Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Likvidace lagun se potáhne deset let a bude stát miliardy

  8:33aktualizováno  8:33
Obyvatelé Ostravy, které už 22 let obtěžují ropné laguny po bývalé chemičce Ostramo, by se pomalu měli začít smiřovat s tím, že jejich odstraňování se potáhne ještě nejméně dalších deset let. Vyplývá to z materiálů, jež projednávali tento týden radní města.

Ropné laguny v Ostravě už jsou takřka věčným ekologickým problémem. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Jen zahájení dalšího odtěžování ropných kalů se pravděpodobně posune o rok. Zakázku sice už před časem vyhrála firma AVE CZ, s prací ale hned tak nezačne. Nemůže. Po stížnostech lidí na zápach a hluk při předchozí likvidaci kalů se totiž ministerstvo životního prostředí rozhodlo požadovat vypracování nové studie vlivu na životní prostředí. A to potrvá.

I kdyby výsledky nakonec dopadly dobře, definitivního zániku ropných lagun se Ostrava nedočká dříve než za nějakých deset, nebo spíš dvanáct let. A to kvůli časově, finančně i technologicky náročné sanaci kontaminované zeminy v lagunách.

„Z původně devatenácti posuzovaných variant sanace zeminy zůstaly tři. Každou popisuje podrobnější studie. My jsme jednoznačně podpořili variantu, která počítá s kompletním vyčištěním zeminy, i když je nejdražší a práce potrvají dlouho,“ říká primátor Ostravy Tomáš Macura.

Které ze tří řešení nakonec stát zvolí, o tom budou rozhodovat především ministři životního prostředí a financí. První varianta počítá se zapouzdřením lagun, tedy s bezpečným zakonzervováním znečištěné zeminy. Stálo by to 1,2 miliardy korun a trvalo 7,5 roku.

Druhá varianta je podobná, počítá však navíc s chemickou stabilizací kontaminované zeminy. Práce by v tom případě stály 1,5 miliardy a trvaly 10 let. Jedině třetí varianta počítá s kompletním vyčištěním zeminy metodou termické desorpce. Práce by trvaly také deset let, ale cena by se vyšplhala na 2,3 miliardy.

„Věřím, že zvítězí varianta s dekontaminací, která je pro Ostravany jediná přijatelná,“ říká primátor. „Pokud vláda rozhodne do konce letošního roku, bude muset vypsat výběrové řízení na dodavatele. Zakázka to bude složitá, takže zahájení prací přichází podle mě v úvahu nejdříve začátkem přespříštího roku,“ dodal.




Nejčtenější

Rozmrzelý Baroš: Nejhorší sezona, řeknu to naplno, jsme prostě v ...

Kapitán Baníku Milan Baroš (v červeném) čelí přesile hráčů Liberce.

Soupeřovi fanoušci ho vřele vítali. „Mílan Baroš,“ skandovali. Ostravský útočník však po utkání 14. kola první ligy v...

Za organizaci homosexuální prostituce mladistvých padlo šest obvinění

Obchodníci s lidmi

Kriminalisté obvinili šest mužů, kteří podle nich na několika místech v ČR, zejména v Praze a na Ostravsku,...



Nejhorší byly obrovské vlny, říká dobrodruh, který sjel Dunaj na kajaku

Zdeněk Lyčka po Dunaji uplaval 2 800 kilometrů.

Dobrodruh Zdeněk Lyčka z Frýdku-Místku mnohokrát ve Švédsku zvládl devadesátikilometrový Vasův běh na lyžích a má za...

Zpěvák a student Dan Bárta získal univerzitní cenu za výzkum vážek

Dan Bárta při přebírání ocenění Ostravské univerzity za výzkum vážek. (14....

Pět cen, z toho dvě akademikům a tři studentům, udělil rektor Ostravské univerzity Jan Lata na výroční akci školy,...

Vražda dívky bude za pár týdnů promlčena, policie hledá i anonymní svědky

Místo, kde našel náhodný kolemjdoucí uškrcenou dvacetiletou dívku. Tu zabil...

Poslední tři týdny mají policisté na to, aby vypátrali, kdo před dvaceti lety usmrtil dvacetiletou dívku, která se byla...



Další z rubriky

Nejvyšší soud potvrdil trest za házení petard z auta v dálničním tunelu

Nejspíše tento druh petardy vyhazoval muž v klimkovickém dálničním tunelu. (28....

Tříletý trest s pětiletou podmínkou potvrdil muži z Ostravy Nejvyšší soud v Brně. Dotyčný na začátku roku 2014...

Vliv kotlů na znečištění ovzduší roste. Podle výzkumů konkurují průmyslu

(Ilustrační snímek)

Mezi zdroji znečištění ovzduší jsou stále viditelnějším hráčem. Podíl domácích topenišť na vypouštění škodlivin roste a...

Po Odře lodě do Polska hned tak nevyplují, vznikne jen suchý poldr

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...

Poláci u Ratiboře postaví jen suchý poldr. Pro hladký průjezd lodí po Odře k Bohumínu by však byla lepší přehrada. Na...



Najdete na iDNES.cz