Absolventka VŠB-TU Ostrava Natálie Šitavancová rok studovala v USA. V Krajské...

Absolventka VŠB-TU Ostrava Natálie Šitavancová rok studovala v USA. V Krajské hospodářské komoře Moravskoslezského kraje pracuje jedenáct let, v červenci se stala její ředitelkou. | foto: Adolf Horsinka

Moravskoslezská Krajská hospodářská komora: Firmy musí o sobě více vědět

  • 1
Ještě lepší služby chce podnikatelům nabídnout nová ředitelka Krajské hospodářské komory Moravskoslezského kraje Natálie Šitavancová. V rozhovoru pro MF DNES řekla, že by si přála, aby firmy v regionu začaly mezi sebou více komunikovat a byly si navzájem obchodními partnery i inspirací.

„Máme v komoře mnoho možností i znalostí, jak podnikatelům pomoci. Stačí, když se stanou našimi členy. Pak záleží už jen na tom, jak budou aktivní,“ říká Šitavancová, která v moravskoslezské Krajské hospodářské komoře pracuje jedenáct let.

Před rozhovorem jsem se zeptal několika lidí, jestli vědí, co dělá hospodářská komora. Většina jen tušila, málokdo věděl...
Právě to chceme změnit. Hospodářská komora ČR je největším zástupcem firem, má sílu prosazovat podnikatelské zájmy, dokonce se můžeme podílet na připomínkování legislativy...

Takže něco jako podnikatelské odbory?
Slovo odbory bych nepoužívala. Jsme zastřešující podnikatelská instituce, která propaguje zájmy podnikatelů a v rámci kraje se snažíme zlepšovat podnikatelské prostředí. Pomáháme navazovat kontakty, umíme i účinně pomoci v plánech na expanzi do zahraničí.

Ředitelka moravskoslezské Krajské hospodářské komory Natálie Šitavancová.

Neříkají si však podnikatelé, proč mají vlastně vstoupit do hospodářské komory, k čemu je jim to dobré? Jestli to pro ně není zbytečné papírování, kterého už tak mají více než dost?
Právě naopak. Pokud se stanou členy komory, tak s námi rozhodně žádnou administrativní zátěž nemají. Pomáháme jim ve vyřizování mnoha věcí, což jim šetří nejen prostředky, ale také hodně času. Víme od současných členů, že nás považují za důležitého partnera a pomocníka. Například jim každý týden posíláme newsletter (elektronický zpravodaj, pozn. red.), ve kterém mimo jiné uvádíme legislativní novinky. Díky tomu mají velkou šanci, že jim neunikne žádná zákonná změna nebo nařízení.

Kolik má Krajská hospodářská komora v Moravskoslezském kraji členů?
Aktuálně jich máme tři sta třicet.

Je to hodně, nebo málo?
Jsme jedni z lepších. Naše Krajská hospodářská komora patří v rámci České republiky k největším.

Co podnikatele stojí členství?
Fyzickou osobu jen pětistovku ročně, právnickou pět tisíc ročně. Většinu našich služeb pak mají zadarmo. Našimi členy jsou jak velké firmy, například Hyundai, ArcelorMittal nebo Třinecké železárny, ale pomáháme i mnoha malým živnostníkům, třeba sklenářům nebo opravářům obuvi. Velikost firmy nerozhoduje. Máme opravdu širokou škálu služeb.

Krajská hospodářská komora MSK

Z čeho takzvaně žijete? Jen z členských příspěvků?
Ano. Jen z členských příspěvků a ze služeb, které poskytujeme i veřejnosti. Například v sídle hospodářské komory ve Výstavní ulici v Ostravě fungujeme také jako Czech Point (kontaktní místo veřejné správy, pozn. red.), vyřizujeme mýto, lidé si u nás mohou ověřit faktury a všechny dokumenty, které po nich žádá obchodní partner, také provádíme celně-certifikační služby. Finanční prostředky ale získáváme na dotační projekty. Nyní pracujeme na dvou. V prvním jsme součástí mezinárodní sítě na podporu podnikání Enterprise Europe Network, která pomáhá malým a středním podnikům dostat se na zahraniční trhy. A druhým je projekt vzdělávání, v němž členským firmám nabízíme možnost zdarma školit své zaměstnance. Během dvou let bychom měli zorganizovat tři sta školení a proškolit pět stovek účastníků. Školíme manažerské dovednosti, účetnictví a další ekonomické oblasti, ale jsou tam i školení jako například svařování, účastníci si mohou také udělat i speciální řidičské oprávnění a podobně.

V regionu působí například i Agentura pro regionální rozvoj, funguje tady vládní zmocněnec a další organizace, jež se rovněž hlásí k podpoře podnikání. Nekonkurujete si tak navzájem?
Určitě si nekonkurujeme. My jsme tady zejména pro firmy, které potřebují poradit, potřebují službu, nevědí, jak se dostat do světa, nevědí, jak například sepsat podnikatelský plán. A s ostatními spolupracujeme. Zrovna s Agenturou pro regionální rozvoj a Vysokou školou báňskou každoročně organizujeme velkou konferenci, kde se už uzavřela řada kontraktů. A třeba s krajským úřadem fungujeme například tak, že pokud přijede nějaký velvyslanec, tak sezveme k jednání podnikatele, kteří mají zájem do dané země rozšířit svou působnost.

Na začátku jste zmínila, že chcete zlepšit komunikaci mezi firmami v regionu. Jak toho chcete docílit?
Krajská hospodářská komora má zcela nové webové stránky, které nabízejí rozšířené služby. Zvláště menší firmy tak v rámci regionu propagujeme, navíc na webu nově máme odkaz s názvem Členové členům, kam firmy zasílají své nabídky, mohou se tam pochlubit i tím, co nového dokázaly. Rádi bychom rozvinuli jejich vzájemnou komunikaci. Je jich přeci jen 330, ne všechny známe osobně, takže kromě toho, že uděláme krásný seznam s prokliky, tak bychom chtěli, aby se podnikatelé mezi sebou setkávali ať už na základě společných oborů, nebo nějakého tématu.

A jak jim chcete pomoci v proniknutí do zahraničí?
Na zahraniční obchod jsme hodně zaměření. Na únor například chystáme misi do Srbska, zúčastní se jí deset firem, jimž srbští kolegové najdou partnery pro jednání. Tady jsme na návštěvě zase měli slovinské firmy.

Mají podnikatelé i žádosti, které nemůžete splnit?
To se stává jen občas a kvůli tomu, že to není v naší kompetenci. V takovém případě je nasměrujeme tam, kde danou věc mohou vyřídit.

S podnikateli určitě hodně hovoříte. Co je nyní v kraji trápí nejvíce?
Určitě to je nedostatek zaměstnanců, zvláště pak těch kvalifikovaných. Přetrvává také výrazný nedostatek technicky vzdělaných pracovníků. Krajská hospodářská komora je signatářem Paktu zaměstnanosti, hodně se věnujeme spolupráci s odbornými školami, spolupracujeme s úřadem práce a snažíme se, aby se i v této oblasti situace zlepšila.