

Ostravsko-opavská diecéze začne hledat vhodné stromy, ze kterých postaví repliku shořelého dřevěného kostela v Gutech...

Z Mionší je bezzásahová oblast. Oficiální dohoda má zachránit lesy

Pohled z naučné stezky do jedlo-bukového lesa pralesu Mionší.

Vše zůstane ležet, kde to spadne, s ničím se nebude hýbat. Zástupci státního podniku Lesy ČR a Agentury ochrany přírody...

Grafton Recruitment Praha
PRODUCT ENGINEER - vhodné také pro absolventy s AJ

Grafton Recruitment Praha
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.