I v posledním hodnocení turistického ruchu dopadl region neslavně. Zatímco do Česka přijelo od začátku letních prázdnin do konce září téměř o tři procenta více turistů než ve stejném období loňského roku, na sever Moravy a do Slezska jich naopak přijelo o 6,4 procenta méně.
Největší hotely v řadě krajů navíc ještě sice zaznamenaly mírný pokles domácích klientů, ale zato už větší příliv těch zahraničních klientů. Zdejší hoteliéři však hlásili úbytek celkový.
Vše vyplývá z údajů za 3. čtvrtletí, které zveřejnil Český statistický úřad. Podle nich loni v létě do kraje přijelo 36 499 zahraničních a 150 086 domácích turistů, letos jen 33 611 zahraničních a 141 019 domácích návštěvníků. Moravskoslezský kraj se tak v návštěvnosti umístil až na devátém místě mezi 14 regiony.
Důvodů je podle odborníků víc. "Do Moravskoslezského kraje jezdí především domácí turisté a jejich rozhodování letos významně ovlivnilo kromě ekonomické krize i počasí - srpnové povodně," míní například Markéta Chaloupková z agentury CzechTourism.
Stodolní ulice podle odborníků stále láká
Moravskoslezský kraj se podle Chaloupkové viditelně snaží prezentovat své přednosti doma i v cizině, úspěch měl například v polské Poznani, kde bodovala Stodolní. Ta uspěla také v anketě tuzemských odborníků na cestovní ruch. "Stodolní ulice v centru Ostravy zvítězila v kategorii Trendy místo ČR."
NEJVĚTŠÍ turistická lákadla kraje v roce 20091. Slezskoostravský hrad, Miniuni, Sklep strašidel 2. Zoo Ostrava 3. Hornické muzeum Ostrava 4. Regionální muzeum Kopřivnice 5. Slezské muzeum Opava Zdroj: CzechTourism |
A právě na masivní reklamní kampaň, která začala letos na jaře, potrvá dva roky a spolkne téměř 45 milionů korun, sází náměstek hejtmana Jiří Vzientek.
"Do roku 2008 návštěvnost kraje rostla, pak nastal zlom. Na cestovní ruch dopadla ekonomická krize. Situace se ale už pomalu stabilizuje. Turisté znovu začínají jezdit do vyhlášených destinací, jako je Praha, a já věřím, že s mírným zpožděním se vrátí i k nám," říká Vzientek.
Podle něj má kraj co nabídnout. Je totiž výjimečný svou různorodostí. "Je tu nádherná příroda. Pohoří Beskyd i Jeseníků nabízí vyžití v létě i v zimě. Máme tu hrady i zámky a navíc jedinečné technické památky," líčí.
Turisty odrazuje třeba i ovzduší
Některé turisty ale podle něj odrazují od dovolené informace o znečištěném ovzduší.
"Lidé odjinud netuší, že problém se týká především Ostravska a že například v Karlově Studánce je naopak nejčistší vzduch ve střední Evropě," vysvětluje Vzientek a dodává, že kraj podporuje turistický ruch, jak se dá. Na propagační kampaň nazvanou Kraj plný zážitků získal peníze z Evropské unie.
Od 1. listopadu má například kraj propagační bannery na internetu. "Až do ledna budeme poutat pozornost zájemců o náš kraj interaktivním obrázkem zasněžené krajiny či lyžaře. Když lidé kliknou na naše webové stránky, najdou tam přehled lyžařských středisek," říká vedoucí krajského oddělení cestovního ruchu Petra Papoušková.
Na internetu se chce kraj prezentovat až do jara roku 2012. Od února do dubna bude kampaň pokračovat formou komerčních sdělení, pak přijdou na řadu opět reklamní bannery s upoutávkami na možnosti letní dovolené.
"Internetová reklama přijde na necelé 4 miliony korun, z toho 92,5 procenta uhradí Evropská unie," říká Papoušková. Stejným dílem přispěje Evropa na celou kampaň nazvanou Kraj plný zážitků. Její součástí budou příští rok i road show v šesti velkých tuzemských městech.
Kraj se představí svá lákadla i v celém Česku i doma
Kraj chce představit nejlákavější místa nejen v Praze, Brně či Olomouci, ale také v Ostravě. "Ukazuje se totiž, že řada místních lidí vůbec neví, co všechno v našem kraji máme," vysvětluje Papoušková.
Pokles návštěvnosti kraje ji netěší. Ale radost má alespoň z toho, že už není tak strmý, jako byl loni ve srovnání s rokem 2008. "Kvůli ekonomické krizi k nám loni přijelo o téměř 12 procent zahraničních turistů méně než předloni. Letos je meziroční propad necelých 8 procent, takže zpomalil. Navíc, když už sem turisté přijedou, zůstávají déle," říká Papoušková.
Úbytek domácích turistů zatím pociťuje většina krajů. Lidé víc šetří a místo pobytů volí jednodenní výlety. Papoušková ale věří, že kraj má dobrou reklamní kampaň, a to se brzy projeví.