Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nákladní lety nám pomáhají udržet návyky, říká ředitel letiště v Mošnově

  19:20
Společnost Letiště Ostrava, spravující krajské letiště v Mošnově, je jedním z velkých podniků v Moravskoslezském kraji, na které dopadla opatření nařízená v souvislosti s bojem proti koronaviru nejvíce. Generální ředitel Jaromír Radkovský věří, že se situace co nejdříve zlepší.

Jaromír Radkovský by rád v Mošnově rozšířil nákladní leteckou přepravu. | foto: Jan Smekal, MF DNES

V jakém stavu je letiště poté, co vláda před více než měsícem přerušila provoz letecké osobní přepravy?
Provoz letiště se dá rozdělit na dvě části. Jednou jsou letecké aktivity a vše s nimi související, druhou pak služby, které poskytujeme kraji a okolním obcím, například v podobě výjezdů našich hasičů k zásahům a podobně. Tato část funguje pořád v plném rozsahu a já musím poděkovat všem zdravotníkům, hasičům a dalším lidem, kteří se na chodu letiště podílí. Letecký provoz je samozřejmě omezen.

Osobní letecká přeprava je přerušena, jak funguje ta nákladní?
Už rok provozujeme pravidelnou cargo linku do Číny. Dříve se na ní běžně létaly dva až tři lety týdně, například minulý týden, kdy se letiště stalo vedle Pardubic dalším z míst, kde byla přijímána letadla s dodávkami pro vládu, bylo těch letů šest. Čtyřikrát se letělo do Urumči, dvakrát do Šanghaje. Vedle toho létá pětkrát týdně pravidelná linka do Lipska a od minulého čtvrtka je povolen i provoz malých letadel. Ta měla stop stav, nyní už létat mohou.

Museli jste na současný stav reagovat i co se zaměstnanců týče?
Část zaměstnanců musela zůstat doma, nemáme práci pro všechny. Ale to, že zůstaly nákladní lety, nám pomáhá například i v tom, aby si zaměstnanci udrželi pracovní návyky. Jsme na tom rozhodně lépe než letiště v Brně, Českých Budějovicích nebo v Karlových Varech, kde se provoz zastavil skoro úplně.

Nákladní lety jsou teď asi zaměřeny hlavně na zdravotnický materiál.
Ano. Letecký most, který tady máme s Čínou, je zaměřený hlavně na přepravu zdravotnického materiálu a techniky. Dříve se vozilo i zboží do Číny, v současnosti se ale letadla tím směrem naplnit nedaří, ale věřím, že se situace poté, co se obnoví výroba v některých firmách, zase zlepší.

Jak se ještě současný stav projevil na provozu letiště?
Zatímco dříve jsme byli v provozu celodenně, nyní fungujeme od šesti do desíti hodin večer, přes noc je letiště zavřené.

Kolik tedy potřebujete zaměstnanců?
Přibližně dvacet procent lidí je doma, z důvodu překážky na straně zaměstnavatele, část zaměstnanců, u nichž je to možné, pracuje z domu v rámci home office, máme tady i příklad obchodního ředitele, který zůstal uzavřen na Slovensku, odkud pochází. Tamní zákony jsou ještě tvrdší než u nás, takže pracuje z domova. Ale fungují telekonference, jsme stále v kontaktu, takže to nijak naši akceschopnost nesnižuje. V práci se s dalšími členy managementu střídáme spíše jako psychická podpora pro ty, kteří musí být na letišti. Například jako strážní. Ti tady být prostě musí, i přes noc, kdy je letiště zavřené, pravidla platí pořád. Také potřebujeme lidi pro vykládání nákladů, navíc letadla z Číny se musí vykládat v podstatě ručně, u tankování letadel musí být hasiči a hlídat, je toho hodně, není to tak jednoduché.

Budete muset kvůli krizi propouštět?
Nepropouštíme. Ale máme zastavený nábor. A v některých složkách letiště by to třeba ani nešlo. Z 208 zaměstnanců je 64 hasičů, ti zajišťují služby jak pro letiště, tak pomáhají chránit obce v okolí.

Jak silná je současná krize?
Když jsme loni překonali Maxy (krize v letectví, způsobená uzemněním letounů Boeing 737 Max, pozn. red.), tak jsem si říkal, že nás nic horšího už potkat nemůže. Tohle ale je větší problém. Jeho velikost bude záviset na tom, kdy se situace zase uvolní.

Jak se krize letiště dotkne ekonomicky?
Loňský rok jsme skončili zhruba v pětimilionové ztrátě, což není mnoho. Kdybychom například snížili některé investice, byli bychom v zisku. Ale investice jsou pro další rozvoj důležitější než chlubení se ziskem za každou cenu.

