Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letní pneumatiky se v zimě mohou vymstít, někde i pokutou a bodem

  7:26aktualizováno  7:26
Kdo nestihne nejpozději dnes přezout letní pneumatiky za zimní, může na pěti úsecích silnic v Moravskoslezském kraji zaplatit pokutu až dva tisíce korun a následně také přijít o jeden bod. Začíná zde totiž platit povinná zimní výbava.
Na silnice označené zimní značkou nesmí od pondělka auto s letními pneumatiky bez ohledu na to, zda je či není dobré počasí. Ilustrační foto

Na silnice označené zimní značkou nesmí od pondělka auto s letními pneumatiky bez ohledu na to, zda je či není dobré počasí. Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Nejfrekventovanějším úsek, na kterém takzvaná zimní značka platí, se nachází mezi Ostravicí a Bílou a denně jím projíždí tisíce automobilů. Tento úsek, vedoucí například nad přehradou Šance, byl vybrán především kvůli kamionům, které zde často vytvářely dlouhé kolony, hlavně v době, kdy vozovku pokryl čerstvý sníh. A v Beskydech už sněží.

Řidiči, kteří si myslí, že je na přezutí automobilu stále dost času, by si přitom měli vzpomenout na 15. říjen loňského roku, kdy sněhová vánice doslova odřízla od světa část Čeladné, Kunčic pod Ondřejníkem i další beskydské vesnice. Kdo tehdy neměl přezuty pneumatiky, měl smůlu, na zledovatělých silnicích pokrytých uježděným sněhem v lepším případě nikam nedojel, v tom horším naboural.

Čekání na přezouvání na poslední chvíli se tak nemusí vyplatit, problémy mohou přinést i dlouhé fronty před pneuservisy, které v současnosti bojují s nápory stovek zákazníků.

"Každý rok nechávám už v polovině října přezouvat pneumatiky u všech tří osobních automobilů, které mám ve firmě, ale letos jsem na to zapomněl - a tak si řidiči pěkně postáli ve frontě a nemohli v tu dobu rozvážet," přiznal vlastní chybu například Jindřich Plátený, dispečer dopravní firmy na Frýdecko-Místecku.

Podobně jako on i další tisícovky řidičů v současnosti obléhají pneuservisy, jejichž zaměstnanci si nemohou na nedostatek práce stěžovat.

"Jako skoro každý řidič také čekám s přezutím pneumatik na poslední chvíli, ale zimní pneumatiky opravdu používám," říká bývalý automobilový závodník Ivo Palmi.

S novějšími auty se přes zimu na letních pneu jezdit nedá

KDE JSOU povinné ZIMNÍ PNEUMATIKY

Značka přikazující řidičům používat zimní výbavu je v Moravskoslezském kraji na pěti místech. S výjimkou úseku Ostravice-Bílá, kde je tato značka umístěna na silnici první třídy, jde o úseky na silnicích nižších kategorií.

Silnici z Hvězdy na Ovčárnu mohou kromě autobusů využívat jen hosté tamních hotelů, z Heřmanovic do Zlatých Hor i z Petrovic do stejného místa pak příliš mnoho automobilů nejezdí, stejně tak z Videl do Bělé pod Pradědem. I tam ale hrozí pokuta.

"Automobily bez zimních pneumatik totiž mají na sněhu velké problémy. Platí to hlavně o těch novějších, se širšími pneumatikami," uvedl Palmi.

"Když jsem měl kdysi Volkswagen Vento, který měl užší gumy, šlo s nimi ještě na sněhu něco dělat, ale v okamžiku, kdy jsem si pořídil Octavii, už jsem neměl šanci vyjet ani ten sebemenší kopeček. Bez zimních pneumatik to prostě nejde, je to velký hazard," dodal.

Policejní statistiky počty nehod způsobených používáním nesprávných pneumatik sice neevidují, nehod způsobených řidiči s letními gumami na sněhu ale neubývá.

"Většinou jde o starší a sváteční řidiče, kteří si myslí, že to na letních gumách přes zimu nějak překlepou," vysvětluje dopravní policista, který si nepřál zveřejnit své jméno.

"Pak si ale uprostřed zimy vzpomenou, že musí zajet babičce na hrob a neuvědomí si, že je na silnicích sníh a v první zatáčce vjedou, v tom lepším případě, do příkopu," shrnul.

"Nejde ale jen o sníh, zimní pneumatiky mají, díky tomu, že obsahují měkčí směs, v chladném období lepší přilnavost než ty letní. Tam, kde automobil se zimní výbavou snadno projede, může ten s letními dostat smyk," vysvětluje Ivo Palmi.

"Důležitý je i dezén, u letních pneumatik totiž nemá vzorek samočisticí schopnost, snadno se zanese sněhem, nebo kaší, která na silnicích bývá, a pak je prakticky k nepotřebě," nastínil bývalý závodník.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řídící jednotka stojanu Huawei technologie LTE/UMTS
Moravskoslezský kraj chce spojit budovy i obce vlastní datovou sítí

Krajský úřad Moravskoslezského kraje plánuje vytvořit vlastní páteřní datovou síť. Rychlým internetem by chtěl pokrýt například nemocnice, šanci dostanou i...  celý článek

Horníci by se alespoň na dočasnou dobu mohli přestěhovat na Frenštátsko.
Muž krádeží kabelů ohrozil horníky. Vyřadil z provozu čidla hlídající metan

Přes třicet metrů kabelů ukradl poblíž Dolu ČSM na Karvinsku muž z Orlové. Ohrozil tím životy horníků, vyřadil totiž mimo jiné z provozu čidla měřící hladinu...  celý článek

Na nákup vyrazí místní jedině s klíčem nebo čipem.
V Karviné uzavřeli blok domů v ghettu mřížemi, lidé chtějí být v bezpečí

Domy jednoho z vnitrobloků ve vyloučené lokalitě v Karviné obklopil plot a brány. Kdo tu nebydlí, ulicí G. Preissové už neprojde. Podle společnosti, která domy...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
INŽENÝR OPTIKY V AUTOMOTIVE

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.