Dymaxion už jezdí, mezi veterány patří mezi naprosté unikáty.

Dymaxion už jezdí, mezi veterány patří mezi naprosté unikáty. | foto: ČTK

Kopřivničtí renovátoři dokončují vůz ve tvaru kapky. Zamíří do Ameriky

  • 8
Kopřivničtí renovátoři dokončují kopii unikátního Dymaxionu z roku 1933. Vůz dlouhý 6,1 metru, který má vpředu dvě kola a vzadu jen jedno, renovátoři vyrábějí pro Lane Motor Museum v americkém Nashvillu. Do Spojených států ho dodají na Vánoce.

Vůz vytvořil americký architekt Buckminster Fuller, jehož po první světové válce, kdy silnice brázdily hranaté vozy, motivovala snaha vytvořit jiné, aerodynamické vozidlo.

 „A protože nejaerodynamičtější tvar je kapka, tak se snažil té kapce přizpůsobit. Vzal podvozek Fordu B a ten otočil o 180 stupňů, čímž se motor ocitl vzadu a zadní poháněná náprava vpředu. Za motor pověsil třetí kolo, aby se vůz mohl dozadu zužovat, a tím vznikl požadovaný tvar kapky,“ uvedl pracovník firmy Ecorra Jaroslav Špaček.

Dymaxion

Dymaxion už jezdí, mezi veterány patří mezi naprosté unikáty.
Renovátoři dokončují poslední úpravy, Dymaxion se ještě před vánočními svátky...
Dvě kola vepředu, jedno vzadu a tvar kapky. To je Dymaxion.
Na výrobě duplikátu Dymaxionu se podílelo mnoho řemeslníků nejrůznějších...

Zobrazit fotogalerii

  • Vytvořil ho americký architekt Buckminster Fuller.
  • V roce 1933 byly vyrobeny celkem tři vozy.
  • Mohl dosáhnout rychlosti až 140 kilometrů v hodině a vážil zhruba dvě tuny.
  • Je dlouhý 6,1 metru, vpředu má dvě kola a vzadu jedno.

Dymaxion mohl dosáhnout rychlosti až 140 kilometrů v hodině a vážil zhruba dvě tuny. Vynikal sice čistými liniemi, ale novinky v kvalitě ovládání nepřinášel, ani nešlo o technicky dokonalý vůz se špičkovými jízdními vlastnostmi.

Ze tří původních vozů se dochoval jen jeden

Do sériové výroby se nikdy nedostal. Když při zkouškách zahynuli řidič a investor, bylo jasné, že Dymaxion před sebou velkou budoucnost nemá.

„Fuller vyrobil celkem tři vozy, z nichž druhý se dochoval a je zrenovovaný v jednom americkém muzeu. První a třetí vůz se nedochovaly,“ dodal Špaček.

V Kopřivnici tak vzniká duplikát jednoho z nedochovaných vozů. K dispozici je kvalitní dokumentace. Rám vozidla a další příslušenství dostali kopřivničtí renovátoři z USA. „Tam jsou potřebné součásti za příznivější cenu než u nás a taky u nás některé věci ani nejsou sehnatelné,“ vysvětlil Špaček.

Schází ještě čalounění střechy a sedaček

Dřevěnou konstrukci stroje vytvořil Mirko Hrazdíra z Lelekovic u Brna. Už dříve uvedl, že to pro něj byla nádherná práce. „Musel jsem využít řadu vlastních řešení na neobvyklý tvar konstrukce, která má nahoře jakési žebroví,“ popsal Hrazdíra.

Pracovníci Ecorry na voze pracují asi tři čtvrtě roku. „Nám přišel vůz na oplechování a dokončení. Museli jsme udělat na podvozku závěsy na karosérii, protože to byl jen holý podvozek, dodělat ovládání vozu, podlahy, oplechování, teď se bude čalounit střecha a sedačky,“ přiblížil Špaček.

Lane Motor Museum v Nashvillu v Tennessee sbírá vozidla s neobvyklými konstrukcemi, kuriozity a jinak zajímavá auta.

,