Jak jsou na tom letečtí partneři letiště? Kvůli krizi se odložil například start linky do Varšavy.
S LOT jsme v neustálém kontaktu, jeho zástupci si myslí, že v létě se vše uklidní a začne se létat. Věřím, že linka do Varšavy začne od 1. září. To ale bude mimo jiné záviset i na rozhodnutí vlády, jak bude letecká doprava vypadat. Zástupci společnosti Ryanair jsou také optimističtí, věří, že se v létě už bude létat. Stále je tady ale neznámá, jak se k tomu postaví jednotlivé státy.

Jak současnou krizi zvládají další firmy na letišti?
Hodně z nich je u nás v nájmu. My plně respektujeme nařízení vlády o odkladu nájmů, je nám jasné, že firmy mají omezený provoz, často úplně zastavený, jako například půjčovny, restaurace a další drobní podnikatelé. Těm všem zatím dáváme odklady na placení nájmů. Případné odpouštění nájmů – a už jsme takové žádosti zaregistrovali – budeme teprve řešit. Není to totiž tak jednoduché. Nejsme soukromá společnost, takže nemůžeme odpouštět jen tak, to by asi musela rozhodovat případně valná hromada. Navíc by taková věc zřejmě nešla udělat se zpětnou platností. Ale nejde o jednostrannou záležitost, my také plníme smlouvy, musíme platit všem.

Jsou nějaké další ztráty, které letišti krize přinesla?
Přišli jsme například o hodně inzerentů. Na letišti máme velké reklamní plochy, ale cestující, kteří by tady jinak byli, nejsou.

Jak se krize projeví na hospodaření letiště?
Máme slušně nastavené obchodní vztahy, krizi budeme schopni zvládnout, byť třeba za cenu překlenovacího úvěru. Každopádně budeme žádat o refundaci mezd zaměstnanců, to nám pomůže. Samozřejmě, kdyby se nelétalo celý rok, znamenalo by to ztrátu třeba ve výši 100 milionů korun. My v současnosti očekáváme spíše ztrátu několika desítek milionu, ale to se dá zvládnout.

Může se současná krize projevit například na plánech na rekonstrukci dráhy?
Vlastníkem dráhy je kraj, který je pro banky dobrým partnerem, takže financování opravy dráhy by krize neměla ohrozit. Naopak. Velké investiční projekty startují ekonomiku, tak jako třeba Karel IV. stavěl Karlův most a Hladovou zeď. Zastavení investic by bylo daleko horší než stavba za pomoci úvěrů.

Co se po krizi podle vás změní?
Letiště krizi zvládne. Věřím, že lidé budou chtít i nadále cestovat, na dovolenou, za prací. Nízkonákladové aerolinie možná přestanou být nízkonákladovými, protože často pracovaly na hranici nákladovosti, ale lidé budou dál chtít cestovat. Doufám, že se neuzavřeme zpátky do hranic. A když budou lidé trvat na cestách z Ostravy, bude to pro letiště to nejlepší. Přesvědčit cestovní kanceláře, aby co nejvíce zájezdů nabízely z Ostravy, je jednou ze strategií, které se nám povedlo rozjet. Věříme, že se zase rozběhneme.

  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Násilník vší silou strkal do lidí, ženu shodil do kolejiště. Měl jsem nervy, řekl

15. dubna 2024  10:32

Jako smyslů zbavený se choval dvacetiletý muž v Ostravě. Vztekle strkal do nic netušících lidí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čas 59:59,8. Základní hokejová poučka: O Třinci nikdy nepochybujte!

12. dubna 2024  8:57

Že jsou přestárlí? Že už nejsou tak silní? Ale kdeže. Hokejisté Třince zase utišili všechny kritiky...

Pardubice - Třinec 1:2. Obhájci se vezou na vítězné vlně, znovu zářil Kacetl

16. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:35

Třinečtí hokejisté navázali na povedené výsledky z posledních zápasů a úspěšně vstoupili i do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Beskydech jsou místa, kam turisté nesmějí. Přibyly pulčínské ledopády

14. dubna 2024  14:34

Do některých přírodních rezervací v Beskydech není vstup mimo turistické stezky povolen. Zákaz...

Bez kyvadla i méně automobilů. Havířov a Odry řeší vzhled svých náměstí

19. dubna 2024  9:29

Až do poloviny května mohou obyvatelé Havířova vytvořit a zaslat svou představu o tom, jak by mělo...

Ostravský trenér Choleva: Když se Opava cítí komfortně, hraje se s ní těžce

19. dubna 2024  9:26

Zaplněné hlediště, byť ne do posledního místa. Bouřlivá atmosféra. Dunění bubnů obou fanouškovských...

Nymburk se s Olomouckem natrápil. Opavští obhájci udolali Ostravu

18. dubna 2024  21:17,  aktualizováno  21:36

Obhájci titulu basketbalisté Opavy vstoupili do čtvrtfinále ligového play off s Ostravou vítězstvím...

Ostrava bude mít letos dva maratony. Původní a nově i Zlatý Emila Zátopka

18. dubna 2024  14:42

Byť se v Ostravě od roku 1923 běhá jeden z nejstarších maratonů v Česku, letos k němu přibude i...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...