Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lanová svodidla pryč. Silnice smrti D48 se za čtyři roky změní

  8:38aktualizováno  8:38
Sedmdesátikilometrová velmi frekventovaná silnice mezi Českým Těšínem a Bělotínem se už svým názvem D48 řadí mezi dálnice. V mnoha úsecích však nemá požadované parametry. To by se nyní mělo začít měnit.

Jednotlivé směry silnice D48 stále dělí lanová svodidla. Snad už ne dlouho. | foto: Jaroslav Ožana, MAFRAMAFRA

Už tento měsíc začne rekonstrukce zhruba osmnácti kilometrů mezi nájezdem od Rybí, obce u Nového Jičína, po Rychaltice, místní část Hukvald na Frýdecko-Místecku. Požadavky na dálnici v tomto úseku splňuje jen část okolo Příbora.

Za čtyři roky stavebníci silnici zejména rozšíří a dosavadní lanová svodidla nahradí obvyklý středový pás.

„Silnice mezi Rybím a Rychalticemi se stane směrově děleným čtyřpruhem a bude odpovídat už hotovým úsekům mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem či části u Příbora,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Silnice vznikla na přelomu 70. a 80. let minulého století, a to původně jako v každém směru jednopruhová pro denní přejezd dvaceti tisíc automobilů. S rostoucím počtem vozů byly vytvořeny dva pruhy, jenže nyní trasou projede denně nad třicet tisíc aut, z nichž velkou část tvoří kamiony směřující do a z Polska.

Velké tragédie při vjetí auta do protisměru

Mnoho let silnice platila za jednu z nejvíce nebezpečných v Moravskoslezském kraji. Ne nadarmo dostala označení silnice smrti. Spojení vysokých rychlostí s přejetím do protisměru často vyústilo v řadu tragických nehod.

Například v roce 2000 a 2001 se tam staly nehody, při kterých pokaždé zemřeli čtyři lidé. Po protestech nakonec silničáři v listopadu 2002 natáhli mezi Novým Jičínem a Příborem lanová svodidla.

Tragických nehod značně ubylo, přesto ocelová lana situaci zcela nevyřešila. „Omezení pruhů je tak značné a nevyhovuje klasickému silničnímu uspořádání, navíc lanová svodidla nedovolují provádět běžné opravy ani údržbu tak, jak je to zapotřebí u tohoto typu silnice,“ upozornil mluvčí ŘSD.

Lanová svodidla nepovažuje za ideální ani Dalimil Frič z ostravského Centra bezpečné jízdy Libros.

„Zaplaťpánbůh, že tam lana už nebudou. Zdaleka nebyla ideální, v některých případech až nebezpečná,“ konstatoval.

Kudy povedou objížďky, není zatím jasné

Potřebná rekonstrukce silnice se mnoho let odkládala. Ale teď v červnu konečně začne. A potrvá čtyři roky. Silnice se automobilům nejspíše zavře až příští rok.

„Podrobný harmonogram prací zhotovitel ještě zpracovává. Jeho záměrem je připravit si staveniště zajištěním přeložek inženýrských sítí a dobudováním doprovodné komunikace, aby od příštího roku zahájil samotnou přestavbu D48,“ potvrdil Studecký.

Dodal, že se ŘSD bude snažit tranzitní dopravu svést na D1. Jenže i tak pojedou po D48 tisíce automobilů. Lidé z obcí podél opravované trasy se obávají, aby kolony nejezdily právě okolo jejich domů.

„Ještě budeme mít s ŘSD a zhotovitelem jednání, ale je jasné, že se nás to nějakým způsobem dotkne. Lidé se už na to ptají. Doufáme, že se to vyřeší ke spokojenosti všech,“ poznamenala starostka Libhoště Helena Šimíčková.

Její kolegyně Marie Janečková z Rybí, obce jen přes silnici, problém vnímá podobně. „Rozhodně nějaké dopravní kalamity v obci nechceme. Naopak se těšíme na to, že po zprovoznění opraveného úseku u nás přejezdů aut ubude.“

Stavební ruch je zatím viditelný jen v Rychalticích, kde vozy dosud objížděly pozemek patřící rodině z blízkého domu. Po několika letech soudních sporů byl totiž pozemek uvolněn pro pokračování modernizované silnice.

Červené značky vymezují opravovaný úsek D48.

Červené značky vymezují opravovaný úsek D48.

Autor:



Nejčtenější

Živel Pastrňák na kamaráda Ciencialu: Ty vole, vstaň! Jdeme hrát

Autor dvou třineckých gólu David Cienciala.

Je jeden z mála, ne-li jediný, kdo dokáže vyhlášeného hokejového pohodáře Davida Pastrňáka vytočit. „Je skvělý a...

Dvacet let čekání skončilo. Začíná se stavět obchvat Frýdku-Místku

Poklepáním základního kamene začala v úterý dlouho odkládaná stavba první části...

Za necelé čtyři roky má skončit trápení obyvatel Frýdku-Místku, jehož středem projíždí denně na čtyřicet tisíc...



Trenér Petržela čelí obžalobě z posílání vulgárních výhrůžných textovek

Vlastimil Petržela sleduje trénink ostravských fotbalistů.

Okresní soud v Opavě se ve středu začal zabývat zasláním dvou SMS zpráv, ve kterých loni někdo vulgárně vyhrožoval...

Osmistovka: Poklidné hornické sídliště se postupně změnilo v ostudu Karviné

Milan Sivák by se z Osmistovky stěhoval hned. Stěhují se zde prý problémoví...

Lokalita Karviné, nazývaná místními „Osmistovka“, má mezi lidmi natolik špatnou reputaci, že ceny nemovitostí v jejím...

Ostravané zatím marně vyhlížejí v ulicích nové tramvaje od Stadlera

Do Ostravy v druhé polovině dubna dorazil první vůz nového typu tramvaje. V...

Fanoušci dopravy se těšili, že začátkem května uvidí na kolejích prototyp tramvaje vyrobené polským závodem švýcarské...

Další z rubriky

Meteorologický ústav v Ostravě slaví padesátiny. Měření se výrazně změnilo

Meteorologická stanice v Holešově (7. srpna 2015).

Od kapalinových teploměrů, vlasových vlhkoměrů a přístrojů s hodinovým strojem k superpočítači, satelitům i...

Dealeři brali za drogy nejen peníze, hodil se i mobil nebo praní prádla

Pervitin

Dva muže, kteří na Karvinsku prodávali pervitin, zadrželi policisté. Zatímco jeden pachatel šířil drogu výhradně za...

Stavba obchvatu Třince může pokračovat. Jednání s majiteli pozemků finišují

První část obchvatu Třince otevřeli v říjnu minulého roku. Jako první mohli...

Už v červnu by se mohli stavbaři pustit do pokračování obchvatu Třince ve směru na Hnojník a Třanovice. Změnila se...

Najdete na iDNES.cz