Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Likvidace lagun se potáhne deset let a bude stát miliardy

  8:33aktualizováno  8:33
Obyvatelé Ostravy, které už 22 let obtěžují ropné laguny po bývalé chemičce Ostramo, by se pomalu měli začít smiřovat s tím, že jejich odstraňování se potáhne ještě nejméně dalších deset let. Vyplývá to z materiálů, jež projednávali tento týden radní města.

Ropné laguny v Ostravě už jsou takřka věčným ekologickým problémem. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Jen zahájení dalšího odtěžování ropných kalů se pravděpodobně posune o rok. Zakázku sice už před časem vyhrála firma AVE CZ, s prací ale hned tak nezačne. Nemůže. Po stížnostech lidí na zápach a hluk při předchozí likvidaci kalů se totiž ministerstvo životního prostředí rozhodlo požadovat vypracování nové studie vlivu na životní prostředí. A to potrvá.

I kdyby výsledky nakonec dopadly dobře, definitivního zániku ropných lagun se Ostrava nedočká dříve než za nějakých deset, nebo spíš dvanáct let. A to kvůli časově, finančně i technologicky náročné sanaci kontaminované zeminy v lagunách.

„Z původně devatenácti posuzovaných variant sanace zeminy zůstaly tři. Každou popisuje podrobnější studie. My jsme jednoznačně podpořili variantu, která počítá s kompletním vyčištěním zeminy, i když je nejdražší a práce potrvají dlouho,“ říká primátor Ostravy Tomáš Macura.

Které ze tří řešení nakonec stát zvolí, o tom budou rozhodovat především ministři životního prostředí a financí. První varianta počítá se zapouzdřením lagun, tedy s bezpečným zakonzervováním znečištěné zeminy. Stálo by to 1,2 miliardy korun a trvalo 7,5 roku.

Druhá varianta je podobná, počítá však navíc s chemickou stabilizací kontaminované zeminy. Práce by v tom případě stály 1,5 miliardy a trvaly 10 let. Jedině třetí varianta počítá s kompletním vyčištěním zeminy metodou termické desorpce. Práce by trvaly také deset let, ale cena by se vyšplhala na 2,3 miliardy.

„Věřím, že zvítězí varianta s dekontaminací, která je pro Ostravany jediná přijatelná,“ říká primátor. „Pokud vláda rozhodne do konce letošního roku, bude muset vypsat výběrové řízení na dodavatele. Zakázka to bude složitá, takže zahájení prací přichází podle mě v úvahu nejdříve začátkem přespříštího roku,“ dodal.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sanatoria Klimkovice.
Klimkovice bojují proti hluku. Chtějí zabránit rozrůstání logistické zóny

Válku s hlukem a kamiony musíme vyhrát, byť některé bitvy jsme zatím prohráli. Tak lze zhodnotit počínání zastupitelů Klimkovic, kteří ve středu na bouřlivém...  celý článek

Jak je zjevné, tragická nehoda pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce...
Studénka odmítá projekt na řešení nebezpečného přejezdu. Nepočítá s kamiony

Zastupitelé Studénky vyslovili nesouhlas s projektem, který má vyřešit nebezpečný přejezd známý tragickou nehodou polského kamionu s pendolinem. Ministerstvo...  celý článek

Libor Václavík přejíždí s Tatrou 810 4x4 nejvyšší technickou překážku na světě...
Tatra přejela nejvyšší překážku na světě. Z jedné i druhé strany

„Strašné,“ to bylo první, co vyslovil Libor Václavík, když vystoupil z Tatry 810 4x4, se kterou dokázal ve středu odpoledne přejet nejvyšší technickou překážku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.