Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Radary stojí města desítky tisíc i milion, ty dražší umí dát pokutu

  • 15
S rychle jedoucími řidiči se obce většinou pokouší vypořádat tak, že zakoupí radar. Ty jsou však různé. Některé slouží jen k posílání statistických dat, na základě měření jiných je možné dávat pokuty.

Karviná 62 tisíc korun za jeden radar, Havířov 120 tisíc za dva radary, Hlučín 425 tisíc za pořízení zpomalovacího semaforu, Orlová 1,45 milionu za pořízení jednoho radaru.

Tak vypadá podle internetového serveru hlidacsmluv.cz v posledním půlroce snaha moravskoslezských měst o zajištění bezpečnosti dopravy a snížení rychlosti automobilů v ulicích.

Na první pohled může působit poněkud divně, že v Orlové koupili jediný radar za 1,45 milionu, zatímco v Havířově dokázali pořídit dva za desetinu ceny.

„Je rozdíl, jestli si kupujete radar, který jen umí stát u silnice, hlásit řidičům, jak rychle jedou, a následně třeba poslat statistická data, nebo jestli si kupujete kalibrovaný radar pro oficiální měření, na jehož základě můžete dávat pokuty,“ vysvětluje Petr Nahodil ze sdružení Bezpečná města, které se snižováním rychlosti v obcích dlouhodobě zabývá.

S pokutami se zklidňuje doprava

Právě radar v Orlové patří k těm druhým. Jedná se totiž o certifikovaný přístroj, který mohou obce využít k „dávání pokut“. Radnice tak chce snížit počet nebezpečných řidičů ve svých ulicích.

„Rychlost sto osmdesát kilometrů v hodině pro některé řidiče nebyl problém,“ popsal zkušenosti z ulic ředitel orlovské městské policie Roman Galia (více jsme psali zde).

Bez následného vydávání pokut jsou však běžné radary, které řidiče upozorňují na překročení rychlosti, podle Petra Nahodila většinou nepříliš účinné.

„Podle našich zkušeností se v okamžiku, kdy se začnou pokuty vymáhat, zklidní doprava o osmdesát procent během dvou měsíců,“ vysvětluje Nahodil.

Funguje to však také obráceně. „V Náchodě jsme měřili. Následně ale starosta veřejně řekl, že pokuty nebudou vybírat. Řidiči tam začali zase jezdit rychle,“ doplnil bezpečnostní expert.

Úsekové měření se havířovským vyplácí

Dva nové havířovské radary mají být spíše informativní, byť podle zadání umí rovněž sbírat a odesílat statistická data, jako je například počet projíždějících automobilů, jejich rychlost a podobně. To ovšem neznamená, že by v Havířově neměřili rychlost také takzvaně naostro.

„Jeden takový radar využíváme už rok, druhý pak od dubna k úsekovému měření,“ přibližuje Daneš Skulina, zástupce ředitele Městské policie Havířov a pochvaluje si úspěšnost radaru, na základě jehož měření dostávají řidiči pokuty.

„Ze dvou tisíc přestupků před zavedením měření klesl jejich počet na tři stovky. Obě úseková měření, na Dělnické ulici směrem k nemocnici i na Národní třídě, se nám tak vyplatila,“ říká.

Na kolik Havířov úsekové radary přijdou, však zástupce šéfa strážníků nedokáže odpovědět. „Máme je v pronájmu, v ceně jsou ovšem rovněž potřebné kalibrace a ověřování přesnosti,“ přibližuje.

Karvinský magistrát zatím využívá především informativní radary. „Ti slušní řidiči, pokud jedou rychleji, zpomalí, a těch je naštěstí většina. Na ty druhé prakticky platí až policejní pokuty za rychlost,“ doplnila poznatky mluvčí Karviné Šárka Swiderová.