„Po čtyřech letech růstu zájmu o naše vozy a překračování výrobních plánů jsme letos poprvé mírně pocítili dopad ochlazení poptávky na trhu automobilů, o němž se již delší dobu hovoří, a snížili jsme výrobní plán o 2,8 procenta,“ uvedl Pavel Barvík, mluvčí nošovické společnosti Hyundai (HMMC).
Mluvčí dodal, že jedním z důvodů nižšího zájmu je fakt, že firma na příští rok ohlásila zahájení výroby nových modelů. „Naši zákazníci mohou odkládat nákup vozu a čekají na nové typy. Stále jsme však nad hranicí výrobní kapacity, na kterou byl náš závod stavěn. Tempo výroby udržujeme dál, což je přes 1 400 vozů denně. Situaci jsme vyřešili zavedením několika nevýrobních dnů v měsíci, při nichž mají zaměstnanci ve výrobě pracovní volno s garancí 70 procent mzdy,“ konstatoval Barvík.
Zpomalení ekonomiky se ale netýká jen výrobců v oblasti automobilů. Už dříve ohlásila omezení výroby společnost Liberty Ostrava, někdejší Nová huť, která část zaměstnanců poslala na nucenou dovolenou za 70 procent platu.
Zpomalení ekonomiky se zatím nedotklo zaměstnanců v Třineckých železárnách, ale i tady se na možné problémy připravují.
„Výrobní plán letos plníme, ač jsme u některých produktů, například trub nebo ocelových tyčí, zaznamenali snížení poptávky,“ řekla mluvčí Třineckých železáren Petra Macková Jurásková. „S ohledem na ekonomické prognózy a aktuální dění na trhu předpokládáme, že pokles poptávky bude pokračovat.“
Problém Třinečtí vidí hlavně ve zvýšeném exportu do Evropy, což vede ke snižování cen na trhu. „Na příští rok jsme nastavili základní rámec úsporných opatření a přehodnotili plán investic s výrazným snížením plánovaných výdajů. Některé chystané opravy a investice jsme odložili a vyčkáváme,“ dodala Macková Jurásková.
OKD připravuje nový plán
Zpomalení výkonu ekonomiky i snížení výroby v hutích se zatím nedotklo jejich důležitého dodavatele – společnosti OKD.
„Těžíme černé uhlí podle plánu,“ sdělil mluvčí OKD Ivo Čelechovský. „K dílčím propadům ve výrobě sice dochází, ale pouze v důsledku nepředvídatelných nepříznivých geologických podmínek pro těžbu v některých lokalitách, nikoliv kvůli ochlazování ekonomiky.“
Situace ve světě se ale určitě projeví v plánech OKD do budoucna.
„Vedení OKD připravuje novou variantu střednědobého plánu, který by měl po schválení nahradit původní reorganizační plán a který zohlední aktuální ekonomicko-hospodářskou situaci firmy a její výhled ve vazbě na vývoj světových cen této komodity,“ doplnil Čelechovský.
Zcela nezávislá na vývoji automobilového trhu je například energetika. „Zatímco v minulých několika letech prošel běžný ekonomický cyklus obdobím růstu a nyní se zdá být za vrcholem, ekonomický cyklus v energetických oborech, respektive oborech dobývání zdrojů, zažívá po dramatickém poklesu v roce 2016 a dvouapůlleté stagnaci mírné oživení,“ poznamenal Pavel Krpec, ředitel společnosti V-NASS.
„Stále však nejsme na obratech roku 2015 a lze tedy říci, že se poměrně těžce vracíme na pozice z té doby. Letošní rok signalizuje mírný nárůst produkce a v roce příštím čekáme ustálení na hodnotách letošního roku,“ sdělil Krpec.