I kvůli nesplněným vládním slibům zablokují ve čtvrtek 1. prosince obyvatelé Třince a jeho okolí důležitou silnici I/11. Vadí jim, že ani pět let po vládním slibu, že stát postaví novou silnici, která by odklonila rušnou dopravní tepnu dál od Třince, nestojí ani metr vozovky. Slib postavit obchvat Třince dal stát v době, kdy do regionu lákal korejskou automobilku Hyundai.
"Už nám nic jiného nezbývá, máme obavy o to, aby se nová silnice vůbec postavila," vysvětluje starostka Třince Věra Palkovská.
Co se má u Třince stavět?Obchvat Třince je rozdělen do dvou staveb. Ve vysokém stadiu příprav je stavba mezi oldřichovicemi a Bystřicí, 6,2 kilometru dlouhý úsek silnice za 3,3 miliardy korun. Druhý úsek dlouhý 4,8 kilometru mezi Oldřichovicemi a Nebory, se teprve připravuje, má stát 2,3 miliardy. |
Podle starostky lidé od roku 2006 slyší jen samé sliby, ale silnice se ještě stavět nezačala.
"Chtěli jsme, aby na její zahájení byly vyčleněny peníze už ve státním rozpočtu na příští rok, ale to se nepovedlo. Proto jsme zorganizovali happening, při kterém budeme zpomalovat dopravu tak, abychom mohli řidičům vysvětlit, oč nám jde," řekla starostka.
Pro čtvrteční happening si třinečtí vybrali prostor u restaurace Zobawa mezi Třincem a Vendryní. V obou směrech lze očekávat kolony, zpomalení provozu na silnici je naplánováno na dvě hodiny, mezi půl druhou a půl čtvrtou odpoledne.
"Nepůjde o žádnou blokádu, ale o výrazné zpomalení dopravy. Vždy automobily na chvíli zastavíme, rozdáme řidičům občerstvení a informační letáky a pak je pustíme dál," popsala způsob protestu třinecká starostka.
Stavět by se mohlo od roku 2013
Třinecké radnici jde hlavně o to, aby se co nejdříve začal stavět úsek mezi Oldřichovicemi a Nebory. "Přípravné práce jsou prakticky hotové, stavět by se mohlo už příští rok. Bohužel se peníze do rozpočtu na zahájení stavby nedostaly," vysvětlila Věra Palkovská.
Podle poslance Jiřího Rusnoka by se na stavbu silnice mohly najít peníze v evropských fondech.
"Ministerstvo dopravy počítá s tím, že jedenáctka bude zařazena do transevropské sítě silnic. Už se čeká pouze na schválení Evropského parlamentu. To je velká šance zajistit pro ni peníze z Evropské unie. Při zachování pravidel čerpání i v příštím programovém období bychom mohli zahájit stavbu z Operačního programu Doprava už v roce 2013," řekl Rusnok.
Peníze z Evropské unie zatím jsou nedosažitelné
Podle Věry Palkovské je ale financování stavby z Evropské unie zatím jen přáním. "Je to zatím jen myšlenka, nic není schváleno," říká starostka.
I proto pořádají lidé happening u Zobawy. "Chceme mít záruky, že se skutečně začne stavět. Ustoupili jsme v tom, že se místo příštího roku začne stavět na jaře 2013, ale to je opravdu nejzazší termín," dodala starostka s tím, že půlroční odklad zahájení stavby se dá vydržet, i tak by vše bylo připraveno nejdříve na podzim příštího roku.
Třinečtí radní chtějí, aby ještě v průběhu příštího roku byla vybrána firma, která bude obchvat Třince stavět tak, aby mohla od jara roku 2013 začít s prací. Zda se ale do té doby podaří vyjednat peníze z Evropské unie není jisté.
Na třinecké části silnice I/11 se chystá hned několik staveb, část mezi Oldřichovicemi a Bystřicí je prakticky připravena, chystá se i část ve směru na Nebory.