Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kopřivničtí renovátoři dokončují vůz ve tvaru kapky. Zamíří do Ameriky

  18:55aktualizováno  18:55
Kopřivničtí renovátoři dokončují kopii unikátního Dymaxionu z roku 1933. Vůz dlouhý 6,1 metru, který má vpředu dvě kola a vzadu jen jedno, renovátoři vyrábějí pro Lane Motor Museum v americkém Nashvillu. Do Spojených států ho dodají na Vánoce.

Dymaxion už jezdí, mezi veterány patří mezi naprosté unikáty. | foto: ČTK

Vůz vytvořil americký architekt Buckminster Fuller, jehož po první světové válce, kdy silnice brázdily hranaté vozy, motivovala snaha vytvořit jiné, aerodynamické vozidlo.

 „A protože nejaerodynamičtější tvar je kapka, tak se snažil té kapce přizpůsobit. Vzal podvozek Fordu B a ten otočil o 180 stupňů, čímž se motor ocitl vzadu a zadní poháněná náprava vpředu. Za motor pověsil třetí kolo, aby se vůz mohl dozadu zužovat, a tím vznikl požadovaný tvar kapky,“ uvedl pracovník firmy Ecorra Jaroslav Špaček.

Dymaxion

Dymaxion už jezdí, mezi veterány patří mezi naprosté unikáty.
Renovátoři dokončují poslední úpravy, Dymaxion se ještě před vánočními svátky...
Dvě kola vepředu, jedno vzadu a tvar kapky. To je Dymaxion.
Na výrobě duplikátu Dymaxionu se podílelo mnoho řemeslníků nejrůznějších...

Zobrazit fotogalerii

  • Vytvořil ho americký architekt Buckminster Fuller.
  • V roce 1933 byly vyrobeny celkem tři vozy.
  • Mohl dosáhnout rychlosti až 140 kilometrů v hodině a vážil zhruba dvě tuny.
  • Je dlouhý 6,1 metru, vpředu má dvě kola a vzadu jedno.

Dymaxion mohl dosáhnout rychlosti až 140 kilometrů v hodině a vážil zhruba dvě tuny. Vynikal sice čistými liniemi, ale novinky v kvalitě ovládání nepřinášel, ani nešlo o technicky dokonalý vůz se špičkovými jízdními vlastnostmi.

Ze tří původních vozů se dochoval jen jeden

Do sériové výroby se nikdy nedostal. Když při zkouškách zahynuli řidič a investor, bylo jasné, že Dymaxion před sebou velkou budoucnost nemá.

„Fuller vyrobil celkem tři vozy, z nichž druhý se dochoval a je zrenovovaný v jednom americkém muzeu. První a třetí vůz se nedochovaly,“ dodal Špaček.

V Kopřivnici tak vzniká duplikát jednoho z nedochovaných vozů. K dispozici je kvalitní dokumentace. Rám vozidla a další příslušenství dostali kopřivničtí renovátoři z USA. „Tam jsou potřebné součásti za příznivější cenu než u nás a taky u nás některé věci ani nejsou sehnatelné,“ vysvětlil Špaček.

Schází ještě čalounění střechy a sedaček

Dřevěnou konstrukci stroje vytvořil Mirko Hrazdíra z Lelekovic u Brna. Už dříve uvedl, že to pro něj byla nádherná práce. „Musel jsem využít řadu vlastních řešení na neobvyklý tvar konstrukce, která má nahoře jakési žebroví,“ popsal Hrazdíra.

Pracovníci Ecorry na voze pracují asi tři čtvrtě roku. „Nám přišel vůz na oplechování a dokončení. Museli jsme udělat na podvozku závěsy na karosérii, protože to byl jen holý podvozek, dodělat ovládání vozu, podlahy, oplechování, teď se bude čalounit střecha a sedačky,“ přiblížil Špaček.

Lane Motor Museum v Nashvillu v Tennessee sbírá vozidla s neobvyklými konstrukcemi, kuriozity a jinak zajímavá auta.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
V Moravskoslezském kraji stávkují čtyři stovky lékařů pro děti i dospělé

Pokud se chystáte ke svému praktickému lékaři nebo chcete jít s dětmi k obvodnímu pediatrovi, nejdříve si zjistěte, zda vůbec ordinuje. Většina praktiků pro...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Martin Dědic u Krajského soudu v Ostravě (14. února 2017).
Kauza Dědic se Ostravě může prodražit. Hrozí, že bude muset vrátit dotace

Hrozbě, že bude muset Evropské unii vrátit stamiliony, čelí Ostrava. Jde o dotace, které získal její dopravní podnik na rekonstrukci 23 tramvají T3 a nákup...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.