Nová rotunda na havířovském autobusovém nádraží vyvolala mnoho kritiky.

Nová rotunda na havířovském autobusovém nádraží vyvolala mnoho kritiky. | foto: Petr Wojnar, 5plus2.cz

Před deštěm neochrání ani nezahřeje. Lidi zlobí nové nádraží v Havířově

  • 20
Stála padesát milionů, ale lidem příliš neslouží. Stavba na havířovském autobusovém nádraží toho cestujícím čekajícím na spoj příliš nenabízí. Nepohodlné lavičky, žádné hodiny či vytápěná čekárna. Město Havířov se snaží vymyslet, jak to napravit.

Nepovedený, neúčelný paskvil, fiasko. Taková slova padají na adresu stavby, která má od února nabízet komfort při čekání cestujícím na havířovském autobusovém nádraží.

Bezmála padesátimilionová investice je místo toho ze všech stran kritizovaná.

„V zimních měsících chybí vytápěná uzavřená čekárna. Přístřešky jsou příliš vysoké, neochrání tak před deštěm. Není zde čekárna, hodiny, žádné občerstvení, není si kde koupit noviny. Lidé si maximálně mohou sednout na nepohodlné lavičky, na kterých se nedá opřít. Chybí i informační tabule,“ nešetří kritikou člen havířovské Strany zelených Pavel Kadlec.

Projekt nádraží

Prostor, který slouží jako provizorní čekárna.

Zadavatelem zakázky byl ČSAD Havířov, a.s., což je akciová organizace vlastněná z majoritní části společností CIDEM Hranice, a.s., resp. Dopravním a stavebním holdingem, a.s., který je zase majoritním vlastníkem spol. CIDEM Hranice.

Menšinový podíl zde má statutární město Havířov.

Další nejdou daleko i pro poměrně ostrá slova. Web zabývající se stavbami v Moravskoslezském kraji (internetové stránky zde) si už v únoru troufl navrhnout havířovskou „rotundu“ na titul „Fiasko roku“.

Kritika míří i na magistrát

„Za svým úsudkem si stojím a myslím, že je správný. Potvrzují to i reakce čtenářů a odborníků. Každému rozumnému člověku je hned jasné, že je to paskvil, který nebyl navržen pro potřeby lidí,“ řekl autor „nominace“, student Vysoké školy báňské Martin Mlčák.

Novostavbu zkritizovali také havířovští architekti ze spolku Důl architektury.

„Tato budova vůbec neslouží cestujícím a není v ní ani čekárna. Teprve dodatečně se začíná řešit, jak místo pro cestující vytvořit,“ podotkl v otevřeném dopise adresovaném primátorovi Havířova místopředseda a tajemník spolku Důl architektury Adam Guzdek.

Negativní ohlasy se tak dostávají i k zástupcům města, které se na zakázce ČSAD Havířov finančně podílelo. „Tyto reakce jsme zaznamenávali především bezprostředně po uvedení budovy do provozu. Od té doby jsme dostali několik negativních postřehů cestujících, a tak jsme jednali se společností ČSAD Havířov o možnostech nápravy,“ vysvětluje mluvčí havířovské radnice Eva Wojnarová.

Stará rotunda šla k zemi

Vedle nové havířovské „rotundy“ by tak mělo vyrůst cosi jako kavárna, kde by se lidé mohli občerstvit, koupit si tisk a případně se schovat před nepřízní počasí.

Pohled na havířovské Ústřední autobusové nádraží na začátku 80. let.

Konkrétní podobu této přístavby řeší ČSAD. Vyjádření jejich zástupců se MF DNES nepodařilo zatím získat.

V reportáži České televize uvedl ředitel divize dopravy ČSAD Havířov Jakub Vyvial, že čekárny dlouhodobě využívalo minimum cestujících, přičemž havířovské autobusové nádraží nemá formu přestupního terminálu.

Nová budova leží mnoha lidem v žaludku i proto, že kvůli ní šla k zemi historická, zasklená a velkou čekárnou vybavená stará rotunda autobusového nádraží.

Negativní hodnocení novostavby tak dodalo vítr do plachet havířovským architektům, kteří dlouhodobě s městem bojují o zachování budovy havířovského vlakového nádraží.

„Každá změna veřejného prostoru ovlivní budoucí rozvoj místa na desítky let a není možné dělat tyto změny bez úvahy a v rychlosti pod příslibem získání dotace,“ dodal Guzdek.

,