Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Nejnižší nabídka. A pak nejhorší práce. Města proto žádají změnu zákona

  • 81
O změnu zákona, na jehož základě většinou vítězí zájemci o zakázky s nejlevnější nabídkou, usilují zástupci měst v Moravskoslezském kraji. Ne každá firma je totiž schopná nakonec cenu dodržet, aniž by například zkrachovala. Podle zástupců Ostravy ale lepší výběr nabízí už současná legislativa.

Vracení peněz z dotací ministerstva pro místní rozvoj hrozilo bruntálské radnici kvůli problémům firmy, která zakázku na obnovu veřejných ploch za nejnižší nabídku získala.

„V průběhu plnění zakázky na obnovu veřejných ploch se firma dostala do takových finančních obtíží, že nebyla schopna zakázku vůbec dokončit, a nám hrozilo, že v případě včasného nedokončení budeme vracet dotaci,“ řekl bruntálský tiskový mluvčí Jiří Ondrášek a doplnil: „To se nakonec naštěstí nestalo, zakázku dokončila jiná firma, ale celkově stavba trvala o šest měsíců déle.“

Obdobně narazili také v Karviné. „Kino Centrum i městský stadion jsme už měli mít hotové, ale kvůli špatnému zákonu o veřejných zakázkách máme u obou několikaměsíční skluz,“ přidává další zkušenost karvinský primátor Tomáš Hanzel (ČSSD).

Nejnižší cena, ale také nejméně kvalitní práce

„Stavbu úpravy okolí kina jsme převzali v prosinci po měsících nepříjemných vyjednávání s firmou, stadion bude asi až v létě. Obě zakázky jsme museli přidělit nejlevnějším firmám, jinak to ze zákona nejde.“

Podobné zkušenosti mají i další města. Ve Frýdku-Místku museli dokonce odvolat firmu ze zakázky na opravu balkonů, kterou pak musela dokončit jiná společnost. „Firma sice nabídla nejnižší cenu, práce ale neodváděla dobře. Několikrát jsme ji upozornili na nedostatky, po řádném zvážení jsme se rozhodli odstoupit od smlouvy,“ řekla frýdecko-místecká tisková mluvčí Jana Matějíková. „I proto jsme již v létě všem uchazečům o zakázky města vzkázali, aby své cenové nabídky dobře zvážili, protože jako zadavatel nebudeme ustupovat v požadavcích na kvalitu odvedené práce za v soutěži nabídnutou cenu.“

A města chtějí změnu zákonů, aby zakázky nevyhrávaly jen firmy s nejnižší nabídkou, které se později mohou, právě proto, že podlézají ceny, dostat do problémů. Jak ekonomických, tak pracovních.

Další možností ekonomická výhodnost nabídky

„Nejnižší ceny projektů, nejnižší ceny prací, nejnižší ceny dozorů. Z toho plynou důsledky jako neplnění termínů, zvyšování cen, nespokojenost uživatelů, zadavatelů a ostatních kvůli nekvalitně odvedeným pracím,“ řekla Věra Palkovská, starostka Třince, která je jednou ze signatářek takzvané Třinecké výzvy.

„Usilujeme o možnost vybírat z kvalitních nabídek firem tu nejlepší. Účinným nástrojem tohoto boje je vytvoření a používání Centrálního registru referenčních listů.“

Třineckou výzvu podpořili starostové napříč krajem i někteří podnikatelé. Svou cestu našel také ostravský magistrát. „Ostrava jako zadavatel volí ve většině případů jako základní hodnoticí kritérium ,nejnižší nabídkovou cenu‘. Současný zákon ale umožňuje hodnotit nabídky podle kritéria ,ekonomická výhodnost nabídky‘, kdy lze hodnotit i podle jiných kritérií, než je cena,“ vysvětluje ostravská tisková mluvčí Andrea Vojkovská.

„Zejména u stavebních zakázek je však možnost jejich použití velmi omezená. Předcházet komplikacím při realizaci plnění z veřejných zakázek lze, a to především kvalitní přípravou zadávacích podmínek. Ostrava u některých typů zakázek začíná využívat možnosti, které nám současný zákon dává, a to hodnocení kvality týmu podílejícího se na realizaci zakázky,“ konstatovala Vojkovská.