Ledová krusta pokryla i zastávky MHD v Ostravě. (2. prosince 2014)

Ledová krusta pokryla i zastávky MHD v Ostravě. (2. prosince 2014) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ledový krunýř nahnal lidi do hotelů, podniky přibrzdil

  • 1
Nejen problémy, ale i sympatické starosti přinesly problémy s počasím firmám v Moravskoslezském kraji. Například některé hotely měly plno díky cestujícím, kteří se nedostali na vlak. Většinou však ledovka způsobila problémy.

„Máme plno, bohužel vás nemůžeme ubytovat.“ Vysněnou větou všech majitelů hotelů po celém světě museli v pondělí odpoledne odmítat zájemce o nocleh hned v několika podnicích v regionu. Na vině byla ledovka, kvůli níž kolabovala železniční doprava, problémy měli i motoristé.

„Byli jsme komplet plní, zájemce o ubytování jsme museli posílat do našich dalších poboček,“ popsal zájem o ubytování Ondřej Andreev, zaměstnanec hotelu Max v Ostravě-Přívozu, tedy blízko hlavního nádraží. „Oproti jiným dnům jsme ubytovali o šedesát procent lidí více.“

„Zaznamenali jsme zvýšený zájem o ubytování, ale pár míst nám ještě zbylo,“ řekla Lenka Holaňová, zaměstnankyně penzionu Ve Dvoře nedaleko Stodolní ulice.

Sledujte ledovou kalamitu on-line

Na druhé straně barikády se ocitl ostravský hotel Imperial, do kterého několik hostů naopak nedorazilo. „Někteří naši klienti nemohli kvůli problémům s dopravou do Ostravy dojet, takže nás ledovka spíše poškodila,“ vysvětlila mluvčí hotelu Klára Daňková.

Železniční doprava totiž kolabovala, elektrické lokomotivy kvůli námraze nefungovaly. Českým drahám i dalším firmám pomáhaly i společnosti z kraje, které lokomotivy vlastní.

Dieslové lokomotivy vyprošťovaly vlaky

Od pondělí poskytuje své stroje pro řešení kalamitní situace na železnici například dceřinná firma strojírenských Vítkovic - Vítkovice Doprava.

„Naše lokomotivy vysvobodily dvě uvízlé vlakové soupravy na trati Havířov–Praha. Jeden z vlaků soukromého dopravce uvízl kvůli námraze na trolejích u Suchdolu nad Odrou, druhý vlak jsme vezli od Prosenic. Oba vyjely na trasu do Prahy a naším úkolem bylo je bezpečně vrátit do Ostravy,“ popsal zásah ředitel společnosti Vítkovice Doprava Zdeněk Trejbal.

Obdobně byly nasazeny i lokomotivy společnosti AWT. „Naše dieselové lokomotivy pomáhaly v nočních hodinách přepravovat uvízlé soupravy osobních vlaků na železnici,“ řekl tiskový mluvčí společnosti AWT Lukáš Kresač.

Přestože společnost AWT, která patří mezi největší přepravní firmy v republice, pomáhala se svými lokomotivami osobním vlakům, které měly problémy, některé její nákladní vlaky vyjet nemohly.

„Dle nařízení Správy železniční dopravní cesty mohou v této chvíli jezdit pouze nákladní vlaky s dieselovými lokomotivami, a proto se několik našich vlaků na koleje nedostalo,“ dodal Lukáš Kresač.

Pošta se značně zpožďuje s doručováním balíků

Na problémy na dráze doplatila i Česká pošta. Ledovka zastavila i poštovní přepravu po železnici. „Celkově se jedná asi o třicet tisíc kusů balíků. Bohužel je nebude možné doručit během úterý,“ uvedla mluvčí České pošty Marta Selicharová.

 Pošta měla kvůli ledovce v Moravskoslezském kraji problémy i s doručováním po silnicích. „Jsou oblasti, do kterých se s auty vůbec nedostaneme. Jedná se o silnice nižších tříd,“ vysvětlila Marta Selicharová s tím, že problematické jsou některé lokality na Opavsku, Frýdlantsku a také na Ostravsku.

Kvůli ledovce se v úterý ráno mírně opozdily i některé dodávky pečiva. „Celkově jsme to zvládli dobře, zpoždění měl jen náš kopřivnický řidič, ale s tím jsme počítali,“ uvedla vedoucí výroby z Moravské pekárny Eva Rybářová.

Z velkých firem měly potíže hlavně ty, které jsou závislé na plynulé dodávce dílů pro výrobu, například společnost Hyundai. „Extrémní počasí způsobilo hlavně v pondělí odpoledne výpadky ve výrobě, zejména kvůli kamionům s materiálem, které uvázly na zledovatělých silnicích,“ řekl tiskový mluvčí nošovické automobilky Hyundai Petr Vaněk s tím, že chybějící produkce bude nahrazena dvěma mimořádnými sobotními směnami.

V ostravské společnosti ArcelorMittal ledovka ztížila hlavně vykládku materiálu. „Hůře se vykládaly vagony s hutním materiálem, musely se rozmrazovat a pak se obtížněji čistily, ale ve výrobě problémy nebyly,“ řekla tisková mluvčí firmy Barbora Dvořáková Černá.