Turisté se do Moravskoslezského kraje příliš nehrnou. Ilustrační foto

Turisté se do Moravskoslezského kraje příliš nehrnou. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Kraj doufá, že přiláká turisty na gastro speciality. Třeba na klobásy

  • 6
Návštěvnost Moravskoslezského kraje, který ročně investuje do propagace 30 milionů korun, už třetí rok klesá. Turistů tam loni přijelo o 9 procent méně než v předchozím roce. Pomoci mají speciální projekty zaměřené třeba na gastronomii.

Už třetí rok po sobě se kraj trápí úbytkem turistů. Zatímco v polovině krajů vyznívají loňské statistiky příznivěji a i Česko jako takové zaznamenalo nárůst, Moravskoslezský kraj pořád s návštěvností strádá.

Jak se vyvíjel počet turistů v kraji

2008  640 128

2009  585 694

2010  532 820

Počet turistů podle krajů

Praha

4 106 514 (+ 8 %)

Karlovarský

460 693 (+ 1 %)

Jihomoravský

378 283 (+ 9 %)

Jihočeský

289 541 (+ 2 %)

Královéhradecký

210 416 (- 6 %)

Plzeňský

156 485 (+ 8 %)

Liberecký

148 761 (- 10 %)

Středočeský

143 236 (- 3 %)

Moravskoslezský

103 994 (- 8 %)

Ústecký

96 835 (- 8 %)

Olomoucký

90 907 (+ 11 %)

Zlínský

59 288 (0 %)

Vysočina

46 067 (- 4 %)

Pardubický

45 304 (- 3 %)

Celkem ČR

6 336 324 (+ 5 %)

Pozn. red.: Počet zahraničních turistů za rok 2010, zdroj: AČCKA.

Proč, když kraj jen do propagace ročně investuje 30 milionů korun? Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jiří Vzientek (ČSSD) věří, že krizi už se podařilo překonat a návštěvnost bude zase stoupat.

"To dosvědčuje i poslední čtvrtletí loňského roku. Ve srovnání se stejným čtvrtletím roku 2009 je tam mírný nárůst, což od roku 2008 ještě nebylo. Myslíme si, že už je to takové světlo na konci tunelu," říká Vzientek a dodává, že se proti úbytku turistů snaží bojovat. "Je třeba ale brát v úvahu i to, že výsledek marketingových aktivit se dostavuje se zpožděním. Jestliže letos realizujeme nějakou aktivitu, její efekt se projeví až v následující sezoně," poukazuje.

Kraj lidé považují za znečištěný

To, že je v Moravskoslezském kraji ve srovnání s ostatními kraji druhý největší pokles návštěvnosti, přikládá i "negativní reklamě o ovzduší." "To nás hodně poškozuje," říká Vzientek.

"Přitom Jeseníky jsou jedním z nejčistších míst v České republice. Ale to je problém místních politiků, že tu image nesdělili jinak," podotýká prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Tomio Okamura.

"Snažíme se Jeseníky a Beskydy propagovat, ale média říkají, že kraj má nejhorší ovzduší. To, že je tady i většina míst, která to ovzduší mají úplně jiné, už nikdo nenapíše," míní Vzientek.

V kraji chybí unikátnosti

Podle Okamury je ale problém také v tom, že kraji v nabídce pro turisty chybí unikátnosti. Bez nich víc turistů nepřijede.

Pomoci by mohl podobný projekt, který letos AČCKA rozjela spolu s hlavním městem v Praze. Na jeho základě by se například do restaurací měly dostat starodávné regionální speciality, kvůli nimž by sem turisté přijížděli. "Musíme najít unikátní věci, které nikde jinde nejsou. A nemusí to být jen jídlo. Věřím tomu, že lidé o nich vědí, jen je potřeba je oslovit," vysvětluje Okamura.

Dalším tahákem se letos má stát například i industriální turismus. "Půjde o dvou až třídenní pobyt, který turistu zavede na místa významných industriálních památek v kombinaci s odpočinkem v lázeňských a wellness zařízeních," říká mluvčí kraje.