Spuštění už postavené lanovky oddálily hlavně administrativní problémy.
„Lanovku jsme spouštěli na konci zimní sezony, tedy se zpožděním kvůli tomu, že po nás hygiena, hasiči a ochranáři vyžadovali navíc i protihlukovou studii, protože areál leží v chráněné krajinné oblasti. A to chvíli trvalo,“ uvedla koordinátorka projektu Renáta Lacko.
Podle ní jde zatím o zkušební provoz, při kterém si obsluha zvyká na ovládání dráhy a lidé na způsob nastupování a vystupování.
„Není to snadné. Přirovnala bych provoz k řízení vlakové soupravy, kdy jednotlivé vozíky jsou jako vagony,“ přiblížila rozjezd Lacko s tím, že zájemců o svezení přišlo hodně.
Nová lanovka, která při rychlosti 2,5 metru za sekundu přepraví 1 200 lidí za hodinu s pomocí 136 dvousedaček, nahradila jeden ze stávajících vleků. Jelikož funguje v chráněné oblasti Beskydy, má schválený pouze zimní provoz.
„Nyní ji necháme puštěnou po dobu jarních prázdnin všech okresů v kraji. Pak ji zastavíme a zkušební provoz, který musí podle drážního úřadu trvat rok, bude pokračovat zase až od prosince,“ doplnila koordinátorka.
Rozpočet na vybudování lanovky činil zhruba deset milionů korun, ale doplňující stavby, jako je vodní nádrž, rozvody zasněžování či obslužná stanice, cenu navýšily k dvaceti milionům.
Jedná se o repasovanou dráhu dovezenou z Itálie. Z původně plánované modernizace celého areálu za zhruba čtyřicet milionů korun sešlo, protože provozovatel, Lyžařský klub Severka, nesehnal dotace.
Rozhodl se proto úpravy udělat po etapách. Sjezdovka, kde lanovka vznikla, leží na severní straně a je dlouhá 1 200 metrů. Převýšení činí 291 metrů. Původní stará lanovka se kvůli špatnému technickému stavu bourala na přelomu 70. a 80. let minulého století.