V původních představách provozovatelů lanovky měli turisté vyjíždět na sedlo pod Radhoštěm v moderních kabinkách už při loňském výročí osmdesáti let od založení dráhy.
V minulém roce pak plánovali, že se s výstavbou začne letos. Ani to se nestane.
„Bohužel současná situace v souvislosti s pandemií nám neumožňuje tyto plány uskutečnit. Proto jsme je odložili na neurčito a zatím nevíme, kdy se k proměně lanovky přistoupí,“ potvrdila mluvčí společnosti Pustevny Dita Korčák Hrtusová.
Odmítla však, že by posun projektu způsobil jakékoli komplikace v provozu lanovky. „Je v perfektním stavu, každého půl roku prochází celkovou údržbou. Bezpečnost cestujících je naší prioritou. Modernizace by pomohla hlavně s jejich komfortem,“ zdůraznila mluvčí Hrtusová.
Proměna lanovky bude zásadní. Kromě výměny dvoumístných sedaček za kabinky pro deset lidí se počítá i se snížením počtu sloupů z osmnácti na osm.
Cestující by v kabince jezdili až sedmdesát metrů nad zemí, při rozjíždění a zastavování by však lanovka výrazně zpomalila.
Doba jízdy by se zkrátila ze zhruba třinácti minut na deset. A díky všem změnám přepraví modernizovaná lanovka za hodinu 1 100 lidí, nyní zhruba 720.
Společnost Pustevny už získala stavební i územní povolení, problémem tak zůstává nutných nejméně 150 milionů korun.
Pomoci chtěl krajský úřad, který dokonce projekt lanovky zařadil do akčního plánu dotačního programu s názvem RE:START, jenž je určen regionům postiženým ukončením těžby uhlí.
Beskydský Václavák
„Bohužel pro projekty tohoto typu a objemu je velmi složité najít dotační podporu, a to i s ohledem na to, že jde o soukromý subjekt a oblast cestovního ruchu,“ vysvětlila krajská mluvčí Miroslava Chlebounová.
Upozornila, že kraj oblast podporuje jinými způsoby, například každoročně vkládá půl milionu korun do Fondu Pustevny, který je určen na rozvoj veřejného prostranství, dále podporuje úpravy lyžařských tras i konání akcí.
Magdaléna Šestáková z Havířova míří na Pustevny pravidelně v době cyrilometodějského výstupu na Radhošť. „To vyjedu právě lanovkou, což je však v případě nepřízně počasí poměrně odvážné, až dobrodružné,“ zmínila.
Jinak se prý Pustevnám spíše vyhýbá. „Myslím, že příměr beskydský Václavák je poměrně výstižný.“
Lanovka poprvé vyjela už 4. března 1940
Pro ředitele Správy chráněné krajinné oblasti Beskydy Františka Jaskulu byla informace o odložení modernizace pustevenské lanovky nová.
„Z hlediska ochrany přírody je v podstatě nevýznamné, jaký typ lanovky na Pustevny jezdí. Tamní lokalita je turisticky velmi zatížená, zvláště pak v době konání různých akcí. Na rozdíl například od Lysé hory je tam však možností rozprostření turistů mnohem více,“ podotkl Jaskula.
Lanovka na Pustevny poprvé vyjela 4. března 1940, měla však zhruba poloviční délku než současných 1 637 metrů.
První modernizace se uskutečnila v roce 1956, současnou podobu získala při úplné obnově v letech 1983 až 1986. Od roku 2017 pak funguje nová horní stanice. Základní zpáteční jízdné přijde na 240 korun.