Nedostavěná Prodloužená Rudná trápí tisíce řidičů na Ostravsku.

Nedostavěná Prodloužená Rudná trápí tisíce řidičů na Ostravsku. | foto: MAFRA

Každý náš krok na Prodloužené Rudné napadají odpůrci, stěžuje si ŘSD

  • 25
Práci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) při přípravách obchvatu Frýdku-Místku či Prodloužené Rudné brzdí odpůrci staveb. O problémech zejména na těchto důležitých stavbách v Moravskoslezském kraji hovoří Lubomír Hýbl z ostravské pobočky ŘSD.

Zájemci o stavbu obchvatu Frýdku-Místku předložili ŘSD své nabídky na jeho stavbu. Nejnižší cenu nabídla řecká společnost Aktor Ate. Komise nyní rozhodne o vítězi výběrového řízení. V případě další stavby, Prodloužené Rudné v Ostravě, si občané na dokončení posledního úseku ještě počkají.

Nedávno se otevíraly obálky s nabídkami firem na stavbu obchvatu Frýdku-Místku. A uspěla řecká firma.
Podala nejnižší nabídku na oba úseky stavby obchvatu. To ještě neznamená, že ve výběrovém řízení zvítězí, je tam více parametrů. Devadesát procent je cena, deset procent pak doba výstavby.

Pokud by vyhrála, byla by to asi první velká stavba té firmy u nás. Víte, o koho jde?
U nás má ta řecká firma malou pobočku, v ní zaměstnává možná tři techniky, ale v Řecku jde o velkou firmu, která pracuje v Dubaji, Kuvajtu, Austrálii a jinde.

Co se při výběru stavebníka obchvatu ještě bude dít?
Zasedne komise, která vyhodnotí všechny nabídky. Těch sezení může být několik, mohou být různá odvolání, komise může některé uchazeče vyloučit, bude to na delší dobu.

Není nebezpečné dávat firmě bez referencí na zdejším trhu tak velkou zakázku?
Už jsme tady takové špatné zkušenosti měli, známé jsou problémy, které byly při stavbě obchvatu Třince, ale výběrového řízení se může zúčastnit každý.

Stejně si asi zahraniční firmy na samotnou stavbu najmou české firmy. Jak pak mohou nabídnout takovou cenu?
Asi to tak bude, ale hodnotit to nemohu.

Výběrové řízení na obchvat Frýdku-Místku se dělalo na celou trasu, ale ne po celé její délce se dá stavět. Jaká povolení je ještě potřeba zajistit?
Jedno, stavební, bylo právě vydáno, ale ještě není platné. Chybí získat poslední stavební povolení pro okolí mostu přes řeku Morávku, kde Děti Země podaly rozklad k ministerstvu dopravy. Předpokládáme, že se budou odvolávat i dál.

Na základě čeho? O jejich rozkladu přece rozhodne ministerstvo a bude hotovo.
Obávám se, že si zase nějaký důvod najdou.

Jestli si dobře pamatuji, tak posledně napadli nějaké dílčí povolení, kterému vypršela doba platnosti.
Problém spočívá v délce stavebního řízení. My jsme potřebné dokumenty pořizovali někdy v letech 2014 až 2015, kdy jsme žádali o stavební povolení, dokumenty se pak dostaly na ministerstvo, kde leží. A mezitím jim vypršela platnost.

To si to neumíte pohlídat? To nemáte někde v Excelu tabulku, kde vám začne pípat, že vyprší platnost nějakých dokumentů?
My jsme ty materiály předali ministerstvu dopravy včas a platné a tam by si ty platnosti měli hlídat.

Ale vy tu stavbu chystáte. Vy byste to měli hlídat.
Náš výklad je takový, že když ke stavebnímu řízení předložíme veškeré platné doklady, tak by si to měli hlídat na příslušném stavebním úřadu, i když se jedná o ministerstvo dopravy.

A co na tento váš výklad říkají na ministerstvu?
K tomu se nebudu vyjadřovat.

Neříkají, že byste to měli hlídat vy?
Samozřejmě, že to chtějí po nás, tak jsme ty doklady nakonec opět zajišťovali my.

Takže je tady různý výklad u dvou státních subjektů?
To nebudu komentovat.

Je velký problém, že příprava staveb trvá tak dlouho?
Je. Od zahájení příprav k zahájení samotné stavby často uplyne mnoho let a v jejich průběhu se mění zákony, vyhlášky. Zákonodárci bohužel nepodchytí pokaždé všechno, teprve praxí se přijde na to, že došlo k nějaké chybě zejména provázaností různých zákonů mezi sebou.

Když přejdu k další velké stavbě v kraji, Prodloužené Rudné, k jakým tam došlo chybám, že ještě nestojí?
To už je tolik let, že se to dnes dá jen těžko říct, kde vznikl ten prvotní problém, ale jedná se zejména o to, že někdo dělá vše pro to, aby tam ta stavba zprovozněna nebyla.

Jaký je tedy současný stav příprav Prodloužené Rudné?
S výjimkou nějakých čtyř set metrů jsme se stavbou hotovi, schází jen pár detailů, které se ale budou dělat až před samotným zprovozněním. Čeká se jen na získání stavebního povolení pro chybějící část.

Co tedy chybí k dostavbě Prodloužené Rudné?
Na zbývající část stavby jsme bohužel museli dělat novou studii EIA. Její veřejné projednávání je připraveno na 2. listopad v Ostravě-Porubě. Pokud kladné stanovisko EIA získáme, můžeme požádat o vydání stavebního povolení, ale očekáváme, že i tady budou odvolání.

Pozemky pro stavbu už jsou všechny vaše?
Ano. My jsme vykoupili čisté pozemky, bohužel se tam v průběhu času na jeden pozemek zapsalo věcné břemeno chůze a jízdy.

Jak se tam to věcné břemeno dostalo? Vy říkáte, že to katastrální úřad neměl dělat, lidé z katastru zase říkají, že jste si to měli pohlídat.
To nebudu komentovat. Naší snahou je již několik let se s tímto břemenem vypořádat, ale katastr stále mění své zápisy na základě odvolání a námitek druhé strany.

Tak se zeptám jinak. Stát, potažmo město Ostrava, věděl dlouho, že tam chce postavit silnici. To nešlo udělat nějakou stavební uzávěru, aby se v blízkosti silnice nestavěly domy?
Tady jsme zřejmě někde jinde, každá liniová stavba má v rámci platného územního plánu ochranné pásmo, kde by se neměla povolovat jiná výstavba například rodinných domů. To je spíše otázka na město a odbor územního plánování, proč a na základě čeho byla povolená stavba rodinného domu v blízkosti plánované výstavby silnice. Ale už je to tak dávno, že to asi nikdo nerozřeší.

Co se tedy děje nyní?
Pokud se schválí EIA, bude se pokračovat v získávání stavebního povolení. Současně se snažíme o vyvlastnění věcných břemen zapsaných v katastru, aby se mohlo začít stavět. Uvidíme. Každý krok, který uděláme, je okamžitě napadán.