Podle dopravního psychologa Aloise Hudečka se míra agrese na silnicích nezvyšuje, ale víc projevuje. Více problémových jedinců je přitom ve velkých městech. Ilustrační foto

Podle dopravního psychologa Aloise Hudečka se míra agrese na silnicích nezvyšuje, ale víc projevuje. Více problémových jedinců je přitom ve velkých městech. Ilustrační foto | foto: Robert Rambousek, MF DNES

Lék na agresi řidičů? Jedině trest, říká dopravní psycholog

  • 6
Jen za posledního čtvrt roku řešili policisté na Ostravsku několik případů, kdy se kvůli neshodě na cestách řidiči pobili, nebo kdy začal jeden z nich dokonce střílet. "Agresivita řidičů souvisí s jejich nižší sociální inteligencí," říká psycholog Alois Hudeček.

Předseda Asociace dopravních psychologů si ale přesto nemyslí, že projevů agrese na cestách přibývá.

"Agresivita je vnitřní problematika každé osobnosti. A obvykle přímo souvisí s nižší sociální inteligencí a možná i s vnitřními problémy či komplexy. Bohužel jsou ale tito lidé taky mezi námi a není jiný lék na řešení jejich chování, než tyto opravdové hajzlíky trestat."

Není jiný způsob, jak agresivitě předcházet?

Jedná se o jednu z vlastností osobnosti, která souvisí s dlouhodobým osobnostním vývojem včetně formování hodnotového systému, vztahu ke svému okolí a podobně. Z hlediska psychologického lze na silnici promítnout společenský život. Tak, jak člověk žije, i jezdí, takže tito jedinci se pravděpodobně ve svém privátním životě chovají podobně agresivním způsobem. Agresivita často vzniká u lidí typu překupník nebo třeba vekslák, což nejsou lidé, kteří by normálně pracovali a normálně se zúčastňovali společenského procesu. Agresivita je přitom vždy projevem sníženého sociálního intelektu.

Je agresivita na cestách celorepublikový problém? Nemůže v ní Ostravsko držet primát?

Ve velkých městech je vždy vyšší koncentrace problémových jedinců, kteří se živí různým způsobem. Samozřejmě, že Ostrava a okolí k těmto místům patří taky, ale v Česku se nejedná jenom o Ostravsko.

Takže si myslíte, že míra agrese na cestách je v Česku přibližně stejná už několik let?

Myslím si, že ve společnosti už dávno tito lidé žijí. Míra agrese se nezvyšuje, ale víc se projevuje.

Může to souviset i s vnějšími vlivy? Napadá mě třeba počasí.

Ne. To spíš souvisí s momentálním psychickým stavem daného jedince. Samozřejmě je tady ještě další problém, a to ten, že u nás dlouhodobě chybí výchova řidičů. Bohužel třeba BESIP má dobré pořady o tom, jak se chovat na silnici obecně, jenomže Česká televize je vysílá v sobotu o půl deváté ráno na dvojce, v naprosto neaktuálním vysílacím čase.

Jak tento problém řešit?

Teď bude konečně možná vyslechnut. Měla by se jím zabývat meziresortní komise ministerstva vnitra a dopravy.

Bude se konkrétně zabývat i problematikou agresivity řidičů?

To ne, spíš celkově problematikou bezpečnosti silničního provozu. To není jenom otázka agresivity. Agresivita je věc, která se ani psychologickými metodami nedá přesně diagnostikovat, má tolik souvislostí. Primární roli přitom u ní hraje lidská individualita.

Když tedy říkáte, že agresivita souvisí s individuální osobností každého řidiče, odvíjí se i drastičnost metod, jaké útočník zvolí, od jeho vlastní osobnosti?

Odvíjí se to od jeho sociální inteligence. A agresivita je projevem nízké sociální inteligence.

Napadlo mě, jestli se třeba agresor nepodívá na americký film, kde vidí, jak se řidiči navzájem mlátí bůhví čím, a nenechá se inspirovat.

Myslím si, že způsob, jak si podobné scény člověk člověk vyloží, spočívá právě v normalitě jeho osobnosti. Tady se spíš ukazuje problém s dorůstající generací.

Myslíte, že se agrese řidičů může v budoucnu zhoršovat?

Může, protože zkušenost s alkoholem a drogami je dnes procentuálně daleko vyšší, než byla třeba před patnácti lety